Gå til innhold

Kjøpe kobber, et par hundre kilogram.


Rescue me

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.metallretur.no/nor

 

Tviler vel litt på at de selger til privatpersoner, men du kan jo finne nærmeste returstasjon (lokalisering) og ta en telefon.

 

Hvis du tenker på å kjøpe kobber for å ha finansiell eksponering mot metallmarkedet er det nok bedre måter å gjøre dette på...

Skjønte ikke helt hva du mente med det siste, men tenker på det som en måte å bevare verdier. Altså, heller investere pengene i kobber og sølv enn å ha de i banken pga sikkerheten det gir.

 

Har funnet en nettside i USA som selger kobberbarer på 1 kg, men de selger kun til USA og fraktprisen til Norge hadde vel uansett vært skyhøy. Er det for eksempel noen bedrifter i Norge som bruker mye kobber i produksjon?

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Har funnet en nettside i USA som selger kobberbarer på 1 kg, men de selger kun til USA og fraktprisen til Norge hadde vel uansett vært skyhøy. Er det for eksempel noen bedrifter i Norge som bruker mye kobber i produksjon?

 

Kjøp via jetcarrier.

De gir deg en "fake" adresse i USA som avsender shipper til. Deretter sender de det til norge for deg enten på fly eller båt. Båt er vel det du er etter i dette tilfellet ettersom det er billig og vekt er ikke en like stor faktor som ved flyfrakt.

 

Sjekk innom hjemmesidene deres for mer info.

Lenke til kommentar

Hvor mye har du tenkt å kjøpe da? Tror du ikke vinningen går opp i spinningen med tanke på frakt- og lagerkostnader?

 

Hvis man tenker seg at vedkommende sender 400kg kopper i en kasse som er 1x1x1 meter, så tar jetcarrier ca 2300 kroner for frakten når det skjer med båt.

Ikke rare summen i forhold til prisen for 400kg kobber.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med det siste, men tenker på det som en måte å bevare verdier. Altså, heller investere pengene i kobber og sølv enn å ha de i banken pga sikkerheten det gir.

 

 

Høres ut som en usannsynlig dårlig ide.

 

Okay, så la oss si at du får tak i nok kobber. Så kommer du til et tidspunkt hvor du vil benytte deg av verdiene som kobberet representerer. Hvordan skal du få "vekslet" alt dette kobberet til gangbar valuta?

 

Uten samtidig å tape en en liten formue på transaksjonsprisene, og på differansen mellom kjøp- og salgskurs?

Lenke til kommentar

Innser vel nå at det kanskje ikke er den beste idé'en. Gull er jeg litt skeptisk til med tanke på den enorme prisøkningen i det siste, og faren ved at det nå er en gullboble. Som man ser har en slik "gullboble" eksistert før:

 

post-99953-0-98775400-1343575783_thumb.png

 

 

Tror muligens sølv kan være et tryggere alternativ da det ikke har hatt den samme enorme økningen, er mer sjeldent enn gull, brukes mer i industrien og tar større plass å lagre (har mye å si om man skal investere veldig mye penger).

 

Sølvprisene:

 

post-99953-0-10257900-1343575924_thumb.png

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå kopperprisen er noe mer stabil enn gull og sølv. Jeg syns jeg ser økning og minking i prisen ca. samtidig med gull og sølv.

 

spot-copper-5y-Large.gif

 

Har faktisk ikke sjekket kobberprisen noe særlig, og ville nok ha sjekket prishistorikken litt bedre før jeg hadde gjort noe kjøp.

 

Her er en graf som viser litt lengre periode:

 

post-99953-0-27725900-1343598176_thumb.png

 

Hadde man altså kjøpt kobber rundt 2000 og solgt det i dag, hadde man tjent gode penger, men slik er det også med gull, og til dels sølv. Selvfølgelig store problemer med frakt og oppbevaring med tanke på vekten og volumet. Lettere å lagre gullbarrer da de tar mindre plass.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...