_dundun_ Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Dette er ikke fornuftige patenter, de burde aldri bli godtatt Å kreve 2$ for en idepatent, som tap patent er og tilby seg å betale 0-0049$ for hardwarepatent de selv bryter er litt drøyt, for å si det mildt. Notch, han som har laget Minecraft, har skrevet noe fornuftig om sotfwarepatenter,(snip) Notch er en lur fyr. Når det gjelder prisingen tror jeg dette kommer av at patentene andre har saksøkt Apple for å bryte faktisk er en del av definerte standarder, og da er det et krav at disse skal lisensieres ut til en meget rimelig pris (FRAND). Om ikke patenteier går med på dette får ikke patentet være med som del av standarden. Det er _ikke_ mulig for patenteier å først gå med på å innkorporere patentet i en standard under FRAND-betingelser for så å saksøke folk som benytter seg av den patenterte teknologien (sålenge de betaler FRAND-prisen). Samsung har gjort nettopp dette, og har fått smekk for det. Patenter som ikke er en del av en standard står eier fritt til å definere prisen på selv. Jeg sier ikke at Apple gjør moralsk rett her, men det er faktisk et visst system bak galskapen. Endret 25. juli 2012 av kvasbo 1 Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Å be om $2-3 for et patent er jo bare et forhandlingsutspill, og helt klart noe som ikke er realistisk. Samsung ber om det samme for sine FRAND-patenter. Det er jo flere tusen patenter som er nødvendig for å lage en smarttelefon, da går det rett og slett ikke opp med slike patentpriser. Dette er ikke forhandlinger, det er hva Apple ber retten om å dømme Samsung til å betale. Lenke til kommentar
RalphRuzomberok Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Etterlyste referanser/kilder: Jeg skrev at Apple står for, det riktige hadde vært at Apple er delaktig i 60% av alle søksmål. http://www.macworld.co.uk/apple-business/news/?newsid=3369497 Jeg skrev at telefoner selges med nesten 3.000.- kroner i fortjeneste. Helt riktig er ca 2.800.- kroner. http://www.tu.no/forbruker/2012/06/29/apple-far-mest-og-betaler-minst Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Å be om $2-3 for et patent er jo bare et forhandlingsutspill, og helt klart noe som ikke er realistisk. Samsung ber om det samme for sine FRAND-patenter. Det er jo flere tusen patenter som er nødvendig for å lage en smarttelefon, da går det rett og slett ikke opp med slike patentpriser. Dette er ikke forhandlinger, det er hva Apple ber retten om å dømme Samsung til å betale. Fortsatt et forhandlingsutspill, Motorola og Samsung har gått ut med krav på 2.25 og 2.4 % av salgsverdien for sine standard-essensielle patenter og saksøkt Microsoft og Apple, men de har ikke fått noe gjennomslag for det i retten. Dommeren i Motorola-Microsoft sa rett ut at Motorola ikke hadde gitt i nærheten av et tilbud som kunne være akseptabelt, så er ingen fare for at Apple skal få fullt gjennomslag for sitt krav. Det vet alle parter. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Etterlyste referanser/kilder: Jeg skrev at Apple står for, det riktige hadde vært at Apple er delaktig i 60% av alle søksmål. http://www.macworld.co.uk/apple-business/news/?newsid=3369497 Jeg skrev at telefoner selges med nesten 3.000.- kroner i fortjeneste. Helt riktig er ca 2.800.- kroner. http://www.tu.no/forbruker/2012/06/29/apple-far-mest-og-betaler-minst La oss lage som at denne analysen er korrekt. Nokia og apple kunne for els ha laget helt identisk lik telefon, med samme utpris. Hvem ville tjent mest? Apple, fordi de kjøper komponenter i STORE kvanta, og presser leverandørene til de grader. For oss som forbruker så betyr det jo ingentig for hvor fornøyd vi er med mobilen, om apple tjener 50 kr på skjermen elle 30 kr for skjermen. Lenke til kommentar
iPaal Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Etterlyste referanser/kilder: Jeg skrev at Apple står for, det riktige hadde vært at Apple er delaktig i 60% av alle søksmål. http://www.macworld.co.uk/apple-business/news/?newsid=3369497 Jeg skrev at telefoner selges med nesten 3.000.- kroner i fortjeneste. Helt riktig er ca 2.800.- kroner. http://www.tu.no/forbruker/2012/06/29/apple-far-mest-og-betaler-minst Tallene du refererer til hadde vært veldig mye mer interessant om sammenligningen var mot Samsung. Og gjøre en sammenligning med Nokia er mest sannsynlig for å få frem det største avviket. Samsung tjener nok langt mer enn Nokia på sine telefoner fordi produksjonskostnadene blir lavere med økt antall. Samsung henger jo hakk i hjel på iPhone med antall solgte telefoner. Men som nevnt tidligere. For meg er det uinteressant hvor mye de tjener på en telefon. Jeg kjøper en telefon fordi jeg har lyst på den uavhengig av pris. Hvor mye produsenten og mellomledd måtte tjene på den er helt uvesentlig. Hvis noen velger telefon ut i fra fortjenesten til produsenten, så er nok heller ikke Samsung det rette valget. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Når man ser hva slags patenter mye av disse søksmålene dreier seg om, så gir det meg lite lyst til å komme med ideer og tips til hvordan maskinvare eller programvare kan bli bedre. I værstefall kan du selv ende opp med å bli saksøkt for å bruke dine egne ideer du aldri trodde det skulle være grunn til å patentere. Skulle ikke forundre meg at enkelte ideer blir "oppfunnet" av kunder i diverse forum og spørreundersøkelser, og patentert av selskapene som deres innovasjoner uten at de har brukt særlig med invistering eller ressurser disse ideene. Digi.no ( http://www.digi.no/899492/apple-krever-milliarderstatning-fra-samsung ): Størstedelen av erstatningsbeløpet, trolig to milliarder dollar, er knyttet til det Apple omtaler som Samsungs urettferdige berikelse, noe som skal ha berøvet Apple for 500 millioner dollar i fortjeneste og 25 millioner dollar i royaltyerstatning. Ifølge Reuters krever Apple mer enn 31 dollar per solgte enhet. Dette inkluderer 24 dollar for blant annet Apples mønsterbeskyttelse, 3,10 dollar for et patent knyttet scrolling, 2,02 dollar for et patent som dekker «tap to zoom» og 2,02 dollar for en et patent som beskriver en metode hvor brukerne blir fortalt at de har nådd bunnen av skjermen ved at skjermen spretter litt opp igjen. Nå er det vel ikke Samsung de er ute etter, men Android. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Notification center fungerer jo helt annerledes enn en lock-screen der man ser antallet tapte anrop og sms? Illustrasjonen fra 2007 viser da også mer enn "antall tapte anrop og SMS", og Apples patentsøknad viser flere muligheter og beskriver også interaksjonen fra notificationslisten direkte til de respektive apps. Altså at man f.eks stryker fingeren over ett av SMS-varslene og går direkte inn i SMS-dialogen til angjeldende person. Notification Center presenterer en liste med varsler på låseskjermen eller som en nedtrekksmeny fra et hvilket som helst skjermbilde. I tillegg kan NC sørge for at en liten varselboks spretter opp, og forsvinner av seg selv etter en liten stund, ved nye varsler - noe Google heller ikke oppfant. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Notification center fungerer jo helt annerledes enn en lock-screen der man ser antallet tapte anrop og sms? Illustrasjonen fra 2007 viser da også mer enn "antall tapte anrop og SMS", og Apples patentsøknad viser flere muligheter og beskriver også interaksjonen fra notificationslisten direkte til de respektive apps. Altså at man f.eks stryker fingeren over ett av SMS-varslene og går direkte inn i SMS-dialogen til angjeldende person. Notification Center presenterer en liste med varsler på låseskjermen eller som en nedtrekksmeny fra et hvilket som helst skjermbilde. I tillegg kan NC sørge for at en liten varselboks spretter opp, og forsvinner av seg selv etter en liten stund, ved nye varsler - noe Google heller ikke oppfant. Like fullt så er det jo en helt annen funksjon patentet handler om, notifications i android er jo noe ganske annet enn lock-screen-infoen. Personlig bruker jeg ikke lock-screen engang. AtW 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Legg merke til tableten øverst til høyre, som av en eller annen grunn ligger? Kan det være fordi fronten er en skjerm, med ramme og avrunnede hjørner? Mao ganske lik dagens tableter med unntak av at den pga dårligere teknologi er mye tykkere? AtW Men dette begynner jo å bli en øvelse i tåkelegging, la oss komme tilbake til saken: Synes folk dette er fornuftige patenter? Synes folk apples prising av egne patenter kontra hva de mener teknologipatenter er verd er fornuftig? Synes folk dette salgsforbudet er riktig? Synes folk apples generelle framførsel mtp på patenter er bra? Når det gjelder den liggende tableten øverst til høyre så er det ganske mye mer i det komplekse, rotete designet som gjør at den skiller seg vesentlig fra moderne iPad-lignende tablets. Om du ser skikkelig etter så er det også tydelig at hele fronten ikke er dekket av en glassplate, og at det er plastremser over og under langsidene der Samsung har trykket navnet sitt og plassert noe som kan se ut som statuslys. Svært forskjellig design, enten du betrakter det todimensjonalt sett mot skjermen, eller som det tredimensjonale objektet det er. Så vi lar tåkeleggingen din ligge der, ja. Apples prising av patenter i dette tilfellet er vel like fornuftig eller ufornuftig som det Samsung forlangte for sine små FRAND-patenter - dvs. temmelig absurd isolert sett, og i realiteten del av et taktisk spill. Som jeg ser det er Apple hverken verre eller bedre enn resten av bransjen i måten de håndterer patenter og søksmål. Vi må jo ikke glemme at Apple oftest er skyteskive for andre selskaps patentsøksmål, langt oftere enn de ved noen få anledninger har startet patentstridigheter mot andre. Når det gjelder Apple vs Samsung så synes jeg Apple har full rett til å bruke juridiske virkemidler dersom de mener at Samsung har drevet systematisk plagiering av Apples produkt gjennom flere år. Er det tydelig at noen kopierer produktene dine, så saksøk rævva av dem! Dette er helt OK, på samme måte som jeg synes det er helt OK når Stokke AS saksøker utenlandske produsenter for plagiering av deres ikoniske Tripp Trapp stol, eller møbelkonsernet Ekornes beskytter Stressless-stolen mot billige kopier. http://www.nrk.no/nyheter/1.3108070 Folk her har stort sett svært dårlige forutsetninger for å vurdere totaliteten i dette juridiske spillet mellom Apple og Samsung - selv vi som har forsøkt å følge med over flere år sitter bare med fragmenter - og folk flest baserer seg åpenbart på små tabloidartikler som ofte framstiller Apple som den store stygge ulven uten at de kjenner forhistorien. Så jeg driter egentlig i "folkemeningen" her og foretrekker å betrakte spillet mellom mobilprodusentene med et litt distansert skuldertrekk, og la det utspille seg uten at det bekymrer meg spesielt mye. 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Er så ufatterlig latterlig at det er helt ok at motorola, htc, nokia, microsoft og samsung søksaker blant annet apple og hverandre. Men når apple saksøker noen, da skriker folk. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Den var bare genial Har ikke orket å se på hvor mye galaxy produktene til samsung faktisk ligner på apple sine. Men det der sier vel sist. Hvor lik galaxy s er iphone er bare skremmende. Til og med den grå docken. Fatter ikke hvorfor Samsung selv prøver å innovere. Isteden for å gjøre som Apple. Det kommer de aldri til å vinne med. Var som når den opprinmelig galaxy 10.1 kom ut, samme tid rundt ipad2. Da hadde den bra kamera men var tjukk, så kom ipad 2. Så sa samsung sjefen, at de kom med en ny fordi de var så imponert over ipad2. Funker bare ikke å holde på sånn Endret 25. juli 2012 av henrikrox 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Like fullt så er det jo en helt annen funksjon patentet handler om, notifications i android er jo noe ganske annet enn lock-screen-infoen. Personlig bruker jeg ikke lock-screen engang. Påstanden jeg svarte på var "at Google har patent på notification center. bruk det for alt det er verdt mot apple og stopp dette engang for alle." Og poenget mitt var nettopp at notifications i Android er noe ganske annet, og at Apple selv har patentert vesentlige element i Notification Center, mens Google har et senere patent som som ikke ser ut til å være verdt noe som helst mot Apple. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Det morsomme er at Apple primært saksøker for brudd på tulleting som bounce, slide to unlock, utseende på ikoner, formfaktor, aluminiumskant rundt skjerm og høytalernes plassering, mens Nokia, Samsung og Motorola ihvertfall saksøker for noe litt mer teknologisk. Slide to Unlock er en funksjon som overhodet ikke burde vært mulig å patentere, fordi det er tullete software. Stiller meg litt annerleders hvis man klarer å utvikle en GSM-modul som bruker lite strøm, WiFi-implementering som ikke bruker lite strøm osv. Og Apple tok patent på multitouch? Ikke teknologien, men funksjonen!!! WTF?!? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Etterlyste referanser/kilder: Jeg skrev at Apple står for, det riktige hadde vært at Apple er delaktig i 60% av alle søksmål. http://www.macworld....?newsid=3369497 Med andre ord at Apple blir utsatt for søksmål minst like ofte som de saksøker, som flere av oss har poengtert tidligere! Jeg skrev at telefoner selges med nesten 3.000.- kroner i fortjeneste. Helt riktig er ca 2.800.- kroner.http://www.tu.no/for...g-betaler-minst Lenken du viser til tar for seg estimert KOMPONENTPRIS. Apple har faktisk store kostnader ut over innkjøpsprisen på komponenter. Løgnen din er avslørt, tallene dine er ren fantasi. Endret 25. juli 2012 av Newton 4 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Når det gjelder den liggende tableten øverst til høyre så er det ganske mye mer i det komplekse, rotete designet som gjør at den skiller seg vesentlig fra moderne iPad-lignende tablets. Om du ser skikkelig etter så er det også tydelig at hele fronten ikke er dekket av en glassplate, og at det er plastremser over og under langsidene der Samsung har trykket navnet sitt og plassert noe som kan se ut som statuslys. Svært forskjellig design, enten du betrakter det todimensjonalt sett mot skjermen, eller som det tredimensjonale objektet det er. Så vi lar tåkeleggingen din ligge der, ja. For å spille djevelens advokat litt så kan jeg si at dette handler mer om mote enn patentbrudd.Hvis en designer fra et stort motehus finner ut at i år skal vi satse på polkadotter så er det ikke kopiering om også andre bruker polkadotter. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Er så ufatterlig latterlig at det er helt ok at motorola, htc, nokia, microsoft og samsung søksaker blant annet apple og hverandre. Men når apple saksøker noen, da skriker folk. Det er vel ikke alle som mener det er ok, men det skrives stort sett kun om søksmål fra Apple. Jeg Finner ikke så aggressiv saksøking fra andre selskaper, om det er tilfeller så dekkes de svært dårlig. En del søksmål fra andre har jeg også fått inntrykk er motsøksmål. En del ting Apple har saksøkt Samsung for er noe jeg personlig mener det aldri skulle vært lov til å ta patent på. Jeg tviler også på at Apple er ute etter Samsung, men heller Google og Android. Det er mobiler og spesielt tablets som ligner veldig på Apple sine produkter. Endret 1. august 2012 av tamarin Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Er så ufatterlig latterlig at det er helt ok at motorola, htc, nokia, microsoft og samsung søksaker blant annet apple og hverandre. Men når apple saksøker noen, da skriker folk. Hvem er det som sier førstnevnte automatisk er ok? AtW Like fullt så er det jo en helt annen funksjon patentet handler om, notifications i android er jo noe ganske annet enn lock-screen-infoen. Personlig bruker jeg ikke lock-screen engang. Påstanden jeg svarte på var "at Google har patent på notification center. bruk det for alt det er verdt mot apple og stopp dette engang for alle." Og poenget mitt var nettopp at notifications i Android er noe ganske annet, og at Apple selv har patentert vesentlige element i Notification Center, mens Google har et senere patent som som ikke ser ut til å være verdt noe som helst mot Apple. Ja, der er vi enig. Dvs, jeg mener ingen av delen er patentverdige. Bare tøv å patentere både notifications i andorid og notification centre i IOS. AtW Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Jeg skrev at telefoner selges med nesten 3.000.- kroner i fortjeneste. Helt riktig er ca 2.800.- kroner.http://www.tu.no/for...g-betaler-minst Lenken du viser til tar for seg estimert KOMPONENTPRIS. Apple har faktisk store kostnader ut over innkjøpsprisen på komponenter. Løgnen din er avslørt, tallene dine er ren fantasi. Lenken du viser til tar for seg estimert KOMPONENTPRIS. Apple har faktisk store kostnader ut over innkjøpsprisen på komponenter. Løgnen din er avslørt, tallene dine er ren fantasi. Vel, nå solgte Apple 46 millioner iOS-enheter, omsatte for $35mrd og gikk $8,8mrd i overskudd. Ettellerannet sted må de ha tjent pengene. Av de 46 mill iOSenhetene var 26mill iPhone, 17mill iPad og 2mill diverse. Ikke kjent hvor stor del pc'salg står for, det fant jeg ikke. Du kan uansett anta omtrentlig halvparten av salgssummen går direkte til Apple, ihvertfall når de klarer å ha en driftsresultat på over 25% av omsetningen. Endret 25. juli 2012 av newman221 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Fatter ikke hvorfor Samsung selv prøver å innovere. Isteden for å gjøre som Apple. Det kommer de aldri til å vinne med. Var som når den opprinmelig galaxy 10.1 kom ut, samme tid rundt ipad2. Da hadde den bra kamera men var tjukk, så kom ipad 2. Så sa samsung sjefen, at de kom med en ny fordi de var så imponert over ipad2. Funker bare ikke å holde på sånn Samsung gjør det vel ganske bra? Og deres mest suksessfulle telefoner likner jo heller ikke spesielt mye på iphone? AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg