Gå til innhold

Bærbar til ca 10k, 13-15", under 2,5 kg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Angåande mod av bios for å auke skjermkortytelsen: superduper! Kjørte to 3dmark-testar i dag, først fekk eg 1469 poeng på graphics score. Deretter, for å få bios-moden (lenke under) til å fungere, måtte eg gå i nvidia control panel og la 3dmark11 eller alle program bli kjørt i maxiumum performance. Poengsummen steig til 2058 poeng, som er 100 poeng bak 650m! Det vil så og sei at ytelsen er like god :)

 

GT 640m LE originalt i 3dmark11: 1350 poeng.

Kjelde: http://community.fut...+640M+LE/review

 

GT 650m originalt i 3dmark11: 2150 poeng.

Kjelde: http://community.fut...+GT+650M/review

 

 

Lenke til bios-mod: http://forum.notebookreview.com/sony/677079-sony-vaio-s-bios-mod-gt640m-le.html

Bruk på eige ansvar!

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Då er S15 i hus med ny SSD og ekstra minne installert :) Kjempefornøgd! Kan absolutt anbefalast til alle ;)

 

Når det gjelder extra minne du installerte går jeg utifra at dettte var det enkleste...? kjøpte du en slik 8 gb som var linket til på forrige side og var dette greit å gjøre selv?

 

Når det gjelder ssd du har montert, har du en link til den du valgte? Og hvordan løste du dette? Har du både den orginale hardisken og sdd i eller kun ssd.

 

Når du får en ny pc så skrur du den på å bare svarer på spm, trykker ok osv. Hvordan ble dette (tar utgangspunkt i at du fjernet hardisken du kjøpte å byttet den bort mot ssd) må du boote fra cd for å installer windows eller hvordan gjorde du dette?

 

Beklager om noen synes mine spm blir for dumme :confused:

Lenke til kommentar

Minne er berre å sette i ja, enkelt. SO-DIMM noko, sjekk ut spesifikasjonane til PC-en så finn du det ut.

 

Samsung 830 256 GB hos DustinHome til 1699. Tok ut eksisterande harddisk, skrudde av harddisk-kitet som var festa på den eksisterande harddisken og sat SSD-en i dette kitet. Kobla til SATA-kabelen igjen.

 

Du må installere WIndows på nytt, ha ein windows-cd og boot frå denne. Enkelt!

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er vel en slik pc du nå har fått deg jeg kunne tenkt meg også. Jeg er nok ikke "oppegående" nok til å mekke slik selv, men det er her det er greit å ha en "pc-svoger" :) Men greit å skjønne dette selv allikevel.

 

Beklager at jeg må ha det inn med teskje..., men for å være sikker på at jeg har forstått deg riktig...

Du har kun ssd disken i maskinen nå?

 

Og når en kjøper en ny maskin anbefales det at en tar og brenner ut en Recovery DVD. Hvordan blir det med metoden du har valgt. Må du da manuelt søke opp å innstalere forskjellige drivere etc.?

 

Og det ligger da i kortene at en må ha en egen Windows cd? Tror kanksje svoger har, kan den da eventuelt brukes på flere maskiner?

 

Noe annet, jeg har hatt noen bærbare pcer oppigjennom, i 5000,- klassen. Likt for de alle er at de begynner å gåå veldig varme, selv etter formatering, dette inntrer da gjerne etter et par år. Hvordan opplevdes denne maskinen å komme til vitale deler for rengjøring, eventuelt bytte/rengjøring av vifte etc?

 

Hvilken konfigurasjon gikk du for og hvor mye ble den kostene totalt?

 

Ettersom dette er en "kostbar" maskin, ser du for deg at du kan ha maskinen i flere år, gjerne 5-6, men at den er fleksibel slik at du kan bytte ut deler for å "henge" med i tiden?

 

Blir mange spm dette :tease:

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Kun SSD ja.

Recovery DVD kan du lage etter du har lagt inn windows på den nye SSD-en. Eg har ikkje gjort dette.

Du må ha ein windows cd og ein produktnøkkel som er gyldig.

Verkar enkelt å gjere den rein, utan at eg er sikker på kor enkelt dette er. Alt går :)

Kjøpte frå DustinHome, i5-versjonen.

Kan bytte harddisk og ram, CPU og hovedkort er det verre med. Om 3-4 år kjøper eg nok ny.

Lenke til kommentar

@Allak: Det er også mulig å starte opp maskina med vanlig HD første gangen, ferdiggjøre installasjonen. Så kopierer du ut en recovery DVD, og eventuelt også et reint "image" til f.eks en USB-disk. Skift HD med SSD, start opp med enten Recovery DVD eller oppstartsprogramvare for "image".

 

Programvare for slike "image" har egen funksjon for å lage oppstartsdisk.

 

Noen SSD kommer med egne kit for å gjøre flytting fra HD til SSD svært enkelt, for eks har Samsung dette, http://www.dustinhome.no/product/5010610474/samsung-830-series-256gb-ssd-sata-600-mlc-laptop-kit/#intcmp=searchProvider_dacsa. Koster et par hundre kroner ekstra, men her er alt med som trengs for å flytte innholdet på en HD til en SSD.

 

Det finnes også mange bruksanvisninger ute på nettet.

 

Fordelen med å gjøre som kazzkizz er at man får en ren installasjon uten "bloatware". Og det hender nok at man må installere drivere for full funksjonalitet, selv om jeg faktisk installerte windows 8 på en laptop fra 2007, og alt utenom fingeravtrykksleseren virker.

Lenke til kommentar

Recovery DVD laget gjennom den standardunksjonaliteten som leverandører av bærbare legger inn er en kopi av recovery partisjonen på den harddisken som maskina kommer med. Den inneholder komplett kopi av oppsettet. Personlig kjører jeg alltid dette over til DVD-er, da HD kan ryke.

 

Når man bruker recovery DVD eller kopierer "Image" vil alt av programvare, drivere etc følge med over. 1 til 1 kopier.

 

Når det gjelder installasjon fra en standard Windows DVD så ligger non standarddrivere på plata, resten blir hentet ned fra nettet. Jevnt over er dette nok til å få maskina til å fungere som den skal, dog kan det være noe mer spesifikke drivere til funksjonalitet som må lastes ned fra Sony sine sider. Uansett er dette helt kurant.

Lenke til kommentar

@Bolson:

Takker for at du tar deg tid. Det kan virke som at det kanskje er å foretrekke å ta en "ren" innstalasjon med Windows cd rett på ssd (om en har en egen Windows cd). Deretter kan en brenne ut en recovery dvd, for senere bruk?

Driverne blir hentet fra nettet sier du, skjer dette automatisk eller må en manuelt søke opp?

 

Om en ikke har en Winows så kan en innstalere på vanlig hdd for så ta en recovery, bytte hardisk å "boote" recovery dvd. Tar tid med meg, men nå tror jeg at jeg skjønner :w00t:

 

Takker for svar :)

Endret av Allak
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg venter spent på min Dell Latitude E6430, etter den har blitt mottatt skal jeg oppdatere deg på om den var et godt valg eller ei :)

 

Specs:

Base Option : NVIDIA NVS 5200M (GDDR5 1GB) Discrete Graphics

1 Processor : 3rd Gen Intel Core i7-3720QM Processor (2.60GHz Turbo, 6MB, Upgradable to Intel

vPro technology)

1 Display : 35.6cm (14.0") HD+ (1600x900) Wide View LED-backlit LCD Panel

1 Camera : Integrated HD Camera with Microphone

1 Camera : Software for Integrated Camera (Only for standard Base )

1 LCD Back Cover : HD+/Full HD LCD Panel

1 Memory : 8GB (2x4GB) 1600MHz DDR3 Memory

1 Hard Drive : 256GB Mobility Solid State Drive

1 Optical Software : PowerDVD already included

1 Optical Drive : DVD +/-RW Media Bay Drive

1 Power Supply + Power Cord : European 90W AC Adapter with European Power Cord

1 Battery : Primary 9-cell 97W/HR ExpressCharge Capable

1 Port Replicator : EURO1 Advanced E-Port II with 130W AC Adapter, USB 3.0, without stand

1 Wireless : Dell Wireless 380 Bluetooth Card 4.0 Low Energy Module

1 Wireless : EMEA Intel Centrino Ultimate-N 6300 (802.11 a/b/g/n) Half Mini Card

1 Keyboard : Internal Norwegian Qwerty Backlit Keyboard (antimicrobial)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...