Gå til innhold

Liker du Canon EOS-M?


Liker du Canon EOS-M?  

76 stemmer

  1. 1. Liker du Canon EOS-M?

    • Ja, og jeg skal kjøpe det
      6
    • Ja, men er usikker på om jeg kommer til å kjøpe det
      16
    • Ja, men kommer ikke til å kjøpe det
      26
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Jeg er redd for at det blir mye same-same. EVF og bedre kontroller og kanskje utvippbar skjerm ala NEX/PEN. Og det er det, tror jeg.

 

Blits er jeg usikker på ettersom de har kommet med den lille modellen.

 

Touch er kommet for å bli; det er vel større sjanse for at neste modell av 7D/5D kommer med touch enn at neste EOS-M kommer uten.

 

Jeg kan ikke se at det skal være noe i veien for en EOS-M med de kvalitetene du tenker deg. Annet en Canons internpolitikk. Største spørsmål er når Canon har en brukbar APS-C sensor med den oppløsningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror den ærede forsamling at Canon vil gjøre i den forventede "proff"-modellen i EOS-M-serien som etter ryktene skal komme i løpet av høsten?

 

-k

 

Hvis de skal ha samme størrelse blir det ikke mye oppgradering på selve huset, men en ekstern søker er ønskelig men lite sannsynlig siden flere og flere går bort fra det. Touchskjerm har kommet for å bli, får bare håpe at de tre viktigeste funksjonene får dedikerte knapper i tillegg til den trykkfølsom skjerm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Like ot som mye annet:

Nå begynner denne tråden å bli rimelig i pine og værhytt, men jeg er litt usikker på hva matpreferanser og seksuell lavalder har med japanerenes store interesse for gadgets å gjøre, eller om hvor mye dette betyr for om gadgetsinteressen deres smitter over på resten av verden.

Det ble insinuert at Japan alltid ligger "foran" oss, og at det som skjer der også kommer til å skje i Norge.

 

Mine eksempler var ment å vise at det er like mye "til siden for" som "foran", og at enkelte særegenheter antagelig aldri vil komme hit.

 

Hvis man vil spå hvilke gadgets nordmenn kommer til å ha om ett eller 8 år så er det altså ikke tilstrekkelig å peke på Japanerne og hevde at "slik blir det her også".

 

-k

 

vel, jeg forstod den, men syntes motargumentasjonselementene var uvanlig lite reelle som eksempler for å motbevise en konkret utviklingstrend i øst vs vest.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hva tror den ærede forsamling at Canon vil gjøre i den forventede "proff"-modellen i EOS-M-serien som etter ryktene skal komme i løpet av høsten?

Tja, jeg er ikke så sikker lenger på at den virkelig kommer i høst, eller i det hele tatt innen nærmeste horisont. Det er vel heller rykter om 3 speilrefleks til i år som er varmest trodde jeg(?)

 

Men tenker man seg at det kommer en proffmodell så er min første tanke at med den prisstrategien Canon har for tiden vil den saken bli kun for svært få. Jeg tror heller ikke at Canon vil vise frem noe som tilsier at de har funnet opp kruttet på ny. Altså blir de bare en av de alle lignende der og, dog med en vesentlig forskjell: Det vil ha en Canonisert pris som kan kvele det ved fødselen.

 

Den allerede lanserte saken er jo den som er siktet inn mot volumsalget - og som antagelig vil kanibalisere entrylevel speilrefleks mindre enn en ditto proffmodell med f.eks søker og mer normalt antall knapper og hjul. Jeg ser på det lanserte kameraet mer som en sak som er et slags high-end kompaktkamera (dog uten å være kompakt nok til å fylle kritierene angående størrelse med normalzoom).

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig vanskelig, men enkelte ting kan man jo vurdere bedre enn andre, det virker jo ikke som en helt vill gjetning av OLED vil gjøre seg mer gjeldene i framtiden akkurat...

Sony lanserte en lang rekke modeller med OLED EVF allerede i fjor. Jeg fatter ikke hvorfor folk bruker begrensninger i LCD-teknologien som argument mot EVF. Fjorårets consumer level EVF-teknologi gir en kontrast på 1:10000, og 0.02ms delay. I tillegg finnes det teknologi på markedet som er enda bedre.

 

http://www.imaging-resource.com/news/2012/01/27/new-evf-makes-it-clear-the-optical-viewfinders-days-are-numbered

Lenke til kommentar

inkognym: Spennende. Hvis den der kommer på markedet så reduseres to av ankepunktene mot EVF kraftig. (Merk reduseres - ikke fjernes). Men det står ikke noe om hverken responstid eller bilderate der. Forsinkelsen vil fortsatt være omtrent:

halve eksponeringstiden + avlesningstiden + forsinkelser i signalbehandlingen + responstiden til skjermen + halve visningstiden på skjermen. Det kan fort bli 1/30s selv om ett av leddene, responstiden, blir så lav som 0,00002 sekunder.

 

 

Er vel på overtid å skille ut "OVF vs. EVS" i egen tråd nå, særlig siden EOS-M ikke har søker i det hele tatt.
Jepp, den debatten er uansett død, akkurat som "digitalt blir aldri like bra som film! Bare se, det er dårlig oppløsningsevne og dårlig kontrastomfang! Og så blir brennvidden feil! Digitalt forblir en nisje!"

Her forsøker noen å runde av en alt for lang avsporing og så fyrer du opp under avsporingen med en feig hersketeknikk som "avslutning". Dette kan ikke få stå uimotsagt. Du har brukt samme hersketeknikk tidligere i tråden og nå er det nok. Det er en feig og usaklig hersketeknikk å sette parallell mellom OVF vs EVF og noe teknisk gammelt/utdatert vs noe moderne/populært.

 

En pågående kamp kan IKKE sidestilles med en kamp som allerede er avgjort og i hvert fall ikke konkludere med at siden B "vant" så må D også "vinne". Ikke bruk denne hersketeknikken igjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva tror den ærede forsamling at Canon vil gjøre i den forventede "proff"-modellen i EOS-M-serien som etter ryktene skal komme i løpet av høsten?

"Proff"modellen, eller rettere sagt modellen med Olympus E-M5 som forbilde, tror jeg får følgende forbedringer fra EOS-M:

 

- Flere knapper og hjul

- Innebygget blits

- Størrelse mellom EOS-M og 1000D

- Større batteri

- 50/60p full HD video

- Modulsko på toppen. Flere moduler vil bli tilgjengelige: 1. Enkel overgang til blitssko (følger med på kjøpet). 2. EVF-modul. 3. Et utvalg OVF rammesøkermoduler, tilpasset fastobjektivene til EOS-M fatningen. 4. Wifi-GPS-modul. 5. Kanskje også en projektormodul. 6. Flere?

- iOS/Android app for å styre/bruke/overføre bilder fra kameraet via Wifi.

- Kompatibilitet med Canon skrivere med Wifi for direkteutskrift

- Samme touch-skjerm

 

Disse egenskapene tror jeg ikke den får:

 

- Innebygget søker (De ønsker å omgjøre en kostnad til en inntekt i ettermarkedet. Prisen på kameraet settes høyt uavhengig av innebygget EVF og de øker neppe salget nok om de bygger inn EVF og tar kostpris for den til at det vil lønne seg)

- Småbildeformat sensor. (Fatningen er for liten, utsalgspris og marked taler i mot det)

- Ny sensor

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva tror den ærede forsamling at Canon vil gjøre i den forventede "proff"-modellen i EOS-M-serien som etter ryktene skal komme i løpet av høsten?

"Proff"modellen, eller rettere sagt modellen med Olympus E-M5 som forbilde, tror jeg får følgende forbedringer fra EOS-M:

 

- Flere knapper og hjul

- Innebygget blits

- Størrelse mellom EOS-M og 1000D

- Større batteri

- 50/60p full HD video

- Modulsko på toppen. Flere moduler vil bli tilgjengelige: 1. Enkel overgang til blitssko (følger med på kjøpet). 2. EVF-modul. 3. Et utvalg OVF rammesøkermoduler, tilpasset fastobjektivene til EOS-M fatningen. 4. Wifi-GPS-modul. 5. Kanskje også en projektormodul. 6. Flere?

- iOS/Android app for å styre/bruke/overføre bilder fra kameraet via Wifi.

- Kompatibilitet med Canon skrivere med Wifi for direkteutskrift

- Samme touch-skjerm

 

Disse egenskapene tror jeg ikke den får:

 

- Innebygget søker (De ønsker å omgjøre en kostnad til en inntekt i ettermarkedet. Prisen på kameraet settes høyt uavhengig av innebygget EVF og de øker neppe salget nok om de bygger inn EVF og tar kostpris for den til at det vil lønne seg)

- Småbildeformat sensor. (Fatningen er for liten, utsalgspris og marked taler i mot det)

- Ny sensor

 

Jeg tror ikke det vil komme en pro versjon med det første. Nikon og Canon mener nok at DSLR er for det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil komme en pro versjon med det første.

De samme ryktebørsene som spådde EOS-M tidligere i sommer var ganske tydelige på at det ville komme to modeller, en som fridde til soccer mums, og en som fridde til mer kamera-interesserte.

 

Det kan godt hende at "pro" bør stå med hermetegn. Noen hjul og knapper og en optional viewfinder gjør det ikke til en konkurent til 1D-X akkurat.

 

Det store spørsmålet er kanskje hvorvidt Canon er best tjent med at de store horder kjøper 1xxxD speilrefleks eller EOS-M type speilrefleks. Selv om komponent-kosten for speilløs nok er lavere, så er det veldig kompetitivt marked hvor Canon kommer inn sent. De får lite dra-hjelp fra den enorme EOS objektiv-parken, de har ikke lengre markedets beste bilde-sensorer, og jeg er usikker på om Canon er i stand til å differensiere så godt på bruker-opplevelse etc. Da sitter man vel igjen med god branding, godt salgsapparat og kapital til å markedsføre tungt?

 

Nikon og Canon mener nok at DSLR er for det.

 

Jeg synes det er synd, for jeg mener at speilløst absolutt kunne ha vært proff-kamera. Kanskje ikke for sport og presse, men fotografi har mange andre anvendelser enn 10 fps følgefokus med minimal DOF. En mer kompakt, speilløs "D800(e)" kunne ha vært brukt til ting som Panasonic & Co ikke bryr seg så mye om.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

De samme ryktebørsene som spådde EOS-M tidligere i sommer var ganske tydelige på at det ville komme to modeller, en som fridde til soccer mums, og en som fridde til mer kamera-interesserte.

Det var slik jeg leste det også. En enkel modell først, mer avanserte modeller på sikt. Pro-modeller har jeg ikke sett nevnt i det heltatt.

 

Jeg tror nok neste Eos-M modell vil få innebygd søker, bevegelig skjerm og flere knapper og ratt. Det er IMO minimumskravene for en entusiastmodell.

Lenke til kommentar

Det var slik jeg leste det også. En enkel modell først, mer avanserte modeller på sikt. Pro-modeller har jeg ikke sett nevnt i det heltatt.

Det var jeg som introduserte begrepet "pro modell" i diskusjonen, og det var upresist av meg. "Entusiast" er mye mer dekkende.

 

http://www.canonrumo...rrorless-entry/

"It’s also been mentioned on more than one occassion, that this initial mirrorless announcement will be the “consumer” level camera and there are plans for “prosumer” and “professional” models."

 

http://www.canonrumo...mirrorless-cr1/

"Another mentioned not to expect a “pro” level mirrorless right away, but there are plans for a higher end model or two in the coming 12 months."

 

Angående "fullframe" EF-M :

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-m

"The EF-M mount is 58mm in diameter, with a flange distance of 18mm from the bayonet to the sensor. As the image above clearly shows it's matched specifically to the APS-C sensor size. So don't expect a future full frame EF-M mount camera - it's not going to happen."

 

Men den store bilde-sirkelen til EF sammen med med de 22mm man trenger for å sette på EOS-M betyr at det _kan_ komme framtidige "tilt-shift" adaptere:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1134215/0

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

"Entusiast" er mye mer dekkende.

Enig i det, ingenting i veien for at det kommer mer profesjonelle modeller etter hvert, men for at det skal være noen vits må det bli et mer komplett system Jeg tror Canon gjør det riktig ved å starte i bånn (selv om prisen er for høy i øyeblikket) og så utvide oppover etter hvert som systemet vokser ot teknologien blir mer moden.

 

Forøvrig enig at det hadde vært interessant med et speilløst fullformat også som du skrev i forrige innlegg, men da kanskje med standard Eos eller F-fatning. Det ser ut til at Sony gjør nettopp det med sin (forventede) A99. Både Canon og Nikon har jo nå vist sensorer med PDAF integrert og virker det bra nok åpner det jo veien for speilløse kameraer som kan utnytte eksiterende optikk bra.

Lenke til kommentar

Enig i det, ingenting i veien for at det kommer mer profesjonelle modeller etter hvert, men for at det skal være noen vits må det bli et mer komplett system Jeg tror Canon gjør det riktig ved å starte i bånn (selv om prisen er for høy i øyeblikket) og så utvide oppover etter hvert som systemet vokser ot teknologien blir mer moden.

Kanskje det. Jeg har inntrykk av at Panasonic & Co ble tatt på senga av at mange av kjøperne av speilløst var entusiaster som ville ha et "nr2 kamera" i tillegg til DSLR, evt som ville skalere ned utstyrs vekt/kost. Spørsmålet er hvor mange sånne det finnes, og hvor mange "soccer mums" finnes det som ikke er fornøyd med iPhonens kamera.

 

Kamera-systemer er veldig avhengig av kundenes tillit. Hvis markedet tror at Canon skal slutte med EF-systemet så vil min (for meg) betydelige investering i EF/EF-S objektiver bli nærmest verdiløs for andre enn meg over natten. Veldig få vil kjøpe en tele-zoom i størrelses-ordenen 10.000 hvis utviklingen av nye kamera-hus til systemet har stoppet.

 

Kanskje forholder dette seg annerledes for konsument-system-kamera, hvor mange av brukerne bruker bare kit-zoomen og aldri vurderer nye objektiver?

Forøvrig enig at det hadde vært interessant med et speilløst fullformat også som du skrev i forrige innlegg, men da kanskje med standard Eos eller F-fatning. Det ser ut til at Sony gjør nettopp det med sin (forventede) A99. Både Canon og Nikon har jo nå vist sensorer med PDAF integrert og virker det bra nok åpner det jo veien for speilløse kameraer som kan utnytte eksiterende optikk bra.

Det ville være en fordel med en fatning som ikke satt av plass til speil, både for total størrelse og objektiv-design? Så kunne heller EF-kompabilitet besørges med en adapter.

 

Jeg så kanskje for meg et spesialisert kamera som ikke trengte rask autofokus (og følgelig heller ikke PDAF på sensor). For landskap, arkitektur, macro etc. Heller god, fleksibel liveview/EVF/vridbar skjerm hvor man enkelt kan sjekke fokus og eksponering. Dvs bruksområdene noen gjerne benytter mellomformat til.

 

-k

Lenke til kommentar

Forøvrig enig at det hadde vært interessant med et speilløst fullformat

 

Leica ? ;)

I forhold til mange av de andre kameraprodusentene er vel Leica en liten mygg, en nisjeprodusent med en svært liten nisje.

 

FF i et speilløst hus fra Canon hadde sikkert vært interessant for et meget lite antall av totalen og antatt vil Canon vurdere at den kjøpende delen av det lille antallet interesserte er for liten til at det er interessant rent salgsmessig. Selv om de store produsentene kanskje har økonomiske fundamenter nok til å bevege seg inn i nært sagt alle nisjer tror jeg de har volum som overordnet mål i den strategiske tankegangen når de vurderer hvor de skal gå inn.

 

Men helt klart at kan jeg ta feil, vi bare synser her uansett. Og samtidig er det nok temmelig sikkert at Canon kunne hvis de ville, produsert en slags Leica-klone til halve prisen av hva Leica tar for sin sak. Men som sagt over tror jeg tenkt volum ikke passer med deres strategi.

 

Og som en bisetning så tror jeg som andre har sagt allerede at rene små kompaktkamera vil etterhvert bli en liten nisje i seg selv pga mobilkameraets store utbredelse og utvikling. I den sammenheng ville det ikke fått mine øyenbryn særlig opp dersom Canon plutselig om etpar år lanserte en smartphone. Jeg tviler på at de gir fra seg kompaktbiten uten mottrekk som kan minske tapet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kamera-systemer er veldig avhengig av kundenes tillit.

Helt enig, og det er vel der Olympus har vært fullstendig bevisstløse i forhold til fremtiden til FT som med noen enkle grep fortsatt kunne vært et marginalt, men tross alt levedyktig system. Jeg tror både Canon, Nikon og Sony tenker mye mer strategisk riktig og sørger for å ikke komme med negative bølger rundt sine eksisterende fatninger (før tiden er moden).

 

Det ville være en fordel med en fatning som ikke satt av plass til speil, både for total størrelse og objektiv-design? Så kunne heller EF-kompabilitet besørges med en adapter.

Det er helt klart at friheten til å lage kompakt optikk og få alle fordeler fra et speilløst system til en viss grad kompromiteres ved å benytte eksisterende fatning. Men så kommer avveiningen mot ditt forrige poeng, nemlig tillit til eksisterende system og det ser jeg som den viktigste innvendingen mot en ny fatning. Greit nok at optikk kan brukes med adapter, men kjøper man en zoom til 10K hvis man tror det en mer kompakt versjon til den nye fatningen er rett rundt hjørnet? Det er vel dilemmaet alle de store står overfor. Jeg har ikke svaret, men tror PDAF på senoren kan gi mulighet for en mykere overgang.

 

Jeg forstår godt poenget ditt med arkitektur, landskap og makro osv hvor rask AF ikke er essensielt, men hvis man kan få 95% av fordelene med en eksisterende fatning er det kanskje hvert å beholde bakoverkompatibiliteten uten adapter og gi kundene trygget for at systemet har en fremtid?

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Her forsøker noen å runde av en alt for lang avsporing og så fyrer du opp under avsporingen med en feig hersketeknikk som "avslutning". Dette kan ikke få stå uimotsagt. Du har brukt samme hersketeknikk tidligere i tråden og nå er det nok. Det er en feig og usaklig hersketeknikk å sette parallell mellom OVF vs EVF og noe teknisk gammelt/utdatert vs noe moderne/populært.

 

En pågående kamp kan IKKE sidestilles med en kamp som allerede er avgjort og i hvert fall ikke konkludere med at siden B "vant" så må D også "vinne". Ikke bruk denne hersketeknikken igjen.

 

Whooaa. Når ble dette en konkurranse?

 

Jeg har ikke deltatt i diskusjonen om elektronisk eller optisk søker, nettopp fordi jeg anser den som opplagt og uinteressant. Jeg synes den har alle de samme trekkene som andre diskusjoner rundt nye teknologier, som for eksempel at den er kanskje litt vel mye preget av følelser, dessverre.

 

Hva gjelder "hersketeknikker", så finnes det vel ingen verre blant slike enn å kalle alt noen sier for "hersketeknikk". Hvis du skal se etter en alvorlig kjerne i det jeg skrev, så er det en peker til at dette er langt fra den første diskusjonen opp gjennom historien der folk misliker noe nytt og helst vil at ting skal forbli som de er selv i møte med åpenbare fremskritt. Husker du de som var mot mobiltelefoner for eksempel, mot internett, mot CDer, mot flate fjernsynsapparat (og hvis det skulle være HDTV, så holdt det IHVERTFALL med 1280*720) og mot iPhone? De var sikkert etterkommere etter de som var mot elektrisitet, før det de som var mot jern, og hjulet. Og alle disse som har vært mot ting, de har alltid kunnet argumentere for seg og vektlegge de områdene der den nye teknologien foreløpig er dårligere osv. Likevel har altså verden gått fremover, og prioritert bekvemmelighet og kostnad. Vinylplater finnes fremdeles, men både de og CDer er ute av dansen i praksis. Og det er ikke fordi de som argumenterte for vinyl og mot komprimerte lydfiler tok feil eller "tapte" "kamper" på forum. Så det jeg har gjort er ikke å prøve å invalidere noens argumenter eller forsøke å frata noen retten til å uttale seg, det er å oppfordre folk til å se på historien og se på hva som har vært suksesskriterier tidligere. Det er lett å stirre seg blind på enkelte aspekter ved ting som kanskje ikke er så viktige for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...