simenss Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Skal gå til anskaffelse av en Toyota Yaris. Har et sterkt ønske om en Webasto motor- og kupévarmer for å gjøre vinteren litt hyggeligere. For å spare noen kroner tenkte jeg å finne en brukt bil med Webasto, siden selger mest sannsynlig ikke får igjen de tusenlappene som er brukt på Webastoen ved salg. Høres dette ut som en riktig analyse? Budsjettet er på 130.000 kr., og ved siden av Webasto må det være air condition og automatgir. Bortsett fra dette er jeg ikke kravstor. Noen synspunkter på denne annonsen? Noe spesielt ved Toyota Yaris jeg bør være oppmerksom på ved privat bruktbilkjøp? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvorfor ikke kjøpe en uten og montere elkolbe og elkupevarmerer selv? Elektrisitet er jo mye billigere enn bensin eller diesel. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Jeg kjører og parkerer ute på togstasjonen hver dag, og dessverre er det ikke mulig med elektrisk motorvarmer på stasjonen. Ellers hadde valget vært enkelt. Lenke til kommentar
trooghaap Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Skal gå til anskaffelse av en Toyota Yaris. Har et sterkt ønske om en Webasto motor- og kupévarmer for å gjøre vinteren litt hyggeligere. For å spare noen kroner tenkte jeg å finne en brukt bil med Webasto, siden selger mest sannsynlig ikke får igjen de tusenlappene som er brukt på Webastoen ved salg. Høres dette ut som en riktig analyse? Budsjettet er på 130.000 kr., og ved siden av Webasto må det være air condition og automatgir. Bortsett fra dette er jeg ikke kravstor. Noen synspunkter på denne annonsen? Noe spesielt ved Toyota Yaris jeg bør være oppmerksom på ved privat bruktbilkjøp? Bare vær sikker på att Webastoen er programmerbar. Mange diesel biler leveres med Webastoer som kun er satt opp som hjelpevarmer for att motoren skal klare å holde normal drifts temperatur i kaldt vær. Koster fort 5 til 7 tusen å bygge om til programmerbar. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Takk for tips! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Dersom du vurderer en Yaris med EMG/MultiMode-gear, anbefales å prøvekjøre den først. Dette er en manuell gearkasse hvor clutch og gearing, samt gasspådrag, styres elektronisk, og er ikke særlig komfortabelt etter min oppfatning. Forrige generasjon Yaris hadde dårlige kjøreegenskaper i høy fart (Verso er bedre), den blir veldig lett bak, og blir ustabil og slipper lett, selv på tørr asfalt. Snakker her om stor fart (i den grad man kan bruke det uttrykket om Yaris), vil ikke være merkbart ved vanlig kjøring. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Siden min bedre halvdel kun kjører automat, blir det nok ikke manuell girkasse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg vet ikke hva du leste av det jeg skrev, men det enkelte kaller "automat" på noen Toyota-modeller (og Peugeot, Citroen, Opel og sikkert andre) er ikke en skikkelig automat, men en manuell kasse man slipper å geare selv. EMG-biler har ikke clutchpedal, og har en gearspak som ser ut som en automat, men det står E eller noe annet der det står D på en automatbil. Den har heller ikke P-stilling. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Da forstår jeg hva du mener. Er EMG det samme som DSG-girkasse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Absolutt ikke. En DSG har 2 clucher og 2 inngående akslinger i gearkassen, og gearer minst like behagelig som den beste vanlige automat. EMG er, etter min oppfatning, en fattigmanns-"automat" med svært dårlig komfort. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har kjørt EMG i Auris. Synes den girer helt greit. Selvfølgelig ikke på nivå med VW sine DSG-kasser, men helt greit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Noen synes EMG er greit, andre ikke, derfor anbefaler jeg alle som vurderer dette å prøve først, og også sette seg litt inn i forskjellene med "vanlig" automat, DSG og EMG (og CVT, for den del). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå