Gå til innhold

12v ac led


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet noen hvor jeg kan finne 12v ac leds som tåler 250mA?

skulle hatt et par stykker til en aquabox jeg har, hvoe elektronikken har tatt kvelden, og gidder ikke å bygge om så det blir dc:P

 

hvis det ikke finnes små kit da..

 

takk for alle svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva en Aquabox er for noe, men tenker du på sånne småe LED-pærer med diameter på 3-5mm?

 

Dem kan du kople på 12V med en seriekoplet motstand på rundt 1KOhm. Lyser det for dårlig så reduserer du bare verdien på motstanden.

 

At det er AC gjør ikke noe. Dem sperrer i negativ rettning og lyser bare litt svakere (siden dem er slukket 50 gang per sekund). De kompenserer du bare med en mindre formotstand.

 

Men jeg ble litt usikker på om vi tenker på det samme for slike LED lamper trekker typisk bare 10-20mA for å lyse sånn passelig og dem trenger typisk 1,5 - 3V som arbeidsspenning (resten av spenningen blir liggende over motstanden).

 

De LED lampene som brukes i moderne hodelykter (og i interiørbelysning) tåler nok en betydelig høyere strøm. Har sett dem med oppgitt effekt helt opp til 20W.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Vet noen hvor jeg kan finne 12v ac leds som tåler 250mA?

skulle hatt et par stykker til en aquabox jeg har, hvoe elektronikken har tatt kvelden, og gidder ikke å bygge om så det blir dc:P

 

hvis det ikke finnes små kit da..

 

takk for alle svar:D

 

Hvor har du det fra at Aquaboxen går på vekselstrøm(AC)? Den skal ha 12V DC(likespenning). Hvis det er den blå LED-en som er gåen, så kan du bytte ut med en 12V diode(Biltema) eller 3V diode(Clas) + motstand.

 

Hvilken del av elektronikken er gåen? Hvis hverken lys eller pumpe virker, så er sannsynligvis strømforsyningen død.

 

De LED lampene som brukes i moderne hodelykter (og i interiørbelysning) tåler nok en betydelig høyere strøm. Har sett dem med oppgitt effekt helt opp til 20W.

Du tenker på Cree-dioder ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...