Gå til innhold

Liker du Canon EOS-M?

Liker du Canon EOS-M?  

76 stemmer

1. 1. Liker du Canon EOS-M?

• Ja, og jeg skal kjøpe det
      6
    • Ja, men er usikker på om jeg kommer til å kjøpe det
      16
    • Ja, men kommer ikke til å kjøpe det
      26
    • Nei
      28

Anbefalte innlegg

Jeg stemte "Ja, men kommer ikke til å kjøpe det", da jeg venter på en versjon med søker samt et par gode fastobjektiver til. En vidvinkel og en kort tele, så snakker vi. Et speilløst system med støtte for EF-objektiver gjør det også mer interessant for meg å satse på Canon fullformat igjen, når den tid kommer. Kjekt å ha et lite speilløst hus i baggen som tar EF-objektiver dersom hovedhuset skulle bestemme seg for å svikte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte "Ja, men usikker på om jeg kommer til å kjøpe det".

Jeg kommer nok til å kjøpe et speilløst Canon-kamera en gang, men usikker på om det blir dette. Et slikt kamera vil for meg bli arvtageren til mitt Powershot S90, så jeg er interessert i at det skal være så lite som mulig. Ønsker derfor ikke ha innebygget søker, men heller mulighet for en ekstern (kommer nok etter hvert).

Vil også ha bildekvaliteten noen hakk opp, samt mer kontroll over dybdeskarpheten enn Powershot S90. Ønsker også et hus med funksjonalitet lettere tilgjengelig via knapper (selvom jeg ikke vil svartmale touchskjermen på EOS-M helt før jeg har testet den).

At huset kan fungere som backup-hus til alt utstyret jeg allerede har er også noe som klinger godt i mine ører.

Kommer aldri til å kjøpe et zoomobjektiv til et slikt kamera, med mindre Canon fikser noe ala powerzoomen til Panasonic.

Lenke til kommentar
Nei, sånt småtteri er helt uinteressant for meg. Takke meg til størrelse, og skal jeg ha noe mindre kjøper jeg heller et godt kompaktkamera. Disse mellomstørrelsene forstår jeg ikke. De er uansett for store for skjortelomma.
Så sålenge det er for stort for skjortelomma, så kan det likegodt være en halvmeter bredt og veie 10 kg?

Til tross for litt flåsete og overdrevent svar så må jeg si meg litt enig med Keyzer28. Enten er det så lite at det blir værende standardutstyr i lomma, akkurat som telefon og nøkler, eller så er det så stort at standardplasseringen blir hjemme og man bare tar det med når man har spesifikk mistanke om at man får bruk for det. EOS-M er etter min subjektive mening i sistnevnte kategori. En DSLR blir nok like ofte med på tur som en EOS-M. I hvert fall om vi snakker om dslr med moderat størrelse. De som har 1Ds eller 5D som eneste kamera vil få en større størrelseforskjell og dermed få med seg en EOS-M oftere over dørstokken enn noen som har EOS-M + f.eks 600D.

Hadde ledd godt om jeg hadde sett en eller annen kar med EOS M sammen med Sigma EF 150-500mm :D

Hva med EOS M + Canon 800mm f/5,6?

http://img.gfx.no/1057/1057969/_MG_7918.JPG

:lol:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å kjøpe et speilløst Canon-kamera en gang, men usikker på om det blir dette. Et slikt kamera vil for meg bli arvtageren til mitt Powershot S90, så jeg er interessert i at det skal være så lite som mulig. Ønsker derfor ikke ha innebygget søker, men heller mulighet for en ekstern (kommer nok etter hvert).

Mangel på muligheten for ekstern søkerer vel det eneste egentlige ankepunktet jeg på kamera. Dvs. og AF hastigheten da; men den er det mulig at de forbedrer vha. ny firmware. Canon er jo flinke til akkurat det på mange av husene.

Vil også ha bildekvaliteten noen hakk opp, samt mer kontroll over dybdeskarpheten enn Powershot S90. Ønsker også et hus med funksjonalitet lettere tilgjengelig via knapper (selvom jeg ikke vil svartmale touchskjermen på EOS-M helt før jeg har testet den).

Liker selv knapper og hjul - gjerne noe ala Fuji X serien.

At huset kan fungere som backup-hus til alt utstyret jeg allerede har er også noe som klinger godt i mine ører.

Og brått ble det andre backuputstyret istedet da det er denne lille rakkeren du alltid tar med deg?

Kommer aldri til å kjøpe et zoomobjektiv til et slikt kamera, med mindre Canon fikser noe ala powerzoomen til Panasonic.

Sammenleggbar zoom er det beste til så små hus. Men det er kanskje håp om at det kommer et som er litt større hvor denne zoomen passer.

Lenke til kommentar

Kan uansett tenke meg at kameraet vil selge godt til mange som bare vil ha et godt kamera uten å styre for mye med instillinger, og ellers ville kjøpt 650D.

Dessuten hadde jeg gjerne sett at Canon hadde lansert en rimelig 22mm f/2 til større hus. Det høres ut som et artig objektiv, og langt mer interessant enn deres nylig lanserte 40mm f/2,8.

Lenke til kommentar
Nei, sånt småtteri er helt uinteressant for meg. Takke meg til størrelse, og skal jeg ha noe mindre kjøper jeg heller et godt kompaktkamera. Disse mellomstørrelsene forstår jeg ikke. De er uansett for store for skjortelomma.
Så sålenge det er for stort for skjortelomma, så kan det likegodt være en halvmeter bredt og veie 10 kg?

Til tross for litt flåsete og overdrevent svar så må jeg si meg litt enig med Keyzer28. Enten er det så lite at det blir værende standardutstyr i lomma, akkurat som telefon og nøkler, eller så er det så stort at standardplasseringen blir hjemme og man bare tar det med når man har spesifikk mistanke om at man får bruk for det. EOS-M er etter min subjektive mening i sistnevnte kategori. En DSLR blir nok like ofte med på tur som en EOS-M. I hvert fall om vi snakker om dslr med moderat størrelse. De som har 1Ds eller 5D som eneste kamera vil få en større størrelseforskjell og dermed få med seg en EOS-M oftere over dørstokken enn noen som har EOS-M + f.eks 600D.

Jeg er ikke enig (overraskende nok :)). Jeg kjenner ingen som tar med seg normale kameraer uansett hvor de går, selv om de har svært små point and shoots. Derfor må man alltid tenke å ta med seg ett kamera, og jo mindre det er, jo lavere er terskelen. Og størrelsesforskjellen (ihvertfall med mFT) er stor, jeg blir nesten like overrasket hver gang hvor "gigantisk" en helt vanlig DSLR med objektiv er. Og med fatobjektiv får man det faktisk i en jakkelomme ihvertfall. Det kan være tilfeldigheter, kanskje er jeg bare en slitsom fyr, men er det en sammenkomst, så har jeg med meg kameraet mye oftere enn de fleste andre jeg kjenner.

AtW

Lenke til kommentar

De fleste har i dag med kamera uansett hvor de går. Det finnes knapt en telefon der ute uten kamera. :)

Jeg for min del tar med kamera når jeg skal fotografere, og enkelte ganger når jeg uansett har en veske over skuldra (klart, hadde jeg hatt en liten håndveske kunne det jo bydd på problemer å dytte 7D med 17-55 oppi, men mine to vesker har plass til dette og vel så det, og hadde jeg løpt rundt med en søt liten håndveske hadde jeg nok hatt større problemer enn stort kamera ;)). Jeg ville ikke tatt med et lite systemkamera oftere enn et stort speilrefleks, men nå tror jeg vi definerer "stort" litt ulikt. Jeg synes jo ikke 7D er stort (og jeg synes entrylevekameraene er latterlig små). Men som skrevet er jeg heller ikke en av dem som må ha med kamera hvorhen jeg går (sånn bortsett fra iPhone-kameraet, som jeg tror jeg har brukt ca. 2 ganger, og da for å se om det funker).

Og jeg har ingen terskel i forhold til å ta med kameraet. Det er overhodet ikke tiltak for meg. Hadde det vært tiltak måtte jeg jo syntes fotografering var kjipt, noe jeg åpenbart ikke gjør. Jeg er også en av dem som heller tar med for mye utstyr enn for lite, f.eks. hvis jeg stikker i skauen en dag, da jeg ikke synes et halvkilosobjektiv eller to gjør noe som helst til eller fra bak i en sekk, og når jeg reiser tar jeg med det jeg får plass til i håndbagasjen - hvorpå det jeg ikke bruker ligger i safen på hotellet. Kanskje blir det ikke brukt i det hele tatt iløpet av turen, men det gjør jo ingenting så lenge det ligger trygt i en safe. Bedre der enn hjemme - i tilfelle jeg skulle få bruk for det.

Men jeg forstår veldig godt at andre ser annerledes på det, og det er vel strengt tatt bra at vi kan velge og vrake i alt av kamerastørrelser uten at det går særlig på bekostning av kvaliteten, så jeg argumenterer ikke mot små systemkameraer. Det passer bare ikke meg. At andre nå får muligheten til å kjøpe et mindre Canon-kamera med den beste APS-C-sensoren Canon for øyeblikket har, er derimot glimrende.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Svarte "Ja, men kommer ikke til å kjøpe det"

Hadde de kommet med speilløs systemkamera for en ca 2 år siden, så hadde jeg nok kjøpt det pga at jeg hadde Canon da. Det å kunne benytte seg av objektivparken jeg hadde på 7D'en og samtidig kunne benytte samme objektiver på EOS-M med adapter hadde vært den avgjørende faktoren.

Selv om jeg har Nikon speilrefleks så er jeg ikke merke fanatiker, kunne gjerne kjøpt Canon om det skulle gitt meg noe ekstra, men jeg heller mer og mer på at mFT er fremtiden. Håper Nikon slutter seg til mFT plattformen.

Lenke til kommentar

"Ja, men usikker..."

Jada, dette liker jeg. Men...

Kameraet er for dyrt etter min mening. Jeg vil egentlig ha et som nr 2 kamera, aller helst i en verson med vætetting, søker osv - rett og slett 7D versjonen, men den blir nok i hvertfall altfor dyr hvis/når den engang kommer (neste sommer?). Jeg skulle gjerne hatt ett. Men jeg betaler ikke 7500 kr. Det er for mye for et nr 2 kamera når dette kun er en hobby. Skulle helst sett priser ned mot 4000.

Jeg kjøpte et S100 som ekstrakamera og angrer ikke.

Med dette prisnivået tror jeg et EOS-M kamera i fremtiden KAN komme til å erstatte min 7D, men det kommer nok ikke i tillegg til 7D.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Jeg svarte "Ja, men usikker på om jeg kommer til å kjøpe det".

kanskje det er Sony Rx 100 du ser etter?

Selv solgte jeg Sony nex 5n med 18-55,16mm og sigma 30/2.8 til fordel for rx100 som et lettere alternativ til nikon D7000.

har brukt det litt i dag og må si meg meget godt fornøyd:)du får 20mpx på en sensor som er 3x større en canon s100, tilsvarende 28-100mm f1.8-4.9 objektiv i et kamera som ikke er mye større en s100. Bildene jeg får imponerer meg stort og står ikke tilbake for et aps-c kamera med kit objektiv.Videofilene skal også være mye bedre en hvilket som helst canon aps-c kamera, ifølge eoshd nettsiden;-)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Det ble "nei" her, rett og slett fordi det mangler søker som hoved negative punkt. Hadde det vært et svaralternativ ala "bob-bob" kunnet det blitt avkrysset. Selv om jeg ikke er i målgruppen, må svaret bli vurdert fra eget ståsted og ikke målgruppens som kan svare for seg selv.

Det er positivt at Canon nå har vist frem hva som lå i skapet slik at man ihvertfall ikke behøver lure på det lenger.

Mitt spørsmål til meg selv er: Hva skal jeg med det? Jeg har 2 speilrefleks og et meget godt kompaktkamera - så hvor passer dette inn? Hadde det kostet rundt 3-4000,- kunne jeg kjøpt et for å fylle ut en ledig plass mellom pokalene på venstre side av skaptoppen, men til den lanserte prisen? Nix.

Det er egentlig mer bob-bob enn man fikk inntrykk av ved første blikk. Og ideen med at man kan med en overgang bruke f.eks EF-objektiver høres tilforlatelig ut, men i grunnen er det et lite pluss og ikke et betydelig. Vitsen med å ha en liten rigg forsvinner dersom man skal montere f.eks et 70-200 f2.8 - og man får et ubalansert misfoster. Jeg tror heller ikke at de aller fleste i målgruppen kommer til å kjøpe et eneste objektiv utover det som fulgte med.

Men mangel på fast eller løs søker er rent idiotisk og en tabbe vil jeg mene, de fleste konkurrentene har et eller flere med søkervalg og selv om kameraet er ment for iphone-generasjonen har noen sovet i timen her - også når de regnet på batterikapasiteten.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

70-200 blir stort ja, men for min del ville jeg kunne brukt EF 50 1.4, 85 1.8 og ikke minst EF-s 60 2.8 Macro, som alle er lette, gode og små. Om jeg i tillegg skaffer EF-m 22 og EF-m 18-55 har jeg alt jeg trenger og mere til. Så jeg er nok uenig i at EF kompatibilitet er bare en liten fordel.

Lenke til kommentar

Merkelig tiltak å lage en slik avstemning om et kamera stort sett ingen har prøvd. Ble det lagd lignende avstemninger om de andre speilløse systemene før de kom på markedet, eller er det bare Canon som æres på denne måten?

Lenke til kommentar

Merkelig tiltak å lage en slik avstemning om et kamera stort sett ingen har prøvd. Ble det lagd lignende avstemninger om de andre speilløse systemene før de kom på markedet, eller er det bare Canon som æres på denne måten?

Ja når du sier det så er det jo litt merkelig, for meg så ser jeg ingenting forlokkende med kameraet. Ingenting nytt i forhold til de andre speilløse. Det er nok kun lagd for å prøve å ta tilbake noen tapte markedsandeler.

Lenke til kommentar
"Jeg vet ikke; jeg har ikke klådd på det selv enda".

Det er hundrevis av andre som har klådd på det og de subjektive erfaringene deres sprer seg som ild i tørt gress på nettet. For ikke å snakke om alle de objektive og kvanititativt sammenlignbare sidene ved EOS-M.

Lenke til kommentar

Svarte; ja og kommer til å kjøpe det. Har allerede lagt inn bestilling.

Det er vanskelig å lage alternativer som passer for alle , og skal det bli noen god statistikk så kan man ikke ha for mange alternativer heller.

Svaret mitt er heller tja , til at jeg liker det.

Jeg synes canon har levert nesten det jeg ønsker meg.

Et 1,6 crop er perfekt for min del. Da får jeg i teorien samme filkvalitet som 650 og 7d.

Etter å ha brukt Nikon 1 en liten stund fant jeg at skjermmeny styring er noe dritt , for min del. Men kan hende de ha løst det bedre. Jeg trenger noen flere knapper utenpå. Regner med det kommer i neste utgave.

Jeg har med kamera overalt og 22mm passer meg perfekt. Trenger ikke noe annet. Da bruker jeg andre kamera.

Pluss for at man kan bruke ef objektiver, men tror ikke det blir mye for min del. Da bør de komme med en mere pro utgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...