hojohansen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Vet ikke om dette er den rette plassen å legge dette ut, men prøver. Hjemmesiden på jobben har blitt hacket, hvordan går en frem for å fjerne dette? Se her Har aldri vært opplevd dette før. Endret 25. juli 2012 av hojohansen Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hvordan man får opp igjen siden kommer helt ann på hvordan sidene er bygget opp og hvor mye skade hackerne har gjort på den opprinnelige siden. Jeg tror ikke du skal legge ut for mye informasjon om dette her på internett, da det kan gi andre tips om svakheter ved siden. Min anbefaling er å leie inn noen, eventuelt få noen du kjenner til å se på hva som har skjedd. Det er også veldig viktig å oppdatere hjemmesiderammeverkene man bruker jevnlig for å fjerne sikkerhetshull. Først kan dere jo kontakte webhotellet deres og høre om de har noe backup av sidene fra de siste dagene. Hvis de har dette vil dere ihvertfall få sidene opp igjen, men de vil da være like utsatt for hacking... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det skal fint gå å fjerne, men det må gjøres på rett måte. I utgangspunktet ser dette ut til å være en ren defacing. Primært bør man bruke profesjonell hjelp slik at man kan få analysert årsakene (hvordan hackeren har kommet inn etc). Send meg en PM så kan vi utveksle noe informasjon som kan hjelpe dere videre. Slike sikkerhetspørsmål bør håndteres mest mulig konfidensielt. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 ..men problemet ligger vel ikke hos oss, det ligger vel hos de som har serveren til hjemmesiden, gjør det ikke? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Det gjør det - men i og med at dette har skjedd så er det tydelig at sikkerhet ikke har blitt tatt alvorlig. Da kan det være tvilsomt om de faktisk klarer å rette opp. Men kontakte leverandøren er det første man gjør. Nå vet jeg ikke hva slags avtaler dere har og hvilke systemer. Men mange avtaler er slik at man faktisk bare leier plass på serverene (webhotell) - og således er ansvarlig for selve nettsidene/sikkerhet selv. Man kan altså ha en aktør som har levert nettsidene og en annen aktør som hoster nettsidene (serveren). Da sitter man ofte å må sikre at det blir rettet opp selv. PS! Jeg har faktisk problemer med å finne en seriøs aktør bak dette - ja dere som eiere av domenet er greie nok. Men selve nettsidene er hosta på en IP-range som i realiteten tilhører Altibox. Endret 25. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Takker så mye nå fungere det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå