Gå til innhold

Liker du Canon EOS-M?


Liker du Canon EOS-M?  

76 stemmer

  1. 1. Liker du Canon EOS-M?

    • Ja, og jeg skal kjøpe det
      6
    • Ja, men er usikker på om jeg kommer til å kjøpe det
      16
    • Ja, men kommer ikke til å kjøpe det
      26
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Kameraet heter EOS-M, og objektivfatningen heter EF-M, sånn for ordens skyld.

 

Jeg tror verken 7D eller 1100D får noen etterfølger. I 2013 tenker jeg meg at 70D er topp-cropmodellen mens 700D blir mainstream. Så kommer det en billigmodell med EF-M som innstegsmodell og en semipro EF-M med EVF. Denne sistnevntre er det jeg personlig har mest lyst på. Spesielt om den får noenlunde samme formfaktor som Samsung NX20.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs vel hva du mener salget vil stagnere på, om du mener salget vil stagnere på 99% og bli der, og således ikke ta over 100%, så er jeg enig :)

Hehe :)

 

Jeg tror salget av dslr-enheter neppe vil synke med mer enn 50%. Men salget av speilløse vil nok stige ennå en god stund og kan sikkert bli 10 ganger så stort som dslr. Med så lave priser som vi har sett i det siste blir de stadig mer aktuelle kompaktkamera-erstattere. Kompaktkameraer er også under sterkt press fra telefonkameraer så den kategorien tror jeg synker kraftig. Fremtidens "kompaktkamera" tror jeg vil få et teknologirace der man oftere får utskiftbar optikk slik at klassen speilløse kameraer vil utvides nedover. Både på pris, sensorstørrelse, byggekvalitet m.m. Se for deg Pentax Q-type kameraer, produsert av Casio i prisklassen 1000 kr i kit med kompakt superzoom-objektiv + fast lyssterk normal, men med med plastic fantastic byggekvalitet.

 

Da kan vi nok se både 90 og 95% markedsandel om ~10 år, dersom vi diskvalifiserer telefonkameraer og kompaktkameraer fra diagrammet. Tar vi med disse kameratypene også så snakker vi nok om under 20% markedsandel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror verken 7D eller 1100D får noen etterfølger. I 2013 tenker jeg meg at 70D er topp-cropmodellen mens 700D blir mainstream. Så kommer det en billigmodell med EF-M som innstegsmodell og en semipro EF-M med EVF.

Jeg er usikker på hvorfor du mener/tror det du tror. 1100D selger nok bra som billig innstegsmodell, vi her har lett for å glemme den seriens plass i systemkameraverden. Hvorfor bør Canon ofre noen av sine speilrefleksserier bare fordi de har lansert et speilløst alternativ? Jeg tror faktisk at EOS-M skal slite for å når samme salgstall som 1100D på verdensbasis.

 

Salgstallene for speilløse systemkamera spriker rimelig mye globalt sett, fra land til land. Og når Canon selv går ut og sier at de i USA kun vil lansere en kitpakke og ikke noe mer av EOS-M fordi interessen for speilløse systemkamera er såpass liten i USA, så jeg regner med at Canon kjenner tallene og forholdene/trenden mye dypere enn vi som sitter her. Ifølge en link som er i et annet innlegg her så sier Canon videre at de sikter seg inn på en viss prosentandel av salget i Japan - globalt snakker man visst ikke om, hvorfor kan man kanskje spørre seg.

 

Det er selvsagt klart at uavhengig av lansering av et speilløst kamera kan Canon ha planer som går på omstrukturering av speilrefleksutvalget/seriene. Det er en prosess som alltid har foregått. Om enkelte andre produsenter har gått over til nesten kun speilløse systemkamera betyr ikke det nødvendigvis at den utviklingen er noe som Nikon og Canon og vil gjøre. Det kan være så enkelt at disse andre produsentene har sett at speilløse systemkamera er mest fornuftig for de å satse på siden de vil kunne slite mer med å stadig måtte holde tritt med de 2 store på speilreflekssiden.

 

Hva som skjer om flere år fremover blir bare gjetninger - og for alt hva vi vet kan det om 10 år være noe helt annet som har overtatt. Men når det gjelder speilløse systemkamera ser det ut til at de fleste produsentene sikter seg inn mot kompaktmarkedet og da den øvre grein av dette, det er der volumet kommer. Og det er vel nettopp det Canon i nær klartekst har sagt at og gjelder for deres speilløse sak. For Canon er sikkert EOS-M kun nok et kamera i det havet av utgaver og typer de produserer.

 

Angående 70D og 7DII forstår jeg heller ikke helt grunnlaget for å mene at et 7Dmk2 vil måtte vike for et 70D? Man kan nesten si at 7D er/blir legendarisk, men hva er 60D? Ren salgspsykologisk virker det ulogisk å fjerne 7D-linjen til fordel for noe som mer eller mindre er nær usynlig i forhold. 60D ble aldri noen 40-50D suksess - og er bare en bisetning i forhold til 7D's opparbeidete status. Jeg vil bli meget overrasket om Canon velger 70D-navnet fremfor 7DII.

 

Når det gelder 7D tror jeg at Canon rett og slett sliter litt for tiden med å overgå mk1 nok til at de synes de kan lansere mk2 - mk1 har fremdeles etter snart 3 år svært få svake punkter, og ingen konkurrenter har enda overgått 3-åringen samlet sett. Jeg tror 7D selger godt enda så det haster lite med å komme med en arvtager mener nok Canon, så de spritet både gamle og nye 7D'er opp med en firmwareoppdatering som virkelig gir noe for de fleste.

 

Canon ser ut til å ha fått draget på autofokussystemene sine, men jeg tror de sliter litt med å overgå sine eksisterende sensorer, og de behøver sårt noe å vise der den dagen de skal komme med et 7Dmk2. Det er vel ingen som mener sensorene er dårlige, men de kommer liksom ikke særlig videre for tiden - man kan forsåvidt bare skjegle til 5Dmk3 vs mk2, forskjellene er små tatt i betraktning at det er 3 år mellom sensorene i alder.

 

Jeg tror og at det tar lenger tid enn mange skulle ønske før en mer avansert utgave av EOS-M kommer.

 

Som andre her så bare gjetter og synser jeg - og kan helt klart ta feil på flere punkter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det blir det. Ser man litt bakover ser det ut til at de som har vært optimistiske på speilløses vegne har truffet best. Håper det fortsetter. AtW

 

Det håper hvertfall ikke jeg på...

 

Jeg håper på at den beste produsenten, med best utstyr i forhold til pris vinner, og ikke pga en teknologiforskjell som i utgangpunktet ikke forandrer noe som helst på bildekvaliteten (altså speilløs vs speil).

 

Hvis ergonomi (vekt,størrelse) er viktigere enn ytelse/bildekvalitet har man lite som fotograf å gjøre, annet enn å ta bilder av familien og venner. - Etter min mening :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hvis ergonomi (vekt,størrelse) er viktigere enn ytelse/bildekvalitet har man lite som fotograf å gjøre, annet enn å ta bilder av familien og venner. - Etter min mening :)

:p

 

Ettersom noen av de beste bildene jeg har sett, har vært tatt av temmelig enkelt utstyr (i klassen EOS 350D med 18-55mm); så vil jeg si at du bommer. Vekt og størrelse kan være et hinder; slik at kamera blir liggende hjemme. Og når kamera ligger hjemme, så blir det ikke tatt bilder ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir det. Ser man litt bakover ser det ut til at de som har vært optimistiske på speilløses vegne har truffet best. Håper det fortsetter. AtW

 

Det håper hvertfall ikke jeg på...

 

Jeg håper på at den beste produsenten, med best utstyr i forhold til pris vinner, og ikke pga en teknologiforskjell som i utgangpunktet ikke forandrer noe som helst på bildekvaliteten (altså speilløs vs speil).

 

Hvis ergonomi (vekt,størrelse) er viktigere enn ytelse/bildekvalitet har man lite som fotograf å gjøre, annet enn å ta bilder av familien og venner. - Etter min mening :)

 

Det er andre ting enn kun sensorkvaliteten som spiller inn på hvor bra ett kamera er. Og derfor håper jeg speilløst tar over. Det er ingen grunn til å anta at en slik overtakelse plutselig vil føre til at den dårligste produsenten vinner, eller at bildekvalitet ikke vil ble en faktor lenger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det blir det. Ser man litt bakover ser det ut til at de som har vært optimistiske på speilløses vegne har truffet best. Håper det fortsetter. AtW

 

Det håper hvertfall ikke jeg på...

 

Jeg håper på at den beste produsenten, med best utstyr i forhold til pris vinner, og ikke pga en teknologiforskjell som i utgangpunktet ikke forandrer noe som helst på bildekvaliteten (altså speilløs vs speil).

 

Hvis ergonomi (vekt,størrelse) er viktigere enn ytelse/bildekvalitet har man lite som fotograf å gjøre, annet enn å ta bilder av familien og venner. - Etter min mening :)

 

Det er andre ting enn kun sensorkvaliteten som spiller inn på hvor bra ett kamera er. Og derfor håper jeg speilløst tar over. Det er ingen grunn til å anta at en slik overtakelse plutselig vil føre til at den dårligste produsenten vinner, eller at bildekvalitet ikke vil ble en faktor lenger.

 

AtW

 

 

Og hvor nevner jeg noe lignende dette?

 

Må ikke ta ord ut av munnen på folk eller ut av sammenheng vettu, det blir det bare rot av ;)

Lenke til kommentar

Det blir det. Ser man litt bakover ser det ut til at de som har vært optimistiske på speilløses vegne har truffet best. Håper det fortsetter. AtW

 

Det håper hvertfall ikke jeg på...

 

Jeg håper på at den beste produsenten, med best utstyr i forhold til pris vinner, og ikke pga en teknologiforskjell som i utgangpunktet ikke forandrer noe som helst på bildekvaliteten (altså speilløs vs speil).

 

Hvis ergonomi (vekt,størrelse) er viktigere enn ytelse/bildekvalitet har man lite som fotograf å gjøre, annet enn å ta bilder av familien og venner. - Etter min mening :)

 

Det er andre ting enn kun sensorkvaliteten som spiller inn på hvor bra ett kamera er. Og derfor håper jeg speilløst tar over. Det er ingen grunn til å anta at en slik overtakelse plutselig vil føre til at den dårligste produsenten vinner, eller at bildekvalitet ikke vil ble en faktor lenger.

 

AtW

 

 

Og hvor nevner jeg noe lignende dette?

 

Må ikke ta ord ut av munnen på folk eller ut av sammenheng vettu, det blir det bare rot av ;)

 

Det du sier er "jeg håper den beste produsenten med best utstyr i forhold til pris vinner", poenget er at dette vil skje i like stor grad med en annen teknologi. Det er en ganske irrelevant ting å ta opp i forhold til problemstillingen, fordi vi ikke har noen grunn til å tro at det vil endre seg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier er "jeg håper den beste produsenten med best utstyr i forhold til pris vinner", poenget er at dette vil skje i like stor grad med en annen teknologi. Det er en ganske irrelevant ting å ta opp i forhold til problemstillingen, fordi vi ikke har noen grunn til å tro at det vil endre seg.

 

AtW

Det har hendt at teknisk underlegne teknologier har vunnet over teknisk bedre konkurenter (f.eks VHS vs betamax). Markedsføring, mangel på kundeforståelse etc kan føre til slikt.

 

Jeg synes det var helt greit å føye til innlegget ditt et ønske om at "beste mann (teknologi) måtte vinne". Grensene har da også blitt veldig utvisket etter at vi fikk DSLR med liveview, speilløst med PDAF og speilkamera uten OVF.

 

-k

Lenke til kommentar

Europa har en markedsandel av systemkameraer på 21% for speilløse, resten av asia 30% og Amerika 22%, vel og merke på slutten av 2011, det ville overraske meg kraftig om andelen ikke har økt. Mao solide markedsandeler, og økende. For meg framstår det som relativt ambisjonsløst å satse på kun japan, om det virkelig er det de ønsker.

Speilløse befinner seg stort sett i laveste prisklasse av systemkameraer. Sånn sett er det rimelig å anta at produsentene legger opp til store serier og relativt liten avanse (det virker også som om konkuransen er hard). Mao: speilløse (som ting er i dag) må ha en stor markedsandel (både i enheter og i omsetning) for å ha livets rett, akkurat som Pizza Grandiosa må selge millioner for å være lønnsom. Hvor mange produsenter av speilløse tjener penger i dag?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det du sier er "jeg håper den beste produsenten med best utstyr i forhold til pris vinner", poenget er at dette vil skje i like stor grad med en annen teknologi. Det er en ganske irrelevant ting å ta opp i forhold til problemstillingen, fordi vi ikke har noen grunn til å tro at det vil endre seg.

 

AtW

Det har hendt at teknisk underlegne teknologier har vunnet over teknisk bedre konkurenter (f.eks VHS vs betamax). Markedsføring, mangel på kundeforståelse etc kan føre til slikt.

 

Jeg synes det var helt greit å føye til innlegget ditt et ønske om at "beste mann (teknologi) måtte vinne". Grensene har da også blitt veldig utvisket etter at vi fikk DSLR med liveview, speilløst med PDAF og speilkamera uten OVF.

 

-k

 

Det har hent, men det kan hende både med DSLR eller speilløse. Det er ingenting som tyder på at inngangen av speilløse skal endre noe i så måte. (om det skulle bli en endring, så går det nok motsatt vei, som det kan gjøre når nye små aktører lager nye markeder, istedet for gamle "dinosaurer" som har ett modent marked)

 

AtW

 

Europa har en markedsandel av systemkameraer på 21% for speilløse, resten av asia 30% og Amerika 22%, vel og merke på slutten av 2011, det ville overraske meg kraftig om andelen ikke har økt. Mao solide markedsandeler, og økende. For meg framstår det som relativt ambisjonsløst å satse på kun japan, om det virkelig er det de ønsker.

Speilløse befinner seg stort sett i laveste prisklasse av systemkameraer. Sånn sett er det rimelig å anta at produsentene legger opp til store serier og relativt liten avanse (det virker også som om konkuransen er hard). Mao: speilløse (som ting er i dag) må ha en stor markedsandel (både i enheter og i omsetning) for å ha livets rett, akkurat som Pizza Grandiosa må selge millioner for å være lønnsom. Hvor mange produsenter av speilløse tjener penger i dag?

 

-k

 

Jeg er ikke enig, tvert imot har speilløse lenge vært relativt dyre, ofte endel dyrere enn innstegs-DSLR selv om de er mindre, og man kan argumentere for at de er enklere i oppbygning. PEN-serien var aldri spesielt billig feks. Ting har endret seg litt i det siste, det finnes flere billige modeller, men også flere dyre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...