Gå til innhold

Trenger erstattning for Aperture. Forslag?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk litt interesse for bilderedigering for et par år siden, og siden jeg allerede hadde en Macbook så gikk jeg for Aperture som redigeringsprogram.

Nå har jeg solgt Macbooken min og er på jakt etter et nytt program til Windows.

Så, hva anbefales? Er Lightroom det nærmeste man kommer Aperture?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lightroom er vel iallefall regnet for å være blant de beste, så trår nok ikke feil med det. Har vurdert å bytte til Lightroom selv, da jeg kan bruke det på tvers av maskinene mine. Si ifra hvordan du opplever det om det er det du til slutt velger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

For Canon EOS 1D og Ds er det kun Capture One Pro som gjelder. For Nikon D3 foretrekker jeg Capture NX. Dette er hvis bildekvalitet er det viktigste. Lightroom og Apperture er greie hvis du ikke gidder å holde styr på bildene dine selv.

Lenke til kommentar

For Canon EOS 1D og Ds er det kun Capture One Pro som gjelder. For Nikon D3 foretrekker jeg Capture NX. Dette er hvis bildekvalitet er det viktigste. Lightroom og Apperture er greie hvis du ikke gidder å holde styr på bildene dine selv.

Frisk melding det der :) De er mulig du banner i kirka, når du påstår at Lightroom /Aperture ikke r det beste for optimal bildekvaltiet? At du har et poeng, er jeg redd går hus forbi ...

Jeg har ikke brukt Aperture selv, da jeg ikke er en Apple person, (så det skal jeg ikke uttale meg om). Men jeg kjenner personer som har klart å få orden på samlingen med Lightroom. Men kjenner oså de som iikke har det ...Det handler ikke alltid om å "ikke gidde"; men grunnfilosofien i programmen ikke passer til den optimale arbeidsflyten for den det gjelder.

Jeg selv har brukt Corel Aftershot Pro (tidligere Bibble), Adobe Lightroom, PS Elements, Canon DPP, Capture One Express, og ADSee Pro og jeg klarer ikke å se at noen av disse programmene gir meg bedre bildekvalitet enn andre. Det jeg derimot ser, er at det er stor forskjell i hvor mye jobb det jeg må legge i det før sluttresultatet blir bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...