Gå til innhold

Bærbar til ca 10k, 13-15", under 2,5 kg

Anbefalte innlegg

Bolson: godt tips! Satt opp ein PC nettopp, og her er spesifikasjonane:

Intel®Corei7-3520M, 2,9GHz

Genuine Windows® 7 Home Premium

Seriell ATA på 320GB (5400rpm)

12 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM

DVD Disc-stasjon

39,5cm LCD 1920x1080+kamera

NVIDIA® GeForce® GT 640M

9779,- kr! Manglar SSD, men det får eg kjøpe i tillegg seinare. Valte GT 640m framfor 640m LE, sidan notebookcheck sa sistnemnte er ca 20 % dårlegare på spelgrafikk, samt at det kostar 349 kr ekstra.

Det kostar og like mykje å oppgradere minne frå 4 til 8 GB som frå 4 til 12GB. Dette er eit tilbud som berre gjeld ut juli.

Ser knall ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på diverse reviews at det er forskjellige ting som ikkje er heilt bra med Sony-en, blant anna er tastaturet svært mjukt, skjermen også, samt litt trange usb-kontakter. Er det nokon som har denne PC-en eventuelt testa den som kan avkrefte/bekrefte dette? La ved link til videoanmeldelse av sonyen som avdekkar nokon av desse problema.. Pt 1 tar for seg tastaturet, ca etter 10 minutt..

Lenke til kommentar

Kazzkizz: Alle Sony S15 leveres kun med Geforce GT640M LE, og ikke den vanlige utgaven. Det finnes allikevel en BIOS-hack som gjør at du kan overklokke 640MLE til hastigheter på GT650M-nivå.

Det jeg har lest, og jeg har lest hele tråden på notebookreview, er at folk stort sett er fornøyd med S15. Det er dog en stor diskusjon omkring "Orangegate", altså at skjermene er ganske unøyaktig på farge og da særlig rød, som blir mer oransje. De er mange brukere som mener dette er oppblåst, men det kommer nok an på bruken av PC-en.

Lenke til kommentar

Hei trådstarter og andre!

Jeg har samme krav som deg, og er veldig nær ved å bestille en Vaio S15.

Min plan er å bestille med 4Gb ram og 320Gb snurredisk, for så å kjøpe SSD+8Gb minne separat og installere dette selv.

Kan det bekreftes at dette er så lett som de ser ut som i videon på forige side?

Er de første 4Gb loddet på hovedkortet og så har man 1 modul man kan installere ved siden av, ser slik ut i videoen.

Noe spessielt jeg bør tenke på ved valg av SSD og minnebrikke?

Tenker også å bestille en HDD caddy og installere snurredisken som følger med i der hvor det optiske drevet er orginalt.

Ser Xtra sier at alle S15 leveres med GT640M LE, men på Sony store har man altså to valg og MLE er det dyre alternativet med 2Gb videominne. Men det er altså 640M som er den raskeste versjonen? Selv om den er billigere og har halvparten så mye minne..?

Lenke til kommentar

Xtra: Som Hardfredd seier så er det altså eit val på sony.no å kjøpe med anten GT640M eller 640M LE.. Eg googla forskjellen på desse, og kom fram til at 640M er ca 20 % betre på spelgrafikk enn LE. Dette samanlikna eg med notebookcheck, som også viste same resultat - sjølv om det var litt forskjellige spel som vart testa. Det verkar litt rart at noko dyrare som også har dobbelt så mykje minne skal vere dårlegare, så dei som veit nøyaktig kvifor kan gjerne forklare dette :)

Hardfredd: Nokon spesiell grunn til at du kjøper minne utanom? Eg har ikkje sjekka pris eller diverse merker, så det kan vere difor du vil ta dette separat? Frekvens blir vel uansett 1333Mhz, sidan den ikkje støttar høgare.

Angåande SSD så har eg funne ut at det er eit problem med SATA3 støtta til PC-en, som teoretisk skal gi omtrent dobbelt så høg hastigheit på skrive- og lesing frå SSD. Det er fleire som har oppdaga at om ein set PC-en i sleep for å vekke den igjen, så er SATA3-aktivert. I grunnen ikkje eit problem, sidan SATA2-hastigheita uansett vil vere tilfreds for alminnelege brukarar, men litt pussig uansett.

Eg har også tenkt å kjøpe SSD utanom, blir nok ein på 256GB, merke og prisklasse må eg finne ut seinare, gjerne med hjelp herfrå :)

Edit: angåande raudfargen så går nok dette fint, håpar eg...

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar

Kazzkizz: Det er greit, men jeg mener Sony har gjort en feil i sin norske webshop.

Jeg vet at 13" kun leveres med GT640M LE og ikke GT 640M, selv om det står noen steder at man kan velge GT640M. Jeg mener det samme gjelder også for S15, men her er jeg ikke 100% sikker.

Det var enkelte som har fått sin S13 eller S13P hvor de valgte GT640M, men de fikk 640M LE. Dvs på 13" er det kun LE-versjonen som gjelder.

Det er også en begrensning i BIOS på Sony S13/S15, som tilsier at selv om du installerer en SSD som støtter SATA 3.0 vil den kjøre på SATA 2.0.. Kun Sonys SSDer levert direkte fra Sony i raid-0 vil få den raskeste hastigheten.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Okey, da må vi finne ut av det med grafikkløsningen. Ser folka som bios klokker kortene sine har 2GB 640M LE.

Kazzkizz: Grunnen til at jeg kjøper både minne og SSD utenom er at jeg gidder ikke betale for Sony sine marginer på dette. 8GB DDR3 koster under 400kr hos dustinhome, og det ser veldig lett ut å bytte selv.

At vi ikke får mer en SATA-2 bekymrer jeg meg lite over da jeg skjeldent driver å flytter store filer rundt. SATA-2 har mer enn nok båndbredde til mitt bruk.

Og foresten, du velger dual core med litt høyere klokkefrekvens? Hvorfor? Er det fortsatt få programmer/spill som drar nytte av fire-kjerner?

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar

Xtra: Kan sende ein e-post til Sony for å sjekke opp i saken. Postar svaret her så snart eg har fått det. :)

Hardfredd: Ok, sidan det faktisk er pengar å spare så blir det nok slik på meg og. I spesifikasjonen ovanfor så tok eg prosessor nummer 2 på lista, utan å sjekke opp om den var verdt 1000 kr ekstra. Det har eg funne ut at den ikkje er, kjem til å kjøpe i5. Las meg opp på nett, og fann ut at det er få program/spel som nyttar 4-kjerner, og sånn eg ser det kan eg ikkje forsvare å bruke 1000 kroner på 10% betre ytelse til i7 eller 1300 kroner til den billegaste 4-kjernerprosessoren. I dei fleste PCar så er det nok ikkje prosessoren som er flaskehalsen, og eg trur ikkje i5 vil bli det i mitt system. Dersom den blir det, kan eg jo oppgradere den ved ei seinare anledning, noko som er tipptopp! Om det er ueinigheit i dette så fyr laust. :)

Lenke til kommentar

Har du noen linker til sammenlikning av i5 vs i7? Jeg syntes også 1000kr er et stivt pristilegg, men jeg kommer nok ikke til å bytte CPU noengang så er litt redd for å angre om jeg velger i5. Kommer sikkert til å ha den i 2-3 år, tror flere kjerner er fremtiden egentlig.

Tenker å gå for en Samsung 830 SSD, er det fortsatt et lurt valg? Virker som en allround bra SSD som har godt rykte for stabilitet? At disken er pålitelig er faktisk viktigere enn topp ytelse.

Lenke til kommentar

Trur det var denne lenka eg fann sjølv. Angåande SSD og kva ein bør velje så må eg nok svare blankt. Forresten så verkar det som om Sony alltid har tilbod på noko i nettbutikken, i går eller forgårs så var det gratis minneoppgradering, per dags dato er det eit gratis ekstra batteri. Kva kjem neste gong skal tru? :)

Tilbake til topic: Er det andre Pc-ar som kan vere aktuelle? Eit forum nemnte HP 4-7000 (trur eg), og topic startaren enda til sist opp med denne HP-maskina.

Lenke til kommentar

kazzkizz: På Sony.com (USA) listes alle 15,5" som er "customizable" med GT 640M LE, valgene er 1gb og 2gb.

Men det er tydeligvis lett å overklokke, ut ifra denne siden under her. Jeg så veldig sterkt på Sony S13P og vurderte også S15 men slo fra meg tanken pga. middels skjerm (på 13"), relativt høy pris og lang leveringstid. (4-5 uker) I tillegg har jeg hørt mye rart om support når man kjøper direkte fra sony.no.

http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-mod-gt640m-le.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...