Predecessor Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Som overskriften sier, så har jeg behov for kjøre en rulle tekst, hvor siste teksten fryses. Jeg har prøvd forskjellige varianter med å høyreklikke>Match rute og Frys rute, ingen av delen fikk jeg til. Metoden er sikkert enkel, men i dag er det "timeout" i hodet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
adonis Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Er det snakk om en lang rulletekst? Bruker du rullefunksjonen i TitleDeko, eller lager du en vanlig tekst som du legger en bevegelse på? Om det er førstnevnte må jeg innrømme en ting; har ikke peiling på om det går. Er det sistnevnte derimot kan dette gjøre på flere forskjellige måter. Beskriver en under: 1) Lag først den delen av teksten som skal rulle tvers gjennom. 2) Legg den på tidslinjen 3) Legg på en bevegelse, gjerne ved å bruke sanntidseffekter '2D editor' 4) Lag ny tekst, denne gangen kun det som skal rulle først og stoppe senere. 5) Legg litt senere i tidslinjen, men la dem overlappe noe. Legg da i et annet spor. 6) Påse at du lager samme lengde på de to tekstene. 7) Høyreklikk på første teksten og velg 'FX Properties'. Over listen som dukker opp velger du effekten for bevegelse ('2D editor') og trykker <Ctrl>+C for å kopiere. 8) Trykk på siste teksten og trykk en gang i 'FX Properties' vinduet for å lime inn effekten. 9) Dobbeltrykk på effekten du nettopp limte inn for å redigere. 10) Bruk kontrollpunkter (Key frames) for å stoppe bevegelsen på ønsket sted og kopier verdiene til siste rute, effekten vil da fryses fra key framen. Voila! Puh... sitter dessverre ikke på en maskin med Edition for øyeblikket, så det er mulig at noen av begrepene ikke sitter hunde prosent. Håper du likevel kan bruke noe av det for å spore inn på rett spor. /Øystein Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 1. september 2003 Forfatter Del Skrevet 1. september 2003 He, he Den er ikke helt enkel å få til. Sliter litt med dette. Ikke noe stort problem, må bare finne på noe helt annet. Mulighetene er likevel mange. Kanskje du kunne nevne dette for Pinnacleteamet(?) i forbifarten. Litt historie Jeg hadde en gang en Aston 3 tekstgenerator fra -81, med store 8" Floppydisker. Det var kun mulig å laste inn 4 fonttyper eller 4 størrelser. All styring fra keyboardet til "kassa" med elektronikk (som "bare" bygde 10U i høyden) gikk på en koaks, og digitalt. Dette var imponerende den gangen, og prisen var visst ca kr. 200.000,- ekskl. m.v.a. Men det var i alle fall mulig å fryse siste teksten. Dette måtte gjøres manuelt, og etter tre fire forsøk, så stoppet den på riktig sted. Ellers var det kun mulig å crawle, rolle, typewriter effekt, flashing og noe mer. Thats it. Tenk på hva man får for 250.000,- i dag. :o Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg har vært borti dette jeg også. Det er dessverre ikke så kjempe enkelt å få det til, men ikke så vanskelig heller. Jeg regner med at du skal lage noe ala det bl.a NRK bruker på sine produksjoner, der det går en lang rulletekst med alle som har deltatt og siste "logo" skal fryses midt på skjermen for så å fades ut. Måten dette gjøres på er følgende: Lag rulleteksten som vanlig, men ikke ta med det siste som skal fryses. Dette lager du i en egen tittel som ikke er roll eller crawl. Den siste tittelen legger du inn med litt overlapping på rulleteksten, og bruker 2D editoren for å lage en bevegelse som matcher resten av rulleteksten, men du bare slutter banen der du ønsker at teksten skal fryses. Bruker du keyframes er ikke dette noe problem i det hele tatt. Dette er noe av det samme adonis beskriver, men nå med TitleDeko ROLL funksjon tatt med Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Takk til dere begge. Ja, det er samme prinsippet som NRK. Jeg får gå i gang å gjøre noen forsøk. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå