Gå til innhold

Gode/snille mennesker kommer til himmelen, onde kommer til helvete

Anbefalte innlegg

Det er bibelens budskap, om hvor en vil havne etter dette livet...

De gode menneskene, kommer til himmelen. De onde, kommer til helvete.

Feil. Kristne kommer til himmelen, og ikke-kristne til helvete.

Feil O3K

ikke-kristne som har vært gode mot Jesus Kristus, får evig liv (se Matt 25:31-46)

Jesus levde i rundt 30 år for rundt 2000 år siden, i et begrenset område i Palestina.

Så det er klin umulig for noen som helst ikke-kristne som lever idag å bli frelst på den måten der.

Du vet meget godt at Jesus Kristus i (Matt 25:31-46) sier "det dere gjorde mot mine minste, det gjorde dere mot meg" Med andre ord, det ikke-kristne gjør mot "de minste" i dag, gjør de mot Jesus Kristus i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men IHS - hva med det berømte Johannes 14,6?

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.» (Min understreking)

Ergo kommer ingen som ikke går gjennom Jesus til himmelen... Så det holder vel ikke å bare være god.

Sebastian :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet meget godt at Jesus Kristus i (Matt 25:31-46) sier "det dere gjorde mot mine minste, det gjorde dere mot meg" Med andre ord, det ikke-kristne gjør mot "de minste" i dag, gjør de mot Jesus Kristus i dag.

Og hvem er "de minste"?

Skal jeg tolke det bokstavelig? For jeg befinner meg i Norge, et land hvor folk flest er overernærte. De minste kristne i verden befinner seg mest sannsynlig i Afrika eller Nepal. Eller er det snakk om barn?

Lenke til kommentar

Men var det noen av dere som har sett Louis Theroux-dokumentarene som har gått på NRK? "gjensyn med hatet" het i alle fall andre del.

Det var fin dokumentar det. Etter å ha sett den skjøntejeg bare enda mindre av vitsen med himmel og helvete.

De var rett og slett så ufattelig sikre på at alle som ikke er som dem, på alle slags måter, alle som ikke er ultrakristne, er der rett og slett bare fordi de må ha noen til å brenne i helvete for seg. De kunne rett og slett ikke forstå meningen med himmelen om de ikke visste at noen kom til å brenne i helvete.

Spør du meg må det da være helvete nok at helvete er helvete, og sitter du i himmelen så er det litt helvete å vite at sjeler brenner i helvete. Unner man folk å brenne i helvete og havner i himmelen selv, så vil jeg si man har med seg litt av helvete i himmelen.

Men det sier jeg jo bare fordi jeg er en orm eller noe sådär.

Endret av 501
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men IHS - hva med det berømte Johannes 14,6?

Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.» (Min understreking)

Ergo kommer ingen som ikke går gjennom Jesus til himmelen... Så det holder vel ikke å bare være god.

Vel, "gjennom Jesus til himmelen" er riktig. Men også disse som gjør godt mot "de minste" går på en måte veien om Jesus Kristus, da det egentlig er Jesus Kristus de gjør godt i mot, når de gjør godt i mot "de minste"

Lenke til kommentar

Og hvem er "de minste"?

Skal jeg tolke det bokstavelig? For jeg befinner meg i Norge, et land hvor folk flest er overernærte. De minste kristne i verden befinner seg mest sannsynlig i Afrika eller Nepal. Eller er det snakk om barn?

Det er bra du skjønner Han mener de kristne, O3K

"Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg" (Matt 25:40)

Lenke til kommentar

Er det kun "små" mennesker en trenger være god mot? Hva skal jeg se etter på gaten? Er det en spesiell høyde, skostørrelse eller alder? Hadde vært greit om du kunne komme med noen konkrete krav...

Hele poenget i (Matt 25:31-46) er at de som får det evige livet på denne måten, selv ikke er klar over at de har gjort godt mot Jesus Kristus, når de har gjort godt mot "de minste" Så akkurat du må nok direkte gjennom Jesus Kristus, Sebastian Du vet for mye :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Det er bra du skjønner Han mener de kristne, O3K

Vent litt, er det sånn at "de minste" = kristne?

Hvis det er så, så kan jo jeg flytte til Tibet og dedikere livet mitt til å hjelpe fattige mennesker, men likevel ende opp i Helvete, siden de jeg hjalp var buddhister, og ikke kristne.

Lenke til kommentar
de ti bud forøvrig, er ikke loven, og skal følgelig være rettesnor / følges

Ingen kristne følger de ti bud. De fleste kristne vet ikke en gang hva de ti bud er, da de ikke har lest historien

ikke-kristne som har vært gode mot Jesus Kristus, får evig liv (se Matt 25:31-46)

Jesus levde i rundt 30 år for rundt 2000 år siden, i et begrenset område i Palestina.

Så det er klin umulig for noen som helst ikke-kristne som lever idag å bli frelst på den måten der.

Det er ikke slik ment (ingen kan leve et perfekt liv, de ti bud blir sånn sett bare en rettesnor). En trenger Jesus for å si det sånn, for å bli 100% ren, og for å komme ut av syndefallet.

Det er kun ment/bygd på, at det finnes onde og gode mennesker (alle mennesker er ikke gode på bunnen for å si det sånn / en tar sin valg tidlig i livet, og former sitt hjerte / former sin ånd).

Dette er esensielt å se (at det finnes onde og gode mennesker (varierende ondskap ifra menneske til menneske blant de onde menneskene)), for å se evangeliet på rett måte.

Også de gode menneskene vil kunne gjøre onde handlinger, men kun som fall.

"For syv ganger faller den rettferdige og står op igjen, men de ugudelige kastes over ende når ulykken kommer" Salomos Ordspråk 24.16

Det er esensielt å se, at det finnes onde og gode mennesker (mange, kanskje de fleste? har kanskje ikke tenkt så mye slik før, og det kreves kanskje endel psykologi-kunnskap)

I bøker om psykopati f.eks, kan en lese om de aller ondeste menneskene...

(Onde menneske ånder, er en realitet, på samme måte som det finnes onde engle-ånder (de falne englene / demonene)), hvor noen demoner er ondere enn andre etc)

De som er ond i ånden, vil forkaste Jesus (NB! Handler ikke om ærlig og oppriktig ikke vite / ikke tro på Jesus (ref Johannes 12.47)). En ond ånd, vil aldri av natur bøye seg for Jesus, vil aldri se på seg selv som ond / vil aldri vurdere noe slikt, vil aldri be om tilgivelse for sin egen onde natur osv...De vil av natur, forkaste Jesus uansett (uavhengig om de vet om Han eller ikke).

Og følgelig. Det er ikke dette som frelser en (at en er godhjertet / har en god ånd), men som gjør en istand for å si det sånn, til å motta frelsen via det Jesus har gjort for en. Så sånn sett, får en frelsen kun av nåde og tro, for de som åpner opp for frelsen (ikke av natur forkaster Jesus (enten de vet om Jesus eller ikke for å si det sånn)

Fariserene f.eks...Var prester(skriftlærde), men hadde onde hjerter.

"....Dette folket ærer Meg med sine lepper, men deres hjerte er langt borte ifra Meg" Markus 7.6.

Altså (hele innlegget oppsumert), det er kun ens ånd det refereres til (hvor onde mennesker aldri vil ha noe ønske om å gjøre gode gjerninger (altid en reduksjon på det området ovenfor andre, altid/konstant, (varirende ifra ond person til ond person hvor mye, alt etter hvor ond personen er), men hvor de kan gjøre "fullgode" ting følgelig, ifm at de ønsker å skjule seg, baktanke med det de gjør, feil utgangspunkt for vurderinger etc)

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

de ti bud blir sånn sett bare en rettesnor

Hvordan er det en rettesnor å holde festen for hvetehøsten, eller å ikke ofre blodet av Herrens slaktoffer sammen med syret brød? Er mennesker som ikke holder de usyrede brøds høytid, dårlige mennesker?

(Onde menneske ånder, er en realitet, på samme måte som det finnes onde engle-ånder (de falne englene / demonene)

Så du sammenligner mennesker som lider av personlighetsforstyrrelser som de ikke har valgt å ha selv, med demoner?

En ond ånd, vil aldri av natur bøye seg for Jesus, vil aldri se på seg selv som ond...

Ser du på seg selv som ond?
Lenke til kommentar

de ti bud blir sånn sett bare en rettesnor

Hvordan er det en rettesnor å holde festen for hvetehøsten, eller å ikke ofre blodet av Herrens slaktoffer sammen med syret brød? Er mennesker som ikke holder de usyrede brøds høytid, dårlige mennesker?

(Onde menneske ånder, er en realitet, på samme måte som det finnes onde engle-ånder (de falne englene / demonene)

Så du sammenligner mennesker som lider av personlighetsforstyrrelser som de ikke har valgt å ha selv, med demoner?

En ond ånd, vil aldri av natur bøye seg for Jesus, vil aldri se på seg selv som ond...

Ser du på seg selv som ond?

- Endel mennesker, kan leve med indre smerter og press, og av ulike årsaker lettere gjøre negative ting imot andre. Det er ikke slike ting / ikke de menneskene (og disse menneskene kan bli mistolket)

- Videre, det gjelder ikke personer som er psykotiske etc.

- Og videre, mennesker kan bli besatt av onde ånder, også gode mennesker, så der kan en mistolke personen også (eksempel på besettelse i bibelen, se Markus 5 (ett av mange eksempler, her eksempel på en som var besatt av veldig onde ånder)

Men, endel / mange mennesker (f.eks ekte psykopater, for å nevne de ondeste menneskene (av de onde), har ingen personlighetsforstyrrelse. De er ikke syke for å si det slik, men onde.

"De lærde" strides, som det normalt heter, og også på dette området, og mange som har spesialisert seg på dette området (innen fagfeltet psykopati), beskriver disse menneskene, som ikke syke, ikke en personlighetsforstyrrelse, men onde.

En tar sine valg tidlig i livet (hvordan en vil leve som konstant ovenfor andre mennesker), og former sitt hjerte / ånd.

Ellers, et utdrag ifra Bibelen:

"Et ondt menneske, en ugjeringsmann, er den som går omrkring med falsk tale. Han blunker med øynene, han gir signal med føttene, han peker med fingrene. Det er forderv i hans hjerte, hele tiden pønsker han på ondskap, han sår splittelse rundt seg" Salomos Ordspråk 6.12-14

Onde mennesker, er en realitet.

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

Du kommer med endel påstander om mennesker som jeg lurer på hvor du har kommet frem til.

Så vidt meg bekjent er psykopater født med en hjerne som ser ut og fungerer noe annerledes enn hos "normale" mennesker.

Da er det veldig farlig og diskriminerende å dra alle disse under en kam og kalle dem onde, når det i realitenen ER en sykdom..

Så må jeg jo få spørre da:

Er det ikke ifølge bibelen sånn at alt allerede er forrutbestemt?

Finner ikke norsk bibel i farta. (Nei,jeg leser ikke mye i den.)

Så her kommer det jeg fant kjappt på engelsk:

Acts 4:28, “to do whatever Your hand and Your purpose predestined to occur.”

Romans 8:29-30, “For whom He foreknew, He also predestined to become conformed to the image of His Son, that He might be the first-born among many brethren; 30 and whom He predestined, these He also called; and whom He called, these He also justified; and whom He justified, these He also glorified.”

1 Corinthians 2:7, “but we speak God’s wisdom in a mystery, the hidden wisdom, which God predestined before the ages to our glory.”

Ephesians 1:5, “He predestined us to adoption as sons through Jesus Christ to Himself, according to the kind intention of His will.”

Ephesians 1:11, “also we have obtained an inheritance, having been predestined according to His purpose who works all things after the counsel of His will.”

Hvis det er sånn, så faller jo argumentene dine hardt på stein grunn!

For hvis det er hold i noen av argumentene dine, så er vel ikke denne Guden din hakket bedre enn Satan selv..

Det vil si det samme som at vi er her kun for en slags syk unnerholdning og både mennesker, demoner, Belsebub og hvem veit hva bare er plassert her for å gå imellom noe som Gud har forrhondsbestemt.

Alt med fri vilje kan kastes på bålet med andre ord..

Nå skal jeg sikkert få høre noe om at det har noe med tolkninger av bibelen å gjøre.. :p

Har egentlig ikke den boka blitt tolka ihjel snart??

Jeg avslutter litt på kanten her nå, ellers blir detta så vanvittig langt..

Folk får ha sin tro for min del..

Religion är som en kuk. Det är okej att ha en och det är okej att vara stolt över den, men snälla, dra inte fram den ute bland folk och börja vifta omkring med den. Och SNÄLLA försök inte trycka ner den i halsen på folk utan att fråga först!
Lenke til kommentar

Så fint at jeg kun trenger å ta Ham til meg, og tro på Jesus! Fryktet jeg måtte løpe rundt med målebånd for å sjekke at jeg var snill mot "de minste".

Ja...Det er det hele...(noen tar Jesus naturlig til seg av hjertet, mens andre vil naturlig forkaste Han av hjertet (men å ærlig og oppriktig ikke tro, er ikke å forkaste (ref John 12.47).

Alle som tar Jesus til seg, er av dem som blir frelst (+ de andre som ikke har hørt evangelitet eller ikke tror, men som også har et hjerte, hvor de vil ta Jesus naturlig til seg om de hadde hørt/trodd).

Ikke se på gjerningene i seg selv (er kun ment som ens hjerte). Også godhjertede mennesker, vil stadig komme til for kort og falle (hele tiden / stadig).

"Men der synden ble større, ble nåden enda mer oversvømmende rik....." Romerene 5.20

(Men følgelig, en skal ikke velge synd pga nåden :-) (en mister da også mer beskyttelse på jord, og får mindre lønn i himmelen etc).

Får en vite om Jesus (og tror), og tar Han til seg i sitt hjerte, skjer blant annet dette:

* En blir en kristen

* "Se jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham og han med meg" Johannes' Åpenbaring 3:20

* Den Hellige Ånd tar bolig i en

"Eller vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den Hellige Ånd, som er i dere, som dere har ifra Gud?......" 1 Korinter 6.19

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

f.eks ekte psykopater, for å nevne de ondeste menneskene, har ingen personlighetsforstyrrelse. De er ikke syke for å si det slik, men onde.

Isåfall er de ikke psykopater. Men det later til å være en form for "tradisjon" i vesten å demonisere ikke-humanister ved å kategorisere dem som psykopater. Dette går jo selvsagt på bekostning av faktiske psykopater, som må leve med å bli sammenlignet med Adolf Hitler og Pol Pot.

mange som har spesialisert seg på dette området (innen fagfeltet psykopati), beskriver disse menneskene, som ikke syke, ikke en personlighetsforstyrrelse, men onde.

Jeg har enda til gode å lese en profesjonell psykolog benytte seg av begrepet "ond". Og med profesjonell psykolog så tenker jeg ikke på folk som arbeider med pop-psykologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

f.eks ekte psykopater, for å nevne de ondeste menneskene, har ingen personlighetsforstyrrelse. De er ikke syke for å si det slik, men onde.

Isåfall er de ikke psykopater. Men det later til å være en form for "tradisjon" i vesten å demonisere ikke-humanister ved å kategorisere dem som psykopater. Dette går jo selvsagt på bekostning av faktiske psykopater, som må leve med å bli sammenlignet med Adolf Hitler og Pol Pot.

mange som har spesialisert seg på dette området (innen fagfeltet psykopati), beskriver disse menneskene, som ikke syke, ikke en personlighetsforstyrrelse, men onde.

Jeg har enda til gode å lese en profesjonell psykolog benytte seg av begrepet "ond". Og med profesjonell psykolog så tenker jeg ikke på folk som arbeider med pop-psykologi.

Ja, ordet ond brukes kanskje ikke så mye (mange er nok usikre rundt ting, selv "fagfolk").

Bare det at slike personer er strafferetslik tilregnelig, sier indirekte at de er onde (men det er også veldig mange godhjertede mennesker i fengsel som har gjort lovbrudd, ved fristelser og fall, så viktig å skille)

Det at psykopater mangler ekte medfølelse for andre mennesker, sier det samme...(at de er onde), osv...

At gode mennesker finnes, sier indirekte at også onde mennesker finnes.

Men som på alle andre områder, strides de lærde...og også her...

Her et utdrag ifra bakside-teksten på boken "Uten samvittighet" av Dr. Robert D. Hare (som har forsket over 25 år på psykopater):

"Er psykopater gale, eller ganske enkelt onde?"

http://www.bokkilden...roduktId=138584

Mange fagbøker innen dette emnet, bruker ordet ond i en eller annen sammenheng.

Bibelen bruker ordet ond, i stor skala om endel mennesker.

Jeg for min del, er ikke i tvil om at onde mennesker finnes (i stort omfang, men med varirende grad av ondhet, hvor de fleste av de onde, "bare" er litt onde, men og mange veldig onde (2-3 % reknes som psykopater, 10 % psykopatiske trekk, osv)

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

Det at psykopater mangler ekte medfølelse for andre mennesker, sier det samme...(at de er onde), osv...

Det er sant at fravær av medfølelse og empati er vanlige trekk blant psykopatiske mennesker. Men det er ingen som velger å bli psykopater. Så å si at "de er onde" synes jeg er forkastelig.

Her et utdrag ifra bakside-teksten på boken "Uten samvittighet" av Dr. Robert D. Hare (som har forsket over 25 år på psykopater):

"Er psykopater gale, eller ganske enkelt onde?"

Og i hvilken sammenheng stilles dette spørsmålet?

Dette spørsmålet kan jo likesågodt være relatert til kritikk av almenn bruk av begrepet "psykopat", og ha ingenting med diagnose å gjøre, for alt jeg vet.

For meg personlig så høres det ut som om spørsmålet er myntet på netopp folk som deg selv som mener at psykopater er onde, i et forsøk på å presentere psykopater som lidende mennesker, framfor demoner fra helvete.

Mange fagbøker innen dette emnet, bruker ordet ond i en eller annen sammenheng.
Men er det i en sammenheng som implementerer at psykopater ikke lider av tvangstanker, men er "onde"?

Bibelen bruker ordet ond, i stor skala om endel mennesker.

Om blant annet homofile. Men ikke om den fyren som myrdet nesten alle menneskene på planeten, bare fordi de ikke levde opp til forventningene hans.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...