TanteGrønn Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hei Trenger sårt hjelp til hvordan en får til å ha to Spray menu bar med ulig design på en side(den ene skal fonten være rød og andre blå). Har forstått det slik at en må kopiere css`n men forstår ikke hvordan jeg gjør dette? Eller om det er en annen måte å gjøre det på.... ? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvilket program er det du lager siden din i? Dreamweaver? Det du kan gjøre er å legge til en klasse på hver av menyene. F.eks <ul class="blue"> ...menygreier...</ul> <ul class="red"> ...menygreier...</ul> Og deretter i CSS: .red { color: red } .blue { color: blue } Herfra kan du også style underelementene i hver meny, f.eks bruke ".red a" for å style alle anker/lenke-tagger inni den røde menyen. Lykke til. Lenke til kommentar
TanteGrønn Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Bruker Dreamweaver ja. Men forstår ikke helt hvor jeg skal legge inn "< ul class" teksten i html koden. Og når jeg skal velge å lage ny css så velger jeg da class, sant? (er forøvrig "mouse over" teksten jeg ønsker i annen farge...) <ul id="MenuBar2" class="MenuBarVertical"> <li><a class="MenuBarItemSubmenu" href="#">Øst-Norge</a> <ul> <li><a href="#">Hundepensjonat</a></li> <li><a href="#">Kattepensjonat</a></li> </ul> </li> </ul> Lenke til kommentar
agm Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Nå vet jeg ikke hvordan resten av siden ser ut, men om du legger til dette til sist i CSS-dokumentet, skal du forhåpentligvis se en forandring: #menubar2 a:hover { color: red; } Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Bruker Dreamweaver ja. Men forstår ikke helt hvor jeg skal legge inn "< ul class" teksten i html koden. Og når jeg skal velge å lage ny css så velger jeg da class, sant? (er forøvrig "mouse over" teksten jeg ønsker i annen farge...) <ul id="MenuBar2" class="MenuBarVertical"> <li><a class="MenuBarItemSubmenu" href="#">Øst-Norge</a> <ul> <li><a href="#">Hundepensjonat</a></li> <li><a href="#">Kattepensjonat</a></li> </ul> </li> </ul> Det er ikke veldig mye som skal til for å få hover effekten til å ha annen farge. Hvis du skal ha mouseover på HTML-koden du postet blir det noe liknende dette ul.MenuBarVertical > li > ul > li > a:hover { color: red; } /* eller */ /* Denne funker på alle a-elementer under ul-en med klasse MenuBarVertical */ ul.MenuBarVertical a:hover { color: red; } Mer om CSS finner du på W3Schools.com og W3C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå