Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage en liten erfaringstråd vedrørende Canon Powershot S100, siden jeg for et par dager siden kjøpte et slikt.

For å si det sån, så er jeg meget godt vant når det gjelder fotoutstyr og de kvalitetene det gir meg, så jeg har prøvd så godt jeg kan og ikke sammenligne S100 med MK III og NX210 for det er jo ikke akkurat rettferdig.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan S100 yter i forhold til andre enklere kompaktkameraer og det hadde kanskje vert mer interresant og vite det, kontra motsatt, men skal jeg være ærlig så vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal si som er direkte bra med S100, siden jeg ikke vet hva man faktiskkan forvente av et slikt kamera lenger.

Men i praksis så var det deilig med et lett kamera som passer i skjortelommen, og så langt er jeg veldig fornøyd med bildene det tar. Så lenge man ikke konstant stirrer på bildene i 100% crop så blir det veldig bra.

ISO ytelsen er ganske bra og faktisk overasskende bra med tanke på størrelse. ISO 3200 går til nød uten de helt store ødeleggelsene, og ISO 1600 annser jeg som problemfritt hvis man takler litt støy.

En lysstyrke på f/2.0 ved vidvinkel er morsomt og det kan gi noen vidvinkel bilder med lav DOF, noe jeg liker godt. Desverre så minsker blenderåpningen til f/5.9 ved maks zoom (ikke digital zoom så klart) og det gjør den jo ganske ubrukelig idet området spør du meg.

Innstillingene og menysystemet virker helt greit og man kommer fort inn i det.

Byggekvaliteten virker fantastisk og jeg føler kameraet er tungt og solid.

Kontrollringen som sitter rundt frontlinsa er genial og denne kan man programere som man vil, enten om man vil bruke den som manuell zoom eller som blender velger etc.

I bunn og grunn liker jeg kameraet godt, og faktisk tror jeg det kommer til å bli brukt litt også, takket være vekt/størrelse. Dette er et kamera som i utgangspunktet skal erstatte iPhone kameraet på fester/båtturer etc. og ikke et kamera jeg kommer til å ta "vinnerbilder" med.

Et veldig praktisk kamera, men tror nok ikke det blir noen erstatter for Samsung NX210, så begge kameraene blir nok beholdt inntil videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...