Gå til innhold

Spill-PC til ca. 10000 + skjerm. Bygge selv?

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt å gå til innkjøp av ny stasjonær pc da min 4-5 år gamle laptop begynner å bli sliten.. Jeg ser for meg en så stille pc som mulig, men litt sus er noe jeg er godt vant til så det betyr ikke all verden. PCen skal hovedsakelig benyttes til spilling; BF, Crysis, muligens TSW hvis det overbeviser. Som antydet i overskriften trenger jeg egentlig "alt" utenom mus, så tips til både skjerm og tastatur i tillegg til komponentene tas imot med stor takk.

Jeg har selvfølgelig gjort hjemmeleksa mi og lest rundt her og funnet fram til noe jeg tror vil fungere godt til mitt bruk. Men før jeg går til innkjøp håper jeg på å få noen tips til komponenter som eventuelt burde byttes ut. Budsjettet ligger på omtrent 10k til selve maskina, alt annet kommer i tillegg.

post-279047-0-83575800-1343146101_thumb.jpg

Mest usikker er jeg på PSU, minnebrikker og hovedkort.

PSUen synes jeg var litt i dyreste laget, så hvis noen har tips til en litt billigere modulær PSU av samme kvalitet hadde det vært fint om du ville delt det. :)

Videre er jeg litt usikker på om jeg skal ha Vengeance eller XMS3-brikkene fra Corsair? Forskjeller?

Og til slutt hovedkortet. Ønsker et med WiFi da jeg ønsker at PCen skal kunne være litt fleksibel, og gjerne med viftekontroll. Usikkerheten ligger for det meste i om Z77 Pro-kortet fra Asus er verdt de ekstra 200 kronene. Finnes det eventuelt et billigere HK med samme spesifikasjoner?

Jeg har aldri bygget en PC før så lurer rett og slett på om hvor vanskelig det egentlig er? Har sett gjennom PC-byggertutorialen fra Newegg, det så ikke så helt umulig ut. Tilkobling av kabler i hovedkort og forskjellige komponenter var stort sett det eneste som satte meg litt i tvil.

Til slutt hadde det vært veldig fint om noen kunne kommet med tips til en god skjerm til mellom 1500 og 2000 kr. Kvalitet kommer foran størrelse (Tenkte rundt 24"). Bruksområde blir selvfølgelig samme som PCen; spill.

Tastatur er så vidt jeg har skjønt en smakssak, men dersom du vet om et godt et kom gjerne med innspill.

Takk på forhånd! :)

Endret av chrolsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hei.

PSU: Du finner vel egentlig ikke noen billigere PSU til samme kvalitet. Husk at PSU er en inverstering som du tar med deg videre til neste "bygg".

Hovedkortet: her følger det jo med WIFi, så ja, gå for det :)

Ram/minne: Her velger du de billigste 1600MHz brikkene, da det ikke er noe forskjell. Bare husk å ikke ta noen med høye kjøleelemter på. Alternativt så sparer du 20kr :p

http://www.dustinhome.no/product/5010603782/kingston-8gb-1600mhz-ddr3-cl9-hyperx-blu-2x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Skjerm:

http://www.dustinhome.no/product/5010601540/dell-u2312hm-ultrasharp-23-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.no/product/5010601425/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Du kan alltids finne en billigere PSU, men det er som sagt ikke det du ideelt sett bør spare inn på. Hvis du bestemmer deg for å ikke gå ned i pris og kvalitet så er denne et bedre valg enn HX650. Denne er også et OK valg, men med hakket dårligere effektivitet og du mister muligheten til to skjermkort hvis det en gang skulle bli aktuelt. Ellers så ser oppsettet veldig fint ut og komponentene du har funnet er verdt pengene.

Ang. tastatur så kan du snuse litt på et som er mekanisk. Selv bruker jeg QPAD MK-80 som jeg er veldig fornøyd med. Tastene, Cherry MX-Blue skal tåle 50 millioner trykk før de er ferdige og det er en drøm å skrive på, spesielt pga. sin taktile tilbakemelding (Corny norsk-oversettelse fra Tactile feedback). Hvis spill er hovedpri så foretrekkes dog ofte andre typer taster som MX-black og red. Prisen på slike tastaturer er relativt høy, men det er det verdt spør du meg.

Ta deg tid, vær ryddig og strukturert så er ikke det å bygge en PC stort verre enn å bygge avansert LEGO.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

Det blir lite poeng i å gå for PRO-kortet altså?

Var ikke helt klar over "holdbarheten" til en PSU så regner med jeg ikke går ned i pris. Skal se litt på den XFX-PSUen du linket til. Leste at en kabel til hovedkortet var litt kort, er det noen grunn til bekymring? Håper alt skal gå så lett som mulig da dette blir som sagt mitt første bygg. :)

Ser at jeg glemte en HDD. Regner med at bare en SSD blir litt lite i lengden? Har for så vidt en stor ekstern harddisk liggende, er det like greit å bare bruke denne istedenfor en intern?

Lenke til kommentar

Det er vel hovedsaklig kun noen USB 3.0-tilkoblinger som skiller de to kortene.

Tviler på at du vil få problemer med at kabelen er for kort med et så lite kabinett som du har. Hvis det mot formodning skulle skje så får man kjøpt en forlengelseskabel til en billig penge.

En ekstern HDD fungerer egentlig kun til lagring. Noen små programmer og spill vil nok også fungere, men til større ting må du ha en intern HDD med større overføringshastighet. Det brukes dog en helt ordinær harddisk i en ekstern HDD så hvis du plukker ut denne kan den uten problemer brukes internt. Dette medfører som oftest at man må ødelegge noe for å få ut disken ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...