ovle Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hei! Har eit heimenettverk som går gjennom altibox-modem frå Tafjord Mimer. Har lenge hatt problemer med det, har aldri klart å kommunisere mellom dei forskjellige pc'ane på nettverket. Internettforbindelsen har på den andre sida alltid fungert som den skal. No har eg gått til innkjøp av ein wdtv live, men får sjølvsagt samme problemet, finn ikkje pcane på nettverket. Eg har prøvd å få tilgang mellom pcane ved å skrive inn //PCNAVN i kjør-programmet til windows, men heller ikkje då fungerar det. Dei aktuelle mappene som skal delast har blitt konfigurert som delt mappe med full tilgang for alle. Har også prøvd å konfigurere homegroup på nettverket sidan dei aktuelle pcane har windows 7, men utan hell. Nokon som har noko idear? Internetten har fungert så bra sidan det vart satt opp, så har lite lyst til å komplisere det heile ved å bruke ein eigen ruter / aksesspunkt i tillegg til fiber-boksen. Lenke til kommentar
ovle Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Når eg prøvar å pinge wdtv boksen på 192.168.1.42, får eg til svar: "svar fra 192.168.1.58: målverten kan ikke nås." 192.168.1.58 er ipadressa til pcen eg pingar frå. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det kan være at boksen er satt opp slik at forskjellige klienter på nettverket ikke får lov til å snakke med hverandre, bare med internett. Du har ikke router? Lenke til kommentar
ovle Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Hmm, eg veit ikkje om den boksa kvalifiserar som router eller ikkje eg, men den delar jo ut ip-adresser med dhcp, betyr ikkje det at den er ein slags router? Har berre den eine boksa ja, den tek seg av både trådlaus nett og kontakt med ISP. Lenke til kommentar
ovle Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Får forøvrig ikkje kontakt med internettboksa gjennom nettverket heller (192.168.1.1), må logge meg på altibox sine internettsider for å konfigurere, og der er det svært begrensa kva eg kan tukle med, kort oppsummert: intern ip-adresse til boksen, første og siste ip i dhcp-poolen samt leasetid, portviderekobling, og trådløs av/på og wpa. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Det kan være at boksen er satt opp slik at forskjellige klienter på nettverket ikke får lov til å snakke med hverandre, bare med internett. Hvordan i huleste gjør man det med en vanlig hjemmeruter? VLAN? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hvordan i huleste gjør man det med en vanlig hjemmeruter? VLAN? Det finnes flere routere som har denne innstillingen, tanken er vel at man skal kunne sette opp gjestenett som gir tilgang til internett, men ikke til andre maskiner på nettet. Rent praktisk antar jeg routeren enkelt og greit blokkerer tilgang til egen IP-range. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå