xzibiz Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Har reinstallert windows 7 på en 120GB ssd. Etter installasjonen står det at jeg bare har 76GB ledig. Dersom jeg merker alle mappene på c:/ (også skjulte) får jeg bare opp 12GB. Hvor blir det av resten ? Hvorfor får jeg ikke bruke hele plassen.... ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Flere filer/mapper vises ikke som standard i Utforsker. Dette fordi de er merket som skjult og/eller systemfiler. For at du skal se alle filer i Utforsker, gjør du følgende: Start utforsker Trykk på Organiser og velg Mappe- og søkealternativer. Vis Fjern haken forran "Skjul beskyttede operativsystemfiler Vis skjulte filer, mapper og stasjoner. Alternativt kan du laste ned programmet TreeSize Free. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Du har system restorefiler og søppelbøtte som bruker plass. I tillegg til prgramdata i userkatalogen. Du kan deaktivere eller minke plassen til system restore og søppelbøtta. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Pagefila tar også en del plass. Har du mye RAM? Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Pagefila tar også en del plass. Har du mye RAM? 16GB Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Flere filer/mapper vises ikke som standard i Utforsker. Dette fordi de er merket som skjult og/eller systemfiler. For at du skal se alle filer i Utforsker, gjør du følgende: Start utforsker Trykk på Organiser og velg Mappe- og søkealternativer. Vis Fjern haken forran "Skjul beskyttede operativsystemfiler Vis skjulte filer, mapper og stasjoner. Alternativt kan du laste ned programmet TreeSize Free. Ja prøvde dette., kom mye mer opp inne på c:/ og der viste det totalt 40GB ca. Men får ikke se hvilke mapper som bruker så mye. Alt er låst. Du har system restorefiler og søppelbøtte som bruker plass. I tillegg til prgramdata i userkatalogen. Du kan deaktivere eller minke plassen til system restore og søppelbøtta. Hvordan gjør jeg dette ? Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Testa TreeSize Free. Der finner jeg 2 filer som skiller seg litt ut: pagefile.sys 16GB hiberfil.sys 12GB Er det normalt ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Ja, det er helt normalt. pagefil.sys er virtuelt minne (sidevekslingsfil). Windows lager nemlig et område på harddisken som kan brukes som midlertidig minne (om du skulle gå tom). Nå har du trolig 16 GiB minne, samt SSD - så bruk av virtuelt minne (sidevekslingsfil) er ikke nødvendig. Regner med at du har norsk versjon. Da hjelper dette deg - http://windows.micro...virtual-memory. Du kan sette maks størrelse så lavt som mulig - men det anbefales ikke at du slår helt av. hibernate.sys er en fil som brukes for Hibernation. For å få den til å forsvinne må du slå av Hibernation - sleep. I denne tråden finner du hvordan du gjør det. http://www.diskusjon...owtopic=1419568 Endret 24. juli 2012 av Bolson Lenke til kommentar
covah Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ja. pagefile.sys er plassen Windows setter av til virtuelt minne. Det er vanlig at denne er like stor som ditt fysiske minne. Iom. at du har nok vanlig minne, kan du redusere denne en god del. - Høyreklikk på Datamaskin og velg Egenskaper. - Velg Avanserte systeminnstillinger. - Trykk på Innstillinger under Ytelse. - Velg Avansert og Endre... - Slå av "Automatisk størrelse på sidevekslingsfil for alle stasjoner. - Velg Egendefinert størrelse og skriv inn størrelsen på fila (feks. 6000 som startstørrelse og 8000 på maksimal størrelse). hiberfil.sys er filen som alt skrives til når PCen din går i dvale. Lenke til kommentar
xzibiz Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 sånn., då var Hibernation skrudd av.., og pagefile greiene er satt ned til maks 4GB. Så nå bruker jeg bare 15GB på ssd'en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå