Gå til innhold

Hvilket kamera for Nikon objektiver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Nikon V1 med FT-1 og objektiver en periode. Syns det gir mange spennende muligheter.. Riktignok er det en del funksjoner i V1 som ikke støttes og litt klønete å endre eksponeringsmodus, ISO osv fordi du må inn i menyen. Det er likevel en treningssak og eeterhvert går det på automatikk.

Her er noen bildeeksempler:

Nikon 70-200 VR 2,8 + TC-20EIII

http://www.akam.no/b...mereng/1052807/

http://www.akam.no/b...ilfink/1061311/

Dette bildet er ikke beskjært.

Nikon 105 VR makro

http://www.akam.no/b...o-name/1051932/

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Nikon V1 med FT-1 og objektiver en periode. Syns det gir mange spennende muligheter.. Riktignok er det en del funksjoner i V1 som ikke støttes og litt klønete å endre eksponeringsmodus, ISO osv fordi du må inn i menyen. Det er likevel en treningssak og eeterhvert går det på automatikk.

Her er noen bildeeksempler:

Nikon 70-200 VR 2,8 + TC-20EIII

http://www.akam.no/b...mereng/1052807/

http://www.akam.no/b...ilfink/1061311/

Dette bildet er ikke beskjært.

Nikon 105 VR makro

http://www.akam.no/b...o-name/1051932/

Ok, det for stå sin prøve. Jeg venner meg til det meste. Ellers var bildene fine. Holder fint for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hæ? Er det bare jeg som misforstår hele tråden her eller?

Hva er du egentlig er ute etter her Meier? Er ikke 500mm nok på ditt D7000?

Og hva mener du med forbedrninger? Hvorfor har du tenkt til å "nedgradere" fra speilrefleks til Nikon1 hus. Og hva konkret er galt med D7000 + en teleconverter?

Ser ingen fordel med eksisterende optikk, adapter og et Nikon1 hus. Kontra D7000 + teleconverter.

Du sier også at du vil ha et mindre kamera. Lite kamera og fuglefotografering har jeg sjelden hørt om. Fuglefotografer trodde jeg var de beste kundene av rådyr og STOR optikk.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Ser ingen fordel med eksisterende optikk, adapter og et Nikon1 hus. Kontra D7000 + teleconverter.

Fordelen er vel at TS får autofokus med Nikon 1.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Denne tråden fikk meg også til å bli litt paff...

Å kjøpe seg et kamera med minisensor bare for å ta et bilde av en fugl er helt bak mål spør du meg.

Les deg heller opp mer teknisk på hvordan brennvidder, sensorstørrelser og ISO ytelse og telekonvertere påvirker dine bilder fremfor å løse problemet ved å kjøpe et dårligere kamera ;)

Lenke til kommentar

Hensikten er vel å få en lengre "effektiv brennvidde" ut av et billigere objektiv.

En ulempe er at med 0,003 mm per piksel på sensoren blir oppløsningen på et zoomobjektiv med telekonverter fort for dårlig til at oppløsningen på sensoren kan utnyttes, og man blir sittende med et bilde med effektivt 2-4 Mp

Endret av tow
Lenke til kommentar

Nei, 500mm er mange ganger ikke nok. Men D7000 er topp. Jeg vil bruke disse sammen ofte. Men for å komme opp i en "brennvidde" som passer bedre, så er V2 + FT1 + 50-500mm en grei løsning.

Ja, autofokus er en av dem.

Det er ikke noe galt med en 1,4x converter. Ikke umulig at jeg også går for en sånn.

Men med V2 får jeg også et lite kamera jeg kan putte i lomma.

Det har også en video funksjon som passer meg bra.

Når denne Thom Hogan kan gå for det, så tror jeg også jeg klarer meg bra.

Jeg så en video tatt med Pentax Q og 500mm av månen, det var slett ikke dårlig. Skarpt til tusen. Så at dette blir så galt, har jeg ikke noe tro på. :)

Jeg beholder også lysstyrken med denne løsningen.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

Piksel for piksel (som resulterer i effektiv brennvidde) er forskjellen mellom V1 og D3200 bare drøyt 30%. Du trenger altså et 400 mm objektiv på en D3200 for å få samme antall piksler som du får med 300 mm på V2, på et gitt motiv og avstand.

Håper jeg fikk forklart det riktig nå :)

Bare for å gjøre forvirringen total.

Lenke til kommentar

Piksel for piksel (som resulterer i effektiv brennvidde) er forskjellen mellom V1 og D3200 bare drøyt 30%. Du trenger altså et 400 mm objektiv på en D3200 for å få samme antall piksler som du får med 300 mm på V2, på et gitt motiv og avstand.

Jeg har ikke bedt om noen forklaring på dette. Det forvirrer heller ikke noe.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bedt om noen forklaring på dette. Det forvirrer heller ikke noe.

Fint at det ikke forvirrer, da har jeg vel forhåpentligvis forklart det godt nok, men det er faktisk akkurat det du har spurt om, i ditt første innlegg:

"Jeg har noen objektiver til mitt Nikon D7000. Men får å øke brennvidden på noen av disse, så har jeg forstått at man kan koble disse opp mot andre hus, med et adapter.

Spørsmålet da er. Hvilke hus og adaptere egner seg best for dette? Slik at en får brukbare resultater. Noen som har noen tips?"

Mitt tips, i tillegg til dine egne J/V er nettopp en D3200, som "øker brennvidden" 22% i forhold til D7000.

Til sammenligning "øker brennvidden" tilsvarende med 41% på J1/2 og V1, og 67% på en V2.

Så får du vurdere fordelene med et speilreflekskamera opp mot fordelene med større "økning av brennvidden" på de speilløse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nei, 500mm er mange ganger ikke nok. Men D7000 er topp. Jeg vil bruke disse sammen ofte. Men for å komme opp i en "brennvidde" som passer bedre, så er V2 + FT1 + 50-500mm en grei løsning.

Ja, autofokus er en av dem.

Plutselig har jeg havnet i samme situasjon... ;) , men jeg får ikke min Sigma 50-500mm til å virke med Nikon 1 + Nikon FT1... :hmm:

Har du testet om ditt objektiv funker med en slik løsning før du kjøper?

Lenke til kommentar

Plutselig har jeg havnet i samme situasjon... ;) , men jeg får ikke min Sigma 50-500mm til å virke med Nikon 1 + Nikon FT1... :hmm:

Har du testet om ditt objektiv funker med en slik løsning før du kjøper?

Nei, dette er ukjent for meg. Jeg har ikke kjøpt kamera ennå. Jeg tenker å gå for V2. Om dette blir det samme, vet jeg ikke. Jeg får undersøke om det er slik før jeg kjøper. V2 har ikke kommet i butikkene enda.

Lenke til kommentar

Det blir en tur innom FotoVideo til mandag....så får de sjekket saken :)

Ok, det er bra. Du får avgi en rapport på det. Hvis dette ikke går, så blir det litt dødfødt. Da er hele

vitsen borte. Da kan jeg heller satse på Pentax Q10 og de gamle objektivene jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...