AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Jeg (30) og min bror (35) har arvet huset til min far som døde for noen måneder siden. - Det er 1.2 mill i gjeld på huset. - Det er leietakere som leier i under etg. De betaler 8000 kr i mnd. - Min bror sier at han vil leie ut oppe der min far bodde og ta ca. 12 000 fra nye leietakere. - Inntekten vil da bli 20 000 i mnd - Dette skal da betale for kommunale avgifter o.l (jeg vet ikke hvor mye det er i mnd/år) - La oss si at det blir igjen 18 000 av de pengene. - Min bror vil da bruke resten til å betale ed på gjelden hver mnd slik at om x antall år så vil huset være nedbetalt og man selge det. - Min mor sier at det da vil være verdt ca. 2 mill eller litt mer.. Men hun er ikke så veldig til å stole på sånn sett når det gjelder slikt så jeg vet ikke hva jeg skal tro.. Min greie er nå at jeg leier leilighet enda, jeg har lyst å kjøpe meg eget etterhvert og jeg har lav lønn og har ingen sparepenger da jeg er helt ubrukelig når det gjelder penger. Min bror sier oppgitt at han kan kjøpe meg ut om jeg vil ha de 300 000/400 000 kr nå som da er det man får om vi hadde solgt det nå. Hva hadde dere gjort? Tatt de 300 000 nå eller ventet i 6 eller mer år (bare røft regnet) og få en mill? Min innstilling til livet er at jeg vil leve her og nå, imorgen kan det være for sent. Vil jeg virkelig vente på pengene til jeg blir 36 liksom? Da er jeg forhåpentligvis i en annen livssituasjon også. Nå er jeg singel og alene. Hjelp. Anonym poster: 2c0ff79dfca6b2b74fea4f8c94d1a6e6 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hva skal du med pengene om du bare sløser de bort uansett? Eller skal du bruke de som egenkapital og kjøpe deg noe? Klarer du og la være å bruke de opp? Du må ikke bruke opp de pengene for å leve i nuet... Livet er langt så kan være greit å gjøre tiltak som vil gi deg en mer behagelig tilværelse senere. Hva med å få en takst på huset fra en profesjonell fagperson, så vet du hva du kan kreve av broren din som eventuelt kjøper deg ut. Så kan du bruke de pengene som egenkapital til å kjøpe deg et eget sted. Lenke til kommentar
tømta Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Kanskje du kan gjøre som broren din sier, men bruke din del som sikkerhet i stedet for egenkapital for å kjøpe deg noe eget? Kjenner dårlig til lovverket på dette området, men slik kan du la være å sløse bort pengene og kjøpe deg noe eget... Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvis du stoler på broren din når det gjelder sånt som dette, og at den evt. fortjenesten er reell ville jeg ventet. Dersom du tviler på din brors evner når det gjelder å forutse en evt. verdiøkning på bolig ville jeg valgt å bli kjøpt ut nå. Jeg ville uansett, som allerede nevnt, fått en takst på huset. Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det absolutt smarteste du gjør er og leie bort hele greia. Da får du litt ekstra og rutte med vær mnd, også sitter du med reel verdi når du eventuelt skal kjøre deg noe annet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Broren min tjener 8000 mer enn meg i mnd, og jeg spurte han om jeg kan få noen tusen av de leietaker pengene i mnd, som man da kunne ta vekk fra min andel når man selger huset igjen. Men da sa han at det gikk ikke for da vil det gå utover han for da tar det lenger tid å betale ned lånet og renta går opp og blablabla.. Jeg skulle gjerne tatt en tusing eller to fra den månedlige inntekten, men det er visst mission impossible i følge han. Anonym poster: 2c0ff79dfca6b2b74fea4f8c94d1a6e6 Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Du har like mye og si som han! er bare og kreve! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det virker som dette er en skikkelig oppskrift på søskenkrangling, spesielt siden broren din tydeligvis er en bestemt kar, mens du ikke egentlig har så mye interesse i dette. Sameie kan være belastende greier. Det enkleste og sikreste er nok å be broren din om å kjøpe deg ut, og så får du heller investere i noe eget. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Husk at når du leier ut hele boligen er det plutselig skattepliktig virksomhet. Inntekt på utleie: 240 000 per år (20 000 per måned) - Lovlige fradrag (rimelig lite, forutsatt langvarig stabilt utleieforhold) - Kommunale utgifter (lovlig fradrag), si 8k per år. = Overskudd: 232 000 per år (19,3k per måned) - skatt, 28 % på overskudd: 65k = Netto inntekt: 167 000 (14k per måned). Det vil etter dette ta åtte år å nedbetale huset. Mer hvis boligen ligger et sted der det er eiendomsskatt. Jeg ser for meg noen alternativer. Det ene er at han kjøper deg ut for halvparten av boligens nettoverdi, som slik jeg ser det altså er 3-400k. Det andre er at han kjøper deg ut for halvparten av den kapitaliserte utleieverdien, altså at han betaler ut så mye som din halvpart av utleieinntektene (7k per måned/84k per år over åtte år) er verdt i dag. Hvor mye dette blir avhenger av hvilken kapitaliseringsrente man benytter seg av. Kapitaliseringsrenten symboliserer hvor mye du klarer å få ut av pengene fordi du har dem nå og ikke om ett, to, eller tre år . Hvis man antar en årlig kapitaliseringsrente på 5 % (altså at du klarer å oppnå 5 % rente på pengene) vil kapitalisert verdi av din halvpart av utleien bli cirka 566k. En ting å ha i mente: Det er ikke uten risiko å være utleier i Norge. Hvis du fortsetter i sameie med din bror virker det åpenbart at han vil stå for den aktive "management". Hvis han ikke vet hva han gjør får du smekk på lommeboka. Endret 25. juli 2012 av krikkert 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå