greenman Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hei. Fikk litt interesse for bilderedigering for et par år siden, og siden jeg allerede hadde en Macbook så gikk jeg for Aperture som redigeringsprogram. Nå har jeg solgt Macbooken min og er på jakt etter et nytt program til Windows. Så, hva anbefales? Er Lightroom det nærmeste man kommer Aperture? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Lightroom er vel iallefall regnet for å være blant de beste, så trår nok ikke feil med det. Har vurdert å bytte til Lightroom selv, da jeg kan bruke det på tvers av maskinene mine. Si ifra hvordan du opplever det om det er det du til slutt velger 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Lightroom. Ikke-destruktiv redigering, bildedatabase og god Raw-konvertering. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Tror ingen her har nevnt Lightroom Ta og last ned en 30dagers gratisversjon så du får testet det, det finnes veldig mye opplæring og plugins/presets som forenkler opplæringen, samt mange her som er behjelpelig. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Var vel egentlig det svaret jeg regnet med å få. Mens jeg likevell har dere her, noen sider/YT-brukere med gode videotuts? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Lightroomkillertips, adobe tv og modersheppet er noen av plassene samt youtube og resten av www, et par sider tilbake på forumet finner du to/tre tråder angående lightroom i en av de trådene er det link til en ny norsk opplærings-medium. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Et par alternativer til Lightroom er Corel Aftershot Pro og ACDSee Pro 5. Lenke til kommentar
LeapFrog Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 For Canon EOS 1D og Ds er det kun Capture One Pro som gjelder. For Nikon D3 foretrekker jeg Capture NX. Dette er hvis bildekvalitet er det viktigste. Lightroom og Apperture er greie hvis du ikke gidder å holde styr på bildene dine selv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 For Canon EOS 1D og Ds er det kun Capture One Pro som gjelder. For Nikon D3 foretrekker jeg Capture NX. Dette er hvis bildekvalitet er det viktigste. Lightroom og Apperture er greie hvis du ikke gidder å holde styr på bildene dine selv. Frisk melding det der De er mulig du banner i kirka, når du påstår at Lightroom /Aperture ikke r det beste for optimal bildekvaltiet? At du har et poeng, er jeg redd går hus forbi ... Jeg har ikke brukt Aperture selv, da jeg ikke er en Apple person, (så det skal jeg ikke uttale meg om). Men jeg kjenner personer som har klart å få orden på samlingen med Lightroom. Men kjenner oså de som iikke har det ...Det handler ikke alltid om å "ikke gidde"; men grunnfilosofien i programmen ikke passer til den optimale arbeidsflyten for den det gjelder. Jeg selv har brukt Corel Aftershot Pro (tidligere Bibble), Adobe Lightroom, PS Elements, Canon DPP, Capture One Express, og ADSee Pro og jeg klarer ikke å se at noen av disse programmene gir meg bedre bildekvalitet enn andre. Det jeg derimot ser, er at det er stor forskjell i hvor mye jobb det jeg må legge i det før sluttresultatet blir bra. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Både Lightroom og Capture One kan lastes ned som prøveversjoner. Det kan flere av de andre som er nevnt også, men jeg ville nok konsentrert meg om disse to. Hvis du liker Capture One får du 50% rabatt denne uka, ved kjøp fra web-siden til Phase One. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå