edge Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hepp, Er på utkikk etter laptop i klassen rundt 10k. Leter etter en greit kraftig pc med full HD. Ser da på denne vs toppkonfigen av denne Inspiron får jeg til ca 8900 med studentrabatt, asus vet jeg ikke av det på, så for øyeblikket leder Inspiron i mine øyne. Ellers er de vel ganske like..? Noen synspunkter. Hvordan er Dell i dag? Den jeg hadde for flere år siden var jeg svært fornøyd med, varte helt til hardwaren var utdatert! Andre forslag i samme pris/ytelsesleie tas imot med takk! edge Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Inspiron 17R SE har to harddiskplasser, så jeg hadde kjøpt den nest dyreste utgaven og så kjøpt en SSD i tillegg og satt inn, i stedet for å kjøpe den dyreste overprisa versjonen. Så vidt jeg vet er det ingen alvorlige problemer med inspiron 17R SE, eneste jeg kjenner til er en bios bug som gjør at skjermkortets turbo funksjon ikke alltid virker (dvs det kjører på 745MHz som er standard, i stedet for å aktivere boost opp til 835MHz som er mulig under "optimale forhold"). Asusen har også noen problemer som at CPU turbo boost ikke aktiveres ved kraftig skjermkortbelastning (dvs man taper opptil en GHz CPU ytelse i krevende spill osv), har hatt en N56VZ selv som jeg ikke ble helt fornøyd med: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1442480 Støynivå og kjøling skal være helt greit på begge modellene. Fordelene asus: +marginalt bedre høyttalersystem +mindre og lettere +bakgrunnsbelyst tastatur ( dell inspiron har ikke det her i skandinavia selv om reklamen hos dell sier så!) Fordelene dell: +Bedre touchpad (vel, den kan umulig være værre enn asusen sin touchpad!) +to harddiskplasser, fint om man vil kjøpe en SSD selv og sette inn, oftest billigere og bedre enn fabrikkmontert SSD. +GDDR5 skjermkortminne som gir bedre ytelse +bedre pris 1 Lenke til kommentar
edge Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Virker som en god ide, ja. 250 ekstra GB osv. Hva med 3D-funksjonen de skriver om på den dyreste modellen? Hva vinner/taper jeg ved å velge vekk den? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Du taper muligheten til å se 3d film og spille spill som har 3d efffekter. Skjermkortet er uansett for svakt til å drive spille i 3d modus med brukbar grafikk, så det blir nesten begrenset til 3d filmer. Om du ikke kommer til å se mye bluray 3d filmer kommer du nok ikke til å savne dette. Er også usikker på om 3d briller følger med, eller om du må kjøpe dette i tillegg. Det er forskjellige skjermpaneler i de to forskjellige modellene. 3d modellen har så klart en 3d skjerm, dvs en skjerm på 120Hz (2 x 60hz, da halve bildet oppdateres om gangen for å skape 3d effektene) skjermen har i tilleg blank overflate, som gir refleksjoner i sollys/sterke lyskilder. Modellene uten 3d har skjermer med matte overflater som gir mye mindre lysrefleksjoner. Begge skjermtypene er over snittet kvalitetsmessig (kontrast, sortnivå og fargegjengivelse) i dell maskinene. asus har også gode skjermer i fullhd modellene. 1 Lenke til kommentar
edge Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Allright, Dell it is. Tusen takk for hjelpa, dude! Lenke til kommentar
edge Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Endte opp på Inspiron 15R SE.. Spent på hvordan Radeon-grafikken oppfører seg. Ikke hadd det siden x1400-kortet i forrige dellen min.. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 enduro (automatisk bytting mellom AMD og intel HD4000) teknologien fungerer ikke som den skal i alle spill, så du kan måtte knote litt inni kontrollpanel for å få alle spill til å kjøre på AMD kortet og ikke intel HD4000. Ellers skal det være helt kurnat, ytelsen ligger litt under GT640M fra nvidia. Har bestilt en inspiron 17R SE selv, får den nok om en ukes tid. Lenke til kommentar
edge Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Har vært greit fornøyd med GT320M-kortet i nåværende maskin, så regner med å få en liten bump i ytelse uansett Lenke til kommentar
edge Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Gah, kalde føtter. Gå for N56VZ heller? Kraftigere CPU, GPU, har Blu-Ray.. osv. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 inspiron er et solid valg det også, tror ikke du vil angre. inspiron er også litt rimeligere. Men det får du nesten avgjøre selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå