Gå til innhold

Kobling og oppsett av "avansert" hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp med å sette opp et "avansert" hjemmenettverk.

 

Jeg har internett fra Canal Digital kabel og dermed et kabelmodem. Dette er koblet til en 5-port switch (switch 1).

Switch 1 er koblet mot WAN-porten på en Netgear trådløs router.

Switch 1 er også koblet mot switch 2. Mot switch 2 er flere NAS'er koblet via kabel.

Jeg har flere bærbare, telefoner, iPad som er koblet trådløst mot Netgear routeren.

 

Utfordringer er nå at jeg ikke får kontakt mellom PC'er koblet trådløst mot routeren og NAS'ene. Dette tipper jeg er fordi de nå er koblet på ulike nettverk.

 

Jeg ønsker helst ikke å koble Netgear routeren direkte mot kabelmodemet fordi WAN-porten ikke klarer hastigheten på internettforbindelsen (Super70, 70Mbit).

 

Hvordan kan jeg få dette til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CanalDigital gir deg bare 5 - ip-adresser også. Da coax modem står i bridge? Om jeg ikke tar helt feil, noe som igjen betyr at du må ha en DHCP server, denne må være felles for alle enhetene om du vil dele filer og mapper (vertfall om du vil gjøre det enklest mulig). Beste løsningen jeg ser er å kjøpe en router som alle enhetene kan være koblet til, for å så videre dele opp nettverket med switcher. Eventuelt sette opp en pc med smoothwall eller noe i den dur om du har noe liggende. :)

Lenke til kommentar

CanalDigital gir deg bare 5 - ip-adresser også. Da coax modem står i bridge? Om jeg ikke tar helt feil, noe som igjen betyr at du må ha en DHCP server, denne må være felles for alle enhetene om du vil dele filer og mapper (vertfall om du vil gjøre det enklest mulig). Beste løsningen jeg ser er å kjøpe en router som alle enhetene kan være koblet til, for å så videre dele opp nettverket med switcher. Eventuelt sette opp en pc med smoothwall eller noe i den dur om du har noe liggende. :)

Takk for kjappe svar!

Iflg CD skal det være mulig å koble "minimum" 10 enheter direkte til kabelmodemet (via switch).

Hvis jeg kobler en router rett på kabelmodemet, vil hastigheten på denne mot kabelmodemet være bra nok? Utfordringer som sagt at WAN-porten på den routeren (trådløs) jeg bruker idag ikke er rask nok.

Vet ikke om kabelmodem står i bridge..

 

TMB: CD sin kabelmodem (som sikkert er en routermodem) deler ut adresser i helt annen range enn Netgear'en min. Ingen enheter har statisk IP.

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Nei, Canal Digitals modem er et rent modem, og inneholder ingen routerdel.

IP'ene du får tildelt er offisielle IP'er, og ikke private som du får via en privat router.

 

Du vil få problemer med å få det slik du beskriver, både rent praktisk og ikke minst sikkerhetsmessig, iom. at alt du kobler til switchen din har offisielle IP'er.

 

Det ABSOLUTT aller enkleste du kan gjøre, er å kjøpe en router som har kjapp nok WAN port.

Lenke til kommentar

@indahla:

 

Nå vet jeg ikke hvilken Netgear router du har, men jeg har ingen problemer med å få full hastighet på CD Super 70 med en eldre Linksys RV042.

 

Problemet ellers med routere med 100 Mb/s WAN-port, er ikke WAN-porten, men hardware/firmware som medfører får dårlig ytelse når NAT/Brannmur er slått på. På mange routere fikses dette med tredjeparts firmware som Tomato og DD-WRT. Om du leter etter en ny er det en viktig ting å tenke på - Throughput WAN-LAN - den bør være ove 100 Mb/s også når brannmur etc er slått på. Netgear, Linksys og Asus har alle modeller som gir Throughput WAN-LAN på over 500 Mb/s - neo som burde holde lenge.

 

At CD sitt modem deler ut i en annen range enn Netgear skyldes at Netgear fungerer som en router med DHCP. En router med DHCP vil alltid dele ut sin egen private range. Så ditt egentlige problem løser du med å slå av routerfunksjonaliteten i Netgearboksen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Enig med innlegget over.. kjøp deg en ny router du ;)

Selv har jeg en TP-Link TL1043ND eller hva den heter.. der får du gbit WAN og 4x gbit LAN porter.

Støtter også trådløs N standard.. så den skal vel egentlig klare 300mbit WLAN.. Selv har jeg aldri sett min egen gå over 65mbit på WLAN.

 

Koster 321kr hos proshop.no =)

Har selv handlet fra dem et par ganger, og har ikke noe å klage på :)

Lenke til kommentar

Den skal holde i bøtter og spann. WAN to LAN er testet til rundt 400 Mb/s. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31396-netgear-wndr3700v2-n600-wireless-dual-band-gigabit-router-reviewed?start=2

 

Mulig du bør oppgradere firmware. Husk ellers at om du tester trådløst så kan det være andre forhold som også gir lavere ytelse - blant annet oppsett av trådløst og klientkorta. Blant annet må trådløst være satt opp til å bruke 2 kanaler for å gi særlig over 50 - 60 Mb/s. Så testing av ytelse bør gjøres med kabel.

Lenke til kommentar

Den skal holde i bøtter og spann. WAN to LAN er testet til rundt 400 Mb/s. http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31396-netgear-wndr3700v2-n600-wireless-dual-band-gigabit-router-reviewed?start=2

 

Mulig du bør oppgradere firmware. Husk ellers at om du tester trådløst så kan det være andre forhold som også gir lavere ytelse - blant annet oppsett av trådløst og klientkorta. Blant annet må trådløst være satt opp til å bruke 2 kanaler for å gi særlig over 50 - 60 Mb/s. Så testing av ytelse bør gjøres med kabel.

Det var det jeg trodde, at den skulle være rask nok..

Jeg har testet med kabel.

Den sier den har siste firmware. Andre måter å oppdatere på?

Endret av indahla
Lenke til kommentar

Kjapp måte og sjekke ting på..

  1. Reset alle innstillingene til fabrikk på netgear-routeren.
  2. Ta strømmen fra CD modemet, og restart dette også.
  3. Koble CD til netgear'en sitt WAN. Deretter kobler du kabel fra Netgear ethernet port 1 til laptop.
  4. Når alt er online, peker du datamaskinen din mot speedtest.net, sjekk hastigheten du får her. Alternativt (helst) prøv med torrents, last ned ubuntu, eller en annen torrent der du før høy hastighet. (Speedtest har en tendens til å gi unøyaktige målinger).

Fortell oss resultatet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...