ATWindsor Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Tja, det kan vel kanskje argumenteres for at det er bedre forretningsmessig å ikke ha produkter som er like konkurrentens, men det er jo opp til de selv om de synes det er ett inntjeningsmessig problem. Personlig synes jeg det er langt mer pinlig å se selskaper som misbruker pantent-systemet og prøver å kvele innovasjon. Når det handler om brudd på patenter eller opphavsrett får det ofte forretningsmessige konsekvenser for den som urettmessig utnytter andres teknologi og design, ja. Og slik bør det nok være, for f.eks å unngå at norske møbelfabrikker får markedet totalt ødelagt av billige plagiatprodukt laget i lavkostland. Plagiering er pinlig, og dårlige kopier av kjente design- og kvalitetsvarer er pinlig. Personlig synes jeg det er OK at selskaper forsøker å holde seg til lov og rett, og bruker patent-systemet og rettssystemet til det det er ment å brukes til, hhv. til å beskytte investeringer man har gjort i FoU og innovasjon, og til å avgjøre tvister og konflikter som man ikke klarer å løse på egen hånd gjennom tosidige samtaler og forhandlinger. Prior art er vel heller ikke nødvendig å påberope seg for at ett krav skal være ugyldig. Det er bare en av mange måter ett slikt krav kan være ugyldig på. Personlig liker jeg ikke disse design-patentene, og jeg finner ingen moralsk grunn til at man ikke skulle ha lov til å ha design som er utviklet på egen hånd, før konkurrentens var kjent. Hva tette advokater finner på vet man selvfølgelig aldri dog. For alle slags patenter og opphavsrett så handler det ofte om hvem som publiserer først, for å kunne påberope seg rettigheter. Det nytter stort sett lite å påberope seg noe man har liggende i skuffen, som ingen har sett, og som man vanskelig kan bevise ekteheten av. Det handler ikke om hva noen her "personlig liker", det handler om lover og regler som gjelder for alle, og som er der av gode grunner. Mener du det er moralsk galt å ha ett design som likner ett annet, om man på egen hånd har kommet opp med designet? Dette handler om jus, ikke om noe så subjektivt som hva noen her mener er "moralsk rett". Svaret ditt har lite med det jeg skriver å gjøre, her snakker vi om liknende design som har oppstått parallellt. Det er riktig at man kan påberope seg prior art fra noe enn selv eller andre har publisert. Men det er ikke den eneste måten patanter kan være ugyldige på. Jeg legger merke til at du mener det skal handle om jus, samtidig som du selv har gjort en bøling vurderinger som ikke har noe med jus å gjøre i denne tråden. Er det slik å forstå at du nekter å svare på dette spørsmålet? AtW 2 Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Hvis det er sant, så anså Apple at pre Iphone også var en etterlikning av Iphone. Når vi først viser fram bilder, dette bilde er fra 14/10-06. Er det også en etterligning av Iphone? Ser ut som en variant av F700 eller en annen "slider" med underliggende fysisk tastatur. For meg se det veldig likt ut Samsung Galaxy. Samme formfaktor og utseende. F700 mente forresten Apple at var en kopi av Iphone, helt fram til de oppdaget at den var laget før Iphone. Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 @ATWindsor: Så du spekulerer i at det i Samsung vs. Apple er snakk om liknende design som har oppstått parallellt. Forventer du at vi skal ta deg alvorlig? ??? Synes du det selv det lyder troverdig? Har du noe ORDENTLIG dokumentasjon på dette eller tar du en "Vindicator", dvs. drar det ut av ræva etter behov? Har du for eksempel vært innom en databutikk som fører Samsung bærbare PC-er i løpet av de siste 3 månedene? Artig å se hvordan Samsung sine bærbare ser ut som Apple MacBook Pro om dagen... En litt annen fargesjatering, men ellers helt lik til du skrur på skjermen og ser fargemetningen... Som jeg sa ved en tidligere anledning, en ting er å la seg inspirere, men når man plagierer alt ned til selve innpakningspapiret, som i tilfellet med Galaxy Tab og bærbare PC-er, ja da har man tatt det litt for langt og fortjener smekk på lanken... 2 Lenke til kommentar
Asumina Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 (endret) Kanskje noe off topic, men jeg synes dette virker veldig som den fighten Intel og AMD kjørte tidlig på 90-tallet, og som førte til at AMD på mange måter ble tvunget til å tenke nytt. Det førte til K7 arkitekturen som ble en dundrende suksess. Vil ikke kommentere hvem som er hva her, men jeg kan si så mye som at patenter og patentsøksmål kan være en pådriver for utvikling av nye produkter og ikke minst teknologiske nyvinninger som vi som bruker disse dingsene nyter godt av. Akkurat nå leder Apple på design, og det er deres produkter som driver utviklinga i øyeblikket. Hva Samsung og alle andre driver med, burde være uinteressant for Apple, når de likevel leder akkurat der. Teknologisk og programvaremessig er det ikke tvil i mine øyne at Android leder her. De har gjort det lenge. Jeg har eid og brukt Iphones fra den spede starten med den første Iphone som ble lansert, og det var da en generasjon foran alt annet, både teknologisk og programvaremessig. Siden mener jeg IOS har stagnert, og blitt fragått av Android, og på enkelte områder, av Windows Phone. Jeg hadde en IPhone 4 som jeg bytta ut med en HTC Sensation, forsåvidt en knall telefon, og den var allerede langt foran IOS da. I dag leder Samsung kappløpet med sin S3 og siste generasjon Android. Jeg er ikke i tvil om at dette er en god telefon, og ett gigantisk steg fremover for oss som bruker telefoner og annet utstyr som disse smartelefonene baner veien for. Faktisk er det bare å se på smartver i dag, de begynner faktisk å ligne mer og mer på telefoner i menystyring og funksjoner. Damas siste TV kan jo spille film, musikk og TV-serier direkte gjennom USB-porten. Årsaken til at dette kom, er jo smartelefoner, som har hatt dette i mange år nå. Men tilbake til mitt poeng, Jeg gjentar like godt meg selv og sier at det er bare bra for utviklinga at store selskaper saksøker og herjer på som de gjør. De som til syvende og sist nyter godt av det, er du og jeg. De tvinges til å kjøre ut nytt, og den som er først ute, vil alltid prøve å beskytte sin nye dings, og det er dette Apple driver med i stor stil. Dette er handler om store penger, og Samsung er underdog. De må lage og tenke nytt, men istenden tar de en "kina" og kopierer andres ting. Tabben til Samsung er sikkert kjempebra, men de kunne gjort den enda bedre, om de tenkte nytt. Android leder ann på programvare og utvikling. Google er ett selskap med velding mange kloke hoder, og de lager ideèr og løsninger som blir implementert av Samsung, HTC og alle andre som bruker deres teknologi. Personlig valgte jeg å tenke anderledes denne gangen og kjøpte en Windows Phone, og er så langt veldig fornøyd. Min Lumia 800 gjør akkurat det jeg trenger og har det jeg ønsker av funksjoner. Jeg er nok i samme båt som han lengre opp her, som kommenterte at han kjøpte en ny telefon i året. Jeg bryr meg filla i hva telefonene koster, for meg spiller det ingen trille om den koster 5000 eller 10000, det har ingen betydning. Det som betyr noe for meg, er hva telefonen kan gjøre, og at den gjør det jeg vil at den skal kunne. Faktisk teller stabilitet mer enn funksjonalitet, etter min mening. Jeg kan vel nesten med sikkerhet si at jeg nok faller på en Iphone igjen til neste år, men det kommer helt ann på hva de andre gjør, og hva de får til. Jeg er ingen fanboy av verken den ene eller den andre leiren, men jeg kjøper det jeg syns ser bra ut, som fungerer som jeg vil, og som ikke minst tåler å ligge på 24/7 året rundt. Nuff`Said! Asu Edit: Fiksa litt småtull i teksten Endret 28. juli 2012 av Asumina 2 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Ser forøvrig at det sure eplet skrelles på børsen i dag, mulig apple går tom for nye fanboys og ikke klarer å holde den til nå sterke veksten oppe http://e24.no/boers-...stuper/20256694 Ser ellers ut til at Samsung systematisk har ødelagt bevis i patentsaken mellom Apple og Samsung. Hyggelige og ordentlige karer de der luringene fra Samsung... Og sånne vil dere kjøpe utstyr fra? http://t.itavisen.no...ung-odela-bevis http://www.itavisen.no/899601/disse-bildene-vil-ikke-apple-du-skal-se 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 29. juli 2012 Del Skrevet 29. juli 2012 Ser ellers ut til at Samsung systematisk har ødelagt bevis i patentsaken mellom Apple og Samsung. Hyggelige og ordentlige karer de der luringene fra Samsung... Og sånne vil dere kjøpe utstyr fra? http://t.itavisen.no...ung-odela-bevis http://www.itavisen....pple-du-skal-se En designer hos Apple lekte seg altså med idéer som kunne minne om Sony's design, som selvsagt ble stoppet allerede på tegnebordet. Samsungs designere lekte seg med idéer som ligner på Apples design, og disse kopiproduktene ble aldri stoppet og endte opp med Samsung-logo i butikkene. Godt poeng til Apples fordel du kom med der. 3 Lenke til kommentar
Juke Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 When we last checked in on the Apple vs Samsung trial, filings revealed Samsung's aggressive plans to beat Apple, but also suggested a glimpse at Apple's Sony-inspired design process. Apple claims otherwise: the latest documents have revealed prototype "Purple," a concept device that bears all of the hallmarks of the iPhone while predating the "Jony" concept that suggested Sony's ethos had heavy influence in Apple's internal brainstorming sessions. "Purple" dates back to August 2005 — months before the Jony prototype was originally designed. According to the documents, Shin Nishibori's Sony-style touches were simply "an 'enjoyable' side project," embellishments on a concept Apple had already designed. The documents contend that Purple remained free of the alleged Sony inspirations, ultimately giving birth to the iPhone in 2006 (and looking decidedly like the iPhone 4). Judge Lucy Koh has now issued an order that Samsung will not be permitted to present evidence during the trial on the Sony-inspired designs for the iPhone. http://www.theverge....type/in/2297513 Sånn kan det gå. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 For de som vil følge rettsaken "live" Twitter #iCourt En liveblog Groklaw følger også saken: http://www.groklaw.net/index.php Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 http://www.osnews.com/story/26230/Samsung_reveals_its_pre-iPhone_concepts_10_touchscreen Fremdeles stjålet? 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Er ikke dette de samme "bevisene" som de ble nektet å legge frem i retten? http://mobile.theverge.com/2012/7/31/3209204/samsung-angers-judge-by-sending-media-rejected-evidence-in-apple-trial Det er ikke sikkert det er så lurt å terge på seg dommeren Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Er ikke dette de samme "bevisene" som de ble nektet å legge frem i retten? http://mobile.thever...-in-apple-trial Det er ikke sikkert det er så lurt å terge på seg dommeren Kanskje ikke, man kan vel ikke regne med en profesjonell og saklig rettssak i disse dager.... AtW 1 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Eller advokater som vet hva de gjør tydeligvis. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Er ikke dette de samme "bevisene" som de ble nektet å legge frem i retten? http://mobile.thever...-in-apple-trial Det er ikke sikkert det er så lurt å terge på seg dommeren Kanskje ikke, man kan vel ikke regne med en profesjonell og saklig rettssak i disse dager.... AtW De er jo utrolig profesjonell og saklige når det ikke går Apple's vei. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Er ikke dette de samme "bevisene" som de ble nektet å legge frem i retten? http://mobile.thever...-in-apple-trial Det er ikke sikkert det er så lurt å terge på seg dommeren Kanskje ikke, man kan vel ikke regne med en profesjonell og saklig rettssak i disse dager.... AtW De er jo utrolig profesjonell og saklige når det ikke går Apple's vei. Synes du det er profesjonelt å la personlig irritasjon påvirke utfallet av en rettssak? Man kan vel diskutere hvor saklig det er å ikke ta hensyn til sentrale bevis pga regelrytteri også, men det er jo en mer generell greie. AtW 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det er heller ikke proffesjonelt av advokater å mase på eller trygle vil jeg tro. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det er heller ikke proffesjonelt av advokater å mase på eller trygle vil jeg tro. Isåfall, hva så? Er det enda mer "andre er også ille, så jeg kan gjøre så mye galt jeg vil"-argumentasjon? Det er en uprofesjonell rettssak om dommerens irritasjon over en person påvirker resultatet. AtW 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det er heller ikke proffesjonelt av advokater å mase på eller trygle vil jeg tro. Isåfall, hva så? Er det enda mer "andre er også ille, så jeg kan gjøre så mye galt jeg vil"-argumentasjon? Det er en uprofesjonell rettssak om dommerens irritasjon over en person påvirker resultatet. AtW Slik jeg har forstått det så har dommeren "ruled" at dette beviset ikke kan brukes. At hun blir irritert over at advokaten til Samsung allikevel bruker det. Er det ikke det som er saken her? Klart at dommere og advokater er mennesker, og derfor blir irritert osv. Det betyr jo absolutt ikke at de ikke klarer å forholde seg profersjonelle i forhold til saken. 1 Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Vel det er jo en grunn til at dommeren ikke godkjente at de bevisene ble med, og ved at Samsung går ut til media med de gjør jo at juryen får anledning til å se dem. Ikke rart at dommeren blir irritert og det kan komme konsekvenser. Når det gjelder rettsaken så har jeg ikke noe særlig tro på designpatentene til Apple, de er nok for generelle/ikke brukt av Samsung. Verre blir det med trade dress beskyldningene, det er jo ganske klart at Samsung blant annet kopierte det grønne telefonikonet og andre designelementer som ligner. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 Det er heller ikke proffesjonelt av advokater å mase på eller trygle vil jeg tro. Isåfall, hva så? Er det enda mer "andre er også ille, så jeg kan gjøre så mye galt jeg vil"-argumentasjon? Det er en uprofesjonell rettssak om dommerens irritasjon over en person påvirker resultatet. AtW Slik jeg har forstått det så har dommeren "ruled" at dette beviset ikke kan brukes. At hun blir irritert over at advokaten til Samsung allikevel bruker det. Er det ikke det som er saken her? Klart at dommere og advokater er mennesker, og derfor blir irritert osv. Det betyr jo absolutt ikke at de ikke klarer å forholde seg profersjonelle i forhold til saken. Ja, og det er lite saklig. Men det er jo ikke det vi har snakket om hovedsaklig er at det er uprofesjonelt om det "ikke lønner seg å terge på seg dommeren", om det ikke lønner seg, så har dommeren oppført seg uproft. AtW Vel det er jo en grunn til at dommeren ikke godkjente at de bevisene ble med, og ved at Samsung går ut til media med de gjør jo at juryen får anledning til å se dem. Ikke rart at dommeren blir irritert og det kan komme konsekvenser. Når det gjelder rettsaken så har jeg ikke noe særlig tro på designpatentene til Apple, de er nok for generelle/ikke brukt av Samsung. Verre blir det med trade dress beskyldningene, det er jo ganske klart at Samsung blant annet kopierte det grønne telefonikonet og andre designelementer som ligner. Ja, grunnen er det samme som så ofte, juss-tøv overstyrer moral Kopierte det grønne telefonikonet? AtW Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1. august 2012 Del Skrevet 1. august 2012 ..Dersom apple hadde brukt tiden på og innovere i steden for og saksøke kunne det hende at de enda hadde et bra system.. Jeg tror ikke de som styrer jussen og de som styrer utviklingen er de samme folka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg