Gå til innhold

Gode/snille mennesker kommer til himmelen, onde kommer til helvete


Anbefalte innlegg

Det at psykopater mangler ekte medfølelse for andre mennesker, sier det samme...(at de er onde), osv...

Det er sant at fravær av medfølelse og empati er vanlige trekk blant psykopatiske mennesker. Men det er ingen som velger å bli psykopater. Så å si at "de er onde" synes jeg er forkastelig.

 

Jo, de velger det selv (hvordan de vil leve ovenfor andre mennesker (og derav former de seg selv indirekte)). Ingen er skapt ond (ikke en gang demonene)

 

Her et utdrag ifra bakside-teksten på boken "Uten samvittighet" av Dr. Robert D. Hare (som har forsket over 25 år på psykopater):

"Er psykopater gale, eller ganske enkelt onde?"

 

Og i hvilken sammenheng stilles dette spørsmålet?

Dette spørsmålet kan jo likesågodt være relatert til kritikk av almenn bruk av begrepet "psykopat", og ha ingenting med diagnose å gjøre, for alt jeg vet.

For meg personlig så høres det ut som om spørsmålet er myntet på netopp folk som deg selv som mener at psykopater er onde, i et forsøk på å presentere psykopater som lidende mennesker, framfor demoner fra helvete.

 

I "diagnose" sammenheng (diagnose i hermetegn, da det ikke er en sykdom)

 

Mange fagbøker innen dette emnet, bruker ordet ond i en eller annen sammenheng.

Men er det i en sammenheng som implementerer at psykopater ikke lider av tvangstanker, men er "onde"?

 

Ja.

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, de velger det selv (hvordan de vil leve ovenfor andre mennesker (og derav former de seg selv indirekte)). Ingen er skapt ond (ikke en gang demonene)

 

 

... og der gikk tulling alarmen....

 

Demoner faktisk.... Ingen har hverken sett, hørt eller truffet en demon, men du verden, klart de finnes... oppe i hodene til de som ukritisk tror på slikt...

 

God og ond er en menneskelig definisjon som flere og flere går vekk i fra. I dag heter det ønskelige og minsre ønskelige handlinger, da folk flest har fattet at det ikke er noe som objektivt kan kalles ondt.

 

Og med hensyn til helvette: dette virker KUN på de som tror på bakgrunnen til helvette. Helvette er en oppfinnelse kirke fedrene fant opp for å styre tankene til lettlurte fjols som ukritisk tror på dette sludderet og det har derfor ingen virkning som skremsel ovenfor andre. Kristne har jo foreksempel ingen tro på at de skal havne i det muslimske helvette, eller i det norønske, men det glemmer de i iveren etter å skremme folk inn i den "rette" tro, for like lite som de tror på tor og odin tror ikke-kristne på det kristne helvette... eller det muslimske..... eller det norønske... greske... you name it...

 

. Merkelig egentlig hvor blåst slike tanker er for de kristne selv... Men som de gradiose selvforherligende drittsekkene de er så tror de at det er DE som har rett såklart... og at det er deres helvette som gjelder... For meg er helvette en tom trussel, en vits fra en gammel myte og det burde det faktisk være for alle, for det gjør bare guden de proklamerer enda mer grusom med en sånn oppfinnesle... Hvorfor tror du det er så mange kristne i dag som ikke lenger tror på konseptet om helvette?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Demoner faktisk.... Ingen har hverken sett, hørt eller truffet en demon, men du verden, klart de finnes... oppe i hodene til de som ukritisk tror på slikt...

Onde personer er djevler og demoner, RWS

 

NY > Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv. (Joh 6:70)

 

Samme hvor mange ganger du sier Gud og djevelen ikke finnes, vet alle at de finnes og opplever dem daglig i folk rund seg.

Lenke til kommentar

 

Onde personer er djevler og demoner, RWS

Ja, for de som liker lettvindte svar på det meste så er det så enkelt. Men så enkel er ikke jeg....

 

 

 

Samme hvor mange ganger du sier Gud og djevelen ikke finnes, vet alle at de finnes og opplever dem daglig i folk rund seg.

Alle? Er du sikker på det? For jeg gjør det nemlig ikke... Like lite som jeg opplever manitou, steppe indianernes gud, så opplever jeg den kristne varianten av lignende påstander...

 

Hadde du vært ærlig så hadde du også innsett dette IHS, men siden du er super kristen så er du også super uærlig og evner derfor ikke å se annet enn hva du selv tror på, helt ukritisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Onde personer er djevler og demoner, RWS

NY > Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv. (Joh 6:70)

Ja, for de som liker lettvindte svar på det meste så er det så enkelt. Men så enkel er ikke jeg....

For deg er ordet "utilregnelig" nok. Folk flest er ikke så dumme at de går på den, RWS Djevler og demoner som plager andre, er nok av i helvete.

Lenke til kommentar

Igjen IHS, hører jeg du påstår dette, men fremdeles ser jeg ikke mer bevis enn det en muslim har for det helvette han truer meg med.... eller noen av de andre "gode" gudene der ute som lover tortur og pine hvis man ikke tror... Tror du at du kommer til et muslimsk helvette IHS eller tror du kun på det kristne?

 

Nei, dessverre er en del mennesker dumme og ignorante nok til å tro på deres trosversjon av et helvette... Men helvette biter ikke på noen andre enn de som tror på sludderet skjønner du, når skal det gå opp for deg egentlig?

 

Som spurt tidligere, du tror heller ikke på at du vil havne i islams versjon av helvette, gjør du vel? Da burde du liksom forstå hvorfor jeg, og andre ikke-kristne, ikke tror på sludderet du påstår her liksom...

Lenke til kommentar

Igjen IHS, hører jeg du påstår dette, men fremdeles ser jeg ikke mer bevis enn det en muslim har for det helvette han truer meg med.... eller noen av de andre "gode" gudene der ute som lover tortur og pine hvis man ikke tror... Tror du at du kommer til et muslimsk helvette IHS eller tror du kun på det kristne?

 

Nei, dessverre er en del mennesker dumme og ignorante nok til å tro på deres trosversjon av et helvette... Men helvette biter ikke på noen andre enn de som tror på sludderet skjønner du, når skal det gå opp for deg egentlig?

 

Som spurt tidligere, du tror heller ikke på at du vil havne i islams versjon av helvette, gjør du vel? Da burde du liksom forstå hvorfor jeg, og andre ikke-kristne, ikke tror på sludderet du påstår her liksom...

Er ikke muslimer flest i helvete her og nå ? hvor alle plager og terroriserer hverandre etter alle kunstens regler ?

Lenke til kommentar

Akkurat som kristne plager og forfølger hverandre mener du?

 

Nei, muslimenes helvette er faktiaks ganske likt det kristne, bare at avstraffelsene er gjengitt i detalj... som at kjøttet skal kokes bort fra benene mens du er levende og når du endelig dør en grufull død så gjentas prosessen i all evighet, gang på gang og slike hyggelige barbariske avstrafelser... Står i stil til resten av den religionen da, det skal de ha. skrevet av barbarer og trodd på av barbarer...

 

Men du tror altså ikke at du havner der, som hovedfiende nummer en av islam? (Vel, på en god annen plass da, da ateister er mer hatet enn kristne av muslimer tror jeg....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, de velger det selv (hvordan de vil leve ovenfor andre mennesker (og derav former de seg selv indirekte)). Ingen er skapt ond (ikke en gang demonene)

Ingen velger å ha personlighetsforstyrrelser.

 

Andre ting som heller ikke velges er seksualitet og tro.

Men allikevel er dette ting som brukes av Bibelen til å dømme mennesker.

Så når det oppstår en konflikt som dette så kommer det ikke som et sjokk at tvilen kommer Bibelen til gode hos konservative kristne. For hvorfor skulle en kjærlig og rettferdig gud dømme mennesker for ting de ikke bestemmer selv?

Resultatet blir da, ikke overraskende nok, at ting som seksualitet og tro faktisk er noe en kan velge.

 

Samme hvor mange ganger du sier Gud og djevelen ikke finnes, vet alle at de finnes og opplever dem daglig i folk rund seg.

 

Samme hvor mange ganger du sier Gud og Jesus finnes, vet alle at de ikke finnes, og ingen opplever dem daglig i folk rundt seg.

 

Hvorfor presenterer du Gud som sannhet når du, og absolutt alle du måtte presentere ham til, vet at han ikke finnes, IHS?

Lenke til kommentar

Igjen IHS, hører jeg du påstår dette, men fremdeles ser jeg ikke mer bevis enn det en muslim har for det helvette han truer meg med.... eller noen av de andre "gode" gudene der ute som lover tortur og pine hvis man ikke tror... Tror du at du kommer til et muslimsk helvette IHS eller tror du kun på det kristne?...

Er ikke muslimer flest i helvete her og nå ? hvor alle plager og terroriserer hverandre etter alle kunstens regler ?

Akkurat som kristne plager og forfølger hverandre mener du?...

Ekte kristne elsker hverandre med den samme kjærlighet som Jesus Kristus elsket sine disipler.

 

De du tror er kristne, er ikke kristne.

Lenke til kommentar
Ekte kristne elsker hverandre med den samme kjærlighet som Jesus Kristus elsket sine disipler.

Men Jesus snudde seg og sa til Peter: «Vik bak meg, Satan!

Mener du Jesus Kristus ikke skulle ha gjort Peter oppmerksom på at han akkurat der og da snakket som Satan ?

 

Kristen kjærlighet er å rive sin kristne bror ut av ilden.

 

Jud 1,21 > "Bli værende i Guds kjærlighet mens dere venter på at vår Herre Jesu Kristi barmhjertighet skal føre dere til evig liv. Mot dem som tviler, skal dere være barmhjertige. Andre skal dere berge ved å rive dem ut av ilden"

Lenke til kommentar
Mener du Jesus Kristus ikke skulle ha gjort Peter oppmerksom på at han akkurat der og da snakket som Satan?

Joda, men det går an å være sivilisert og rolig, og ikke oppføre seg som om en har aggresjonsproblemer.

 

En annen instans hvor Jesus oppfører seg som et rasshøl, er når en person som ønsker å følge Jesus, ikke får lov av Jesus, til å begrave sin avdøde far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...