Gå til innhold

FInne ut hva som vekker maskinen fra sleep/hibernate?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter lit med at gaming-maskinen min vekker seg selv fra sleep og hibernate. Det er øyebikkelig med sleep, og med hibernate virker det litt random når den velger å vekke seg selv.

Jeg har slått av det jeg kan tenke på i options for "allow tihs device to wake PC" og denslags, men det har ikke rettet problemet.

I neste omgang tenkte jeg meg at det må vel finnes en eller annen form for log eller noe sånt som du kan lese for å finne ut hvilken enhet som har vekket maskinen - eller hva?

Kan noen fortelle meg en god metode å feilsøke dette på for å finne feilårsaken?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være oppdateringsmeldinger , Det har hvertfall plaget meg , Både fra Windows, og andre programmer som for eks antivirus,catalyst osv .

Det kan være om du bruker virusprogram eller noe annet sånn type program at det har en tids innstilt scanning,

Jeg pleier og ta en ctrl alt delete og skru av alle proceser jeg ikke trenger mens jeg sover , Og jeg disabler internet for og ikke få oppdaterings beskjeder

Har også hendt at tempraturen på rommet har steget pga ovnen og da har catalyst endra viftehastighet automatisk og derfor "våknet" for og gjøre det.

Lenke til kommentar

Bør jo være spor av dette i windows eventlog system eller application

Sjekk og aktive scheduled tasks.

Kan være en er merket "wake the computer to run this task" under conditions.

Malfungerende/følsom USB mus kan også gjøre at hovedkortet "registrerer" bevegelse. Det skjer ofte på min lenovo laptop med logitech mx-nano tradløs mus på spisebordet og ingen er i nærheten.

.

Lenke til kommentar

Besvarte mitt eget spørsmål med litt mer research til slutt.

løsnignen er å åpne cmd med admin priv. og kjøre:

powercfg -lastwake

Det forklarer hva for noe som vekket maskinen - og resten er rimelig enkelt å fikse derfra normalt.

-Stigma

Lenke til kommentar
Flott - den må jeg legge på minnet . Hva var det som vekket den da ?

Noe pattern-recognition WOL funksjon på nettverkskortet. Disablet alle WOL funksjoner på nettverket utenom magic-packet da det er det jeg bruker når jeg faktisk skal ta i bruk WOL uansett. Dette fikset problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...