Gå til innhold

Gode/snille mennesker kommer til himmelen, onde kommer til helvete


Anbefalte innlegg

Det er bibelens budskap, om hvor en vil havne etter dette livet...

 

De gode menneskene, kommer til himmelen. De onde, kommer til helvete.

 

(Og for de som tenker rundt seg selv: "Er jeg et ondt menneske", eller føler litt tvil rundt seg selv...så er du iallefall ikke et ondt menneske).

 

Det er det som er bibelens budskap, om hvor en havner etter dette livet....

De onde til helvete, de gode/snille til himmelen (gjelder ikke på onde handlinger / fall, men om en en har et godt eller ondt hjerte)

 

Ref bibelen: Johannes 12.47-48, Mat 5.3-10, og Mat 25.33-46.

 

 

Hvor hard straff får de som kommer til helvete?

Det blir individuelt, alt etter hvor harde/onde de er selv (vil møte seg selv i døra i all evighet).

Ref bibelen: Mat 7.2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er bibelens budskap, om hvor en vil havne etter dette livet...

 

De gode menneskene, kommer til himmelen. De onde, kommer til helvete.

Feil. Kristne kommer til himmelen, og ikke-kristne til helvete.

 

Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus, til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet, og de har ingen del i Guds herlighet.

 

Hva skal vi da si om Abraham, vår stamfar? Hva oppnådde han? Dersom han ble rettferdig for Gud på grunn av sine gjerninger, da hadde han jo noe å rose seg av. Men for Gud hadde han ikke det. Hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig.

 

Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis en kan vinne rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte.

 

For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg.

 

Gode mennesker som ikke tror, kommer ikke til himmelen.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, en blir rettferdiggjort av tro, og ikke av gjerninger.

Altså, selve "renselsen" ifra syndefallet, får en i nåde, og av tro.

Dvs, at en "tror av hjertet", om det kan sies slik (at en ikke vil forkaste).

 

Men å ærlig og oppriktig ikke tro, er noe annet.. (en blir ikke dømd av det / eller mister noe av det).

 

Ref bibelen: "Hvis noen hører Mine Ord, og ikke tror, dømmer ikke Jeg ham. For Jeg kom ikke til verden for å dømme verden, men for å frelse verden. Den som forkaster Meg, har det som dømmer ham" Johannes 12.47-48.

 

Altså, det er forskjell på å ærlig og oppriktig ikke tro, og det å forkaste Jesus og Hans Ord.

 

Gjerninger trenges for å bli frelst, men ment som hvordan ens hjerte er (men det er ikke gjerningene (hjertet) som renser en ifra synden, det er noe som en får via Jesus følgelig).

 

"Hva gagner det, mine brødre, om noen sier han har tro, men ikke gjerninger? Kan troen frelse ham?" Jakob 2.14

"Dere ser da, at et menneske blir rettferdigjort av gjerninger, og ikke bare av tro" Jakob 2.24

"For slik som kroppen er død uten ånd, slik er også troen død uten gjerninger" Jakob 2.26

 

Kort oppsummering:

* Gjerninger (et godt hjerte), trenges for å kunne ta del i frelsen/renselsen ifra syndefallet.

* Å ikke tro Jesu Ord ærlig og oppriktig, (ref Johannes 12.47 ovenfor), påvirker ikke ting.

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar
Det er bibelens budskap, om hvor en vil havne etter dette livet...

 

De gode menneskene, kommer til himmelen. De onde, kommer til helvete.

Feil. Kristne kommer til himmelen, og ikke-kristne til helvete.

Feil O3K

 

ikke-kristne som har vært gode mot Jesus Kristus, får evig liv (se Matt 25:31-46)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående å lese i Bibelen....anbefaler jeg å begynne med Nye Testamentet.

Det er der en finner selve evangeliet.

 

I Gamle Testamentet, er det masse lover som skulle holdes, men dette gjaldt kun for jødene (frem til Jesus kom / døde).

Jesus kom og oppfylte loven. Og en skal ikke leve etter lovene i Gamle Testamentet (som forøvrig kun var ment Guds folk / jødene).

 

"Men da tidenenes fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født under loven, for å kjøpe fri dem som var under loven, for at vi skulle få del i barnekåret" Galaterene 4.4-5

"Hva da? Skal vi synde siden vi ikke er under loven, men under nåden? På ingen måte!" Romerene 6.15

Altså, vi skal ikke leve etter lovene i Gamle Testamentet (de ti bud forøvrig, er ikke loven, og skal følgelig være rettesnor / følges (Du skal ikke stjele, osv)).

 

Det Nye testamentet, er en god plass å starte.

 

Videre, Salamos Ordspråk (i det Gamle testamentet), er full av gull (selv om noen vers kan være vanskelig å skjønne i første-omgang)

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

"Et godt hjerte."

Hjertet er en muskel som pumper blod.

Har man et dårlig hjerte, så må man dra til legen å finne ut hva som er feil..

 

Hva med alle de milliardene av mennesker som ikke annerkjenner Jesus i sin tro/religion??

 

Hadde Dere som sitter her å er så skinnhellige blitt født i et annet land, med en annen religion og aldri hørt om Jesus engang bare blitt skippa rett til helvete da eller??

Jødene anerkjenner jo ikke Jesus, hva skjer med dem når de dør? De er jo tross alt "guds utvalgte.."

 

Kranglinga religionene imellom gjør meg bare kvalm!

Bare å se innad i kristen norge det..

Pinsevenner, kirken, jehovas osv er jo ikke enige om ganske grunnleggende ting.

Er det sånn at er man ikke medlem av rett menighet, så går det dit det er varmt?

Detta virker som bingo for meg, bare at i bingo har man som regel ikke sjela si som innsats!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Et godt hjerte."

Hjertet er en muskel som pumper blod.

Har man et dårlig hjerte, så må man dra til legen å finne ut hva som er feil..

 

Hva med alle de milliardene av mennesker som ikke annerkjenner Jesus i sin tro/religion??

 

Hadde Dere som sitter her å er så skinnhellige blitt født i et annet land, med en annen religion og aldri hørt om Jesus engang bare blitt skippa rett til helvete da eller??

Jødene anerkjenner jo ikke Jesus, hva skjer med dem når de dør? De er jo tross alt "guds utvalgte.."

 

Kranglinga religionene imellom gjør meg bare kvalm!

Bare å se innad i kristen norge det..

Pinsevenner, kirken, jehovas osv er jo ikke enige om ganske grunnleggende ting.

Er det sånn at er man ikke medlem av rett menighet, så går det dit det er varmt?

Detta virker som bingo for meg, bare at i bingo har man som regel ikke sjela si som innsats!

 

Det som er ment i innleggene mine lenger oppe, er at en trenger ikke å vite at Jesus eksisterer, for at det skal gjøre seg gjeldene (altså, frelsen er ikke koblet opp til menigheter, eller å vite om ting etc).

Endret av Vest2000
Lenke til kommentar

Det som er ment i innleggene mine lenger oppe, er at en trenger ikke å vite at Jesus eksisterer, for at det skal gjøre seg gjeldene (altså, frelsen er ikke koblet opp til menigheter, eller å vite om ting etc).

Dette er vel du en av de virkelig få som påstår...

Bare å se på innlegget til O3K litt lengere ned det.

Hvem skal man da høre på?

Skal man ta råd fra en skvatt, hoppende gal mann som sien han har kontakt med guden sin?

Eller fra en eller annen som har sitti å prøvd å tolke den religiøse boka si? (Det må jo i beste fall kunne kalles en subjektiv mening om hva boka egentlig sier..)

Ellers er det jo så mange som har sine egene meninger.

 

Jeg tror jeg bare åpner meg en øl til å lar religion være religion jeg...

Lenke til kommentar
de ti bud forøvrig, er ikke loven, og skal følgelig være rettesnor / følges

Ingen kristne følger de ti bud. De fleste kristne vet ikke en gang hva de ti bud er, da de ikke har lest historien

 

ikke-kristne som har vært gode mot Jesus Kristus, får evig liv (se Matt 25:31-46)

Jesus levde i rundt 30 år for rundt 2000 år siden, i et begrenset område i Palestina.

Så det er klin umulig for noen som helst ikke-kristne som lever idag å bli frelst på den måten der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...