kizzykazz Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hei! Er på tide å byte ut den gamle Acer 5930G-en med ein ny PC (eller Mac?). Er derfor på utkikk etter ein lettare PC enn den eg har i dag, som er rundt 2,9 kg. Vil gjerne ha SSD-disk, men helst 256GB. Batteritid er ganske viktig, då eg er vanvittig lei å måtte oppsøke stikkontakt etter 30 min med min 4 år gamle PC. Er open for både ultrabooks og "vanlege" bærbare, men vil ha ei lett maskin, maksimalt 2,5 kg trur eg er fin tyngde. Skal brukast til programmering, skriving, surfing og sjå serie/film. Har eigentleg ikkje spelt på PC på rundt 2 år, men dersom PC-en kan dra spel så er det aktuelt. Skjermstorleik er eg litt open for. Både 13,14 og 15" fungerer sikket fint for mitt bruk, men tilbakemeldingar eg har fått og lest gjer at eg er mest interessert i ein 15" skjerm. Då er 1920x1080 eit must. Det eg har sett på no er: Asus Zenbook UX32VD i7-3517U - harddisk kan eg bytte ut seinare - billegare enn UX31A - dedikert skjermkort - bra batteritid - lett og fin - dessverre er kanskje skjermen for liten, men likevel ein fin PC. Asus Zenbook Prime UX31A - har ikkje dedikert skjermkort - for liten harddisk - dyr i forhold til UX32VD Samsung 900X4C - 15" skjerm - litt lavare oppløysing 1600x900 - litt dyrare, 12000 kr Asus N56VZ - 2,7 kg er for mykje - billegare - god skjerm og ellers fin MacBook Air 13" - kanskje litt dyr - aldri hatt Mac før, men har ein ide om kva det inneber (både positivt og negativt) - veldig bra batteritid MacBook Pro 15", - rimelegaste modell til 14990, litt dyr - med retina-skjerm: 2 kg, uten retina: 2,5 kg. Er det nokon andre eg børr vurdere? Andre innspel? Akkurat no er eg mest interessert i Asus Zenbook UX32VD, men det finst sikkert andre og gode PC-ar der ute som kan konkurrere mot denne (og dei andre!). Håpar på svar! Lenke til kommentar
vitty Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 http://www.dustinhome.no/product/5010637055/samsung-700z5c-ci7-2-3-8gb-1000-high-res-gt640m-15-6-w7hp/#intcmp=searchProvider_dacsa Kraftigere enn asusen, men laver oppløsning på skjerm. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Godt tips! Er det noko merkbar forskjell på i5 vs i7? i5 versjonen er ca 1000 kr billegare. Om i7 skorar 2000 poeng meir på ein test enn i5, er det grunn nok for å bruke 1000 kr meir? Lenke til kommentar
vitty Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 i7 i ultrabook er ikke det samme som i7 i fks samsungen da det er en quad core. Videre hvis det er zenbook ux32vd du sikter til så har i5 versjonen er dårligere skjerm hvis du ikke har funnet en modell jeg ikke kjenner til vel å merke. Jeg mener versjonen med full hd skjerm og i7 er verdt 1000kr ekstra. har bestilt en selv=) Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Tenkte på i5 av samsung 700z5, men det er kanskje en 17" skjerm på den... Skjermen til zenbooken er vel like bra? Med tanke på oppløysing? Las litt i en tråd her på forumet ang samsungen, litt forskjellig tilbakemeldingar. Touchpad og nettverk + litt varm var vel det negative.. Skal ikkje kjøpe før august, så ventar og ser! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Angående Samsung 700Z5C, så er det en pen, lett og kraftig maskin. Det bør merkes at skjermen, i mine øyne er dårlig. Kontrast er særdeles dårlig, farger og slikt er helt kurant. Men det vet du best selv, sjekk den ut på en butikk i nærheten. Selv om det har vært problemer med backlight bleed på Asus UX31A/UX32VD er det, gitt full-HD skjerm, en fantastisk skjerm og en flott maskin. Lenke til kommentar
vitty Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Godt tips! Er det noko merkbar forskjell på i5 vs i7? i5 versjonen er ca 1000 kr billegare. Om i7 skorar 2000 poeng meir på ein test enn i5, er det grunn nok for å bruke 1000 kr meir? i5'n er forrige generasjon så vidt jeg ser. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Har sett skjermen på 14" til samsung, men ikkje lagt merke til svakt farge -og kontrastnivå, men skal sjå nærare på dette. Eg trur zenbook ux32-vd + SSD framleis tronar ønskelista. Denne komboen trur eg er nesten perfekt - 15" skjerm ville krona verket! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Har sett skjermen på 14" til samsung, men ikkje lagt merke til svakt farge -og kontrastnivå, men skal sjå nærare på dette. Eg trur zenbook ux32-vd + SSD framleis tronar ønskelista. Denne komboen trur eg er nesten perfekt - 15" skjerm ville krona verket! Notebookcheck har anmeldt Samsung 700Z3A, som er 14" i serien men den skal ha samme panel som 15,6" og Z5C. http://www.notebookc...ok.69245.0.html Men det skal sies at notebookcheck fremstår ganske kresen på skjerm og legger mye vekt på dette i anmeldelsene sine, en god del mer enn andre sider. Det er visstnok slik at Samsung 17,3" gamer i 7-serien eller noe slikt har et godt panel men ellers er det samme labre greien. Kontrast (målt av NBC): 129:1. Samme (maks kontrast målt) er 1052:1 på UX31/UX32VD (samme panel, link nedenfor) http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultrabook.75591.0.html Har selv UX32VD, oppgraderer RAM så snart jeg får brikken men venter med SSD pga det koster litt. (vil ha alt på en systemdisk, ikke avhengig av ekstern) Endret 27. juli 2012 av Xtra Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Takk for info Xtra, skal sjå på anmeldelsen litt seinare Du er godt fornøgd med din UX32VD? Fristar å kjøpe den! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Takk for info Xtra, skal sjå på anmeldelsen litt seinare Du er godt fornøgd med din UX32VD? Fristar å kjøpe den! Jepp, er godt fornøyd. Byggekvaliteten er knall, men pc-en har riktignok ikke unibody-design (som MB Air og UX31A), men det er allikevel klart en flott maskin. Tastaturet er pent, bra å skrive på, bra bakbelysning. Skjermen er fortreffelig men det har vært mye snakk om backlight bleed. (Google hvis du lurer på hva det er) Det er mange brukere på notebookreview sine forumer som har lagt merke til at det er en greie med skjermen. For min del er den der, men det er såpass minimalt at jeg ikke ønsker å bytte PC pga dette. Også skal det nevnes at jeg kjørte en clean install av Windows 7 og installerte det på den medfølgende SSDen, sånn at PC-en er en del kjappere enn jeg kjøpte den. Gjorde det fordi jeg venter litt med å kjøpe egen SSD til denne. Endret 27. juli 2012 av Xtra Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Ok, skal googlast! Er ytelsen på 2-kjerne kontra 4-kjerner svært merkbar? Skal tross alt programmere ein del på denne. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Ok, skal googlast! Er ytelsen på 2-kjerne kontra 4-kjerner svært merkbar? Skal tross alt programmere ein del på denne. Godt spørsmål, ville forsøkt meg på google der. Asus UX32VD leveres hvertfall med i7 3517U eller ca tilsvarende i5-prosessor. Den er riktignok i7 men den er U(LV) altså sikkert en del svakere enn en vanlig i7. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Seier seg sjølv at dersom ein brukar trådar som gjer at ein kan gjere fleire operasjonar samtidig, så er det bra med fleire kjerner som kan utføre oppgåver samtidig. Må nok i tenkeboksen igjen, ein 4-kjernerprosessor ville nok passa meg best.. Edit: vurderer no Asus N56V! Litt tyngre enn eg hadde håpa på, og kanskje litt dårleg batteritid.. Men ellers gode anmeldelsar. Synspunkt på denne kontra Zenbook's? Endret 28. juli 2012 av kazzkizz Lenke til kommentar
vitty Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 (endret) Seier seg sjølv at dersom ein brukar trådar som gjer at ein kan gjere fleire operasjonar samtidig, så er det bra med fleire kjerner som kan utføre oppgåver samtidig. Må nok i tenkeboksen igjen, ein 4-kjernerprosessor ville nok passa meg best.. Edit: vurderer no Asus N56V! Litt tyngre enn eg hadde håpa på, og kanskje litt dårleg batteritid.. Men ellers gode anmeldelsar. Synspunkt på denne kontra Zenbook's? I såfall ville jeg vurdert samsung 700 på nytt da denne har full aluminiumskropp og bedre batteri. Skjermen trekker litt ned, men ellers ville jeg si at det er et bedre kjøp. Edit: ser at n56 er billigere så da står de fort likt i min bok. Endret 28. juli 2012 av vitty Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Einig vitty. Batteritid vs skjerm er eit vanskeleg kompromiss, skjermen eg har i dag er sikkert ganske dårleg, men batteriet veit eg er elendig. Det som irriterer meg mest er batteriet. Lysstyrken er alltid på maks, og på min acer 5930g er dette heilt ok. Likevel så er 3-4 timar batteri(asus n56) ein veldig god auke frå 30 minutt som pc-en min varer i dag! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Seier seg sjølv at dersom ein brukar trådar som gjer at ein kan gjere fleire operasjonar samtidig, så er det bra med fleire kjerner som kan utføre oppgåver samtidig. Må nok i tenkeboksen igjen, ein 4-kjernerprosessor ville nok passa meg best.. Edit: vurderer no Asus N56V! Litt tyngre enn eg hadde håpa på, og kanskje litt dårleg batteritid.. Men ellers gode anmeldelsar. Synspunkt på denne kontra Zenbook's? Til den bruken du skriver om i første post klarer du deg fint med en dual-core i7. Jeg har det på min, og jeg har relativt mye oppe i slengen - aldri sett ytelse som et problem. Faktisk er minne minst like viktig som antall kjerner. Grunnen er at selve ved multitasking så har man egentlig ikke så mye gående parallelt i CPU-en, men mye lastet i minne. Eneste virkelige grunnen for mange tråder er bruk av programvare som utnytter dette - særlig rendering. Selv når man multitasker (bruker mange programmer), så er det i realiteten bare det aktive programmet som belaster CPU i betydelig grad. Realiteten er at om man hopper at og fram mellom nettleser, koding, grafikkprogram etc - så er faktisk ikke vi raskere i det vi gjør annet enn at CPU-en går på nesten tomgang de meste av tiden. Rendering og spill er nesten det eneste som gjør at en CPU belastes mye og jevnt. Så 8 GiB minne og SSD vil nok væe det viktigste for å få en god brukeropplevelse. Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 Seier seg sjølv at dersom ein brukar trådar som gjer at ein kan gjere fleire operasjonar samtidig, så er det bra med fleire kjerner som kan utføre oppgåver samtidig. Må nok i tenkeboksen igjen, ein 4-kjernerprosessor ville nok passa meg best.. Edit: vurderer no Asus N56V! Litt tyngre enn eg hadde håpa på, og kanskje litt dårleg batteritid.. Men ellers gode anmeldelsar. Synspunkt på denne kontra Zenbook's? Til den bruken du skriver om i første post klarer du deg fint med en dual-core i7. Jeg har det på min, og jeg har relativt mye oppe i slengen - aldri sett ytelse som et problem. Faktisk er minne minst like viktig som antall kjerner. Grunnen er at selve ved multitasking så har man egentlig ikke så mye gående parallelt i CPU-en, men mye lastet i minne. Eneste virkelige grunnen for mange tråder er bruk av programvare som utnytter dette - særlig rendering. Selv når man multitasker (bruker mange programmer), så er det i realiteten bare det aktive programmet som belaster CPU i betydelig grad. Realiteten er at om man hopper at og fram mellom nettleser, koding, grafikkprogram etc - så er faktisk ikke vi raskere i det vi gjør annet enn at CPU-en går på nesten tomgang de meste av tiden. Rendering og spill er nesten det eneste som gjør at en CPU belastes mye og jevnt. Så 8 GiB minne og SSD vil nok væe det viktigste for å få en god brukeropplevelse. Takk for tilbakemelding, det var det eg trengte å høyre. Vi implementerte søk som brukte x antal trådar i ein skuleoppgave, og med min gamle PC tok dette søket lenger tid enn med nyare maskiner med fleire kjerner. Skal sette meg inn i forskjellane på prosessoren i zenbook-en (i7) og k56, men alt i alt så er det ein ultrabook eg ønsker skal bli mitt neste kjøp. Når Zenbooken er såpass god som den er, så kan eg fort havne på denne! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Helt korrekt at med oppgaver spesifisert (laget for) mange tråder vil ha nytte av jo flere kjerner jo bedre. Men en dual-core i7 (mobil) har også HT, så den har til en viss grad effekten av 4 kjerner. Men det er jo alltid en avveining mellom vekt, batteritid, skjerm og ytelse. Personlig mener jeg for en bærbar maskin er vekt og batteritid nesten er det viktigste. Har hatt PC på ca 2,5 kg i mange år, før jeg kjøpte en på 1,8 kg. De 0,7 kg har vært lang mer kjennbare enn jeg trodde. Derfor har jeg også server + stasjonær som gir bedre mangetrådet ytelse for rendering etc. Edit: Det er en ting jeg ser du ikke har vurdert. Sony Vaio S har 15'' modeller med 1920 x 1080 oppløsning som ikke veier mer enn 2 kg. Skal være svært bra maskiner, se http://www.sony.no/customise/vn-s-series. Her kan du konfigurere maskinene slik du selv vil. Her er en video som viser hvordan man bytter ut deler - for framtida og slik at du kan holde budsjettet. Endret 29. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
vitty Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 http://www.dustinhome.no/product/5010639560/sony-vaio-svs1511v9e-ci7-3-1-8gb-750-15-5-w7p-black/#intcmp=searchProvider_dacsa link til vaio s15^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå