Gå til innhold

[Løst] Dykking, lage tørrdrakt stativ/tørker av pvc rør

jacoobholm

Anbefalte innlegg

Jeg har sett flere løsninger hvor folk har laget stativ hvor de henger opp tørrdrakten etter føttene vha pvc rør og deretter pumper luft gjennom rørene for å tørke drakten. Det virker også som en bra løsning for oppbevaring av utstyret.

Er det noen her som har prøvd å lage noe slikt som kan gi noen tips ang. diameter på rørene, hvor mye man trenger, hvordan de er satt sammen etc? Hadde vært greit å få det noenlunde rett første gangen, ellers kan det bli litt unødvendige kostnader. Ellers får jeg bare være litt kreativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært helt genialt om man kunne hengt BCD`n opp der også, noe å tenke på kanskje?

Men, har ikke så mye mer fornuftig å komme med desverre :(

Ja, tanken var egentlig å kunne henge alt, også ventilsett slik at ting ikke ligger oppå hverandre i rot. Jeg skal lete videre og poste løsningen når jeg finner den =)

Lenke til kommentar

Da har jeg planlagt litt og laget et foreløpig oppsett.

PVCRack_Front.jpgPVCRack_Side.jpgPVCRack_Perspective.jpgPVCRack_Equipment.jpg

Platen under er 140x100cm, akkurat plass i boden min. Drakten vil henge opp ned etter føttene og høyt nok til at armene ikke tar i gulvet. Det er en veldig grov skisse og det må nok legges til noe støtte her og der. Eneste problemet jeg ser er hvordan jeg skal få hengt opp drakten, det er ikke nok plass til å legge stativet ned. Jeg tenker at jeg får stå på en stol eller noe, evt finne på en mekanisme for å rotere den øverste delen av stativet opp og ned.

Jeg ser nå at det mangler litt for å henge opp hansker og hette, men det er jo fort gjort å legge til. Noen som har tanker rundt dette, kritikk? =)

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bestemt meg for å henge drakten oppned fra en henger. Rør opp i benene virker nokså stress med tanke på å henge drakten opp i et så lite område som jeg har tilgjengelig. Så jeg har bestemt meg for noe i denne retningen:

Rack.jpg

Jeg er litt usikker angående de horisontale støtterørene mellom de to stativene, da de kanskje kommer iveien for drakten, men jeg er redd stativet kan bøye seg eller knekke hvis de ikke har støtte.

Noen ideer til forbedringer? Jeg har tenkt på en lur måte å henge opp regulatoren.. hmmm..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Da sier jeg meg ferdig. Jeg gjorde det ikke helt etter tegningene, men ble fornøyd med resultatet. Den virker stabil og jeg fikk hengt opp alt utstyret. Hengeren passet selvfølgelig ikke på 40mm rørene, men heldigvis var det en plastikk "støtte" inne i løkken jeg kunne sage ut (se bilder). Mindre utstyr som jeg ikke kan henge opp (lykten, bly, blyposer etc..) ligger på håndkleet under.

Ris, ros? =)

naked_Profile.jpghanger.jpg

front.jpgcloseup2.jpg

profile.jpgcloseup1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...