Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon EOS-M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største mangelen i første omgang er en EVF som kan kjøpes separat. Hvis de lager en slik, som også kan brukes på DSLR modellene har de laget et produkt de vil selge mye av.

Med en separat EVF modul vil plutselig DSLR video bli veldig mye mer funksjonelt.

Lenke til kommentar

Den korte registeravstanden betyr at man kan bruke gamle FD objektiver (og så og si alt annet av gammel manuelloptikk) uten optisk adapter . Det blir løp og kjøp for min del i allefall =)

hehe, det har man kunnet lenge med nex og m43 også.Om du vil bruke gammel FD opptikk bør du kjøpe deg en nex.Nex 3,C3 eller 5 er veldig billig brukt og en manuell adapter får du på ebay for under en 100 lapp.

nex har også peaking til manuell fokus noe eos-M ikke har.Jeg sier heller løp og kjøp nex;-)

Lenke til kommentar

@haakonts:

Å implementere WiFi, Bluetooth og GPS ville være batterisluker til de grader. Klart interessant (særlig GPS skulle jeg også likt), men da må man også ha en bedre batteriløsning. Med batteriet Canon har brukt her kan man risiker å gå tom relativt fort. At man ikke kommer med apps-løsninger har nok samme årsaken.

Mitt poeng er at Canon hadde muligheten her til å sette en ny standard for denne type kamera. For at kameraprodusentene ikke skal bli helt irrelevant for folk flest (som heller bruker mobiltelefon) må de være et bedre til å dele enn mobilen. De tok ikke den sjansen, men safet med et lite innovativt produkt.

Det er sikkert et bra kamera for all del, men det er lite nytt å spore her.

Lenke til kommentar

Den korte registeravstanden betyr at man kan bruke gamle FD objektiver (og så og si alt annet av gammel manuelloptikk) uten optisk adapter . Det blir løp og kjøp for min del i allefall =)

hehe, det har man kunnet lenge med nex og m43 også.Om du vil bruke gammel FD opptikk bør du kjøpe deg en nex.Nex 3,C3 eller 5 er veldig billig brukt og en manuell adapter får du på ebay for under en 100 lapp.

nex har også peaking til manuell fokus noe eos-M ikke har.Jeg sier heller løp og kjøp nex;-)

Det er jeg fullstendig klar over, men det finnes knapt et eneste objektiv eller annet tilbehør til Nex. m43 er lite aktuel pga liten sensor. Når EOS-M i tillegg kan brukes med alle canon objektivene jeg har med full automatikk er det en no brainer...

• Liker 2
Lenke til kommentar

@haakonts:

Realiteten er at man ikke har mulighet til å konkurrere med mobiltelefonen som "shoot and share". Fordi mobiltelefonen alltid vil være med, den er lettere, mindre og har i utgangspunktet en spesifisert funksjonalitet for blant annet "deling". Uansett hvor mange apper man puttet inn i et systemkamera (eller kompaktkamera) - vi det bli en duppedipp ekstra i lomma eller væska. Akkurat som at den dedikerte musikkavspilleren (iPod etc) haar mistet enorme markedsandeler.

Så om segmentet ditt er "shoot and share" mennesker - da ville du neppe fått mange av de til å kjøpe et 300 - 400 gram kameraløsning som ikke går riktig i den andre lomma for å bruke til å gjøre "shoot and share" i tillegg til mobiltelefonen. De som kjøper kamera i dag gjør det fordi de ikke er fornøyd med funksjonalitet, kvalitet og mer avansert bruk for kameraløsningen til en mobiltelefon. Store grupper vil uansett klare seg med å være fornøyd med mobiltelefonen som kamera.

Faktisk tror jeg det rette for kameraprodusenter vil være å fokusere på de forholdene som gjør at man faktisk er villig til å ha to duppeditter med seg - ikke de områdene der mobiltelefonen alltid vil være bedre.

Det betyr ikke at man ikke skal prøve å få plass til GPS, Bluetooth og WiFi, hensikten her er jo primært å kunne kommunisere med f.eks iPaden (for å vise bilder), PC-en for å laste over bilder samt å geotagge.

Klart all den funksjonaliteten du ønsker kan integreres - men det vil også komme som en kostnad, lavere batterilevetid - krav til maskinvare i kamera. Man kan nemlig ikke bruke hardwaren som brukes i kamera direkte til f.eks apper - til det er det for spesialiserte prosessorer. Så da måtte man trolig puttet inn en SOC til. Som påvirker pris, batteritid og vekt.

Lenke til kommentar

De som kjøper kamera i dag gjør det fordi de ikke er fornøyd med funksjonalitet, kvalitet og mer avansert bruk for kameraløsningen til en mobiltelefon. Store grupper vil uansett klare seg med å være fornøyd med mobiltelefonen som kamera.

Kan ikke være mer enig, kjenner fler som har fotoutstyr for en 8/10.000.- men bruker telefonen til fotografering og for effektiv formidling av bildene, de to gangene i året kamerautstyret blir luftet er når det er en familiesammenkomst for da skal de ta "profesjonelle" bilder.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@haakonts:

Realiteten er at man ikke har mulighet til å konkurrere med mobiltelefonen som "shoot and share". Fordi mobiltelefonen alltid vil være med, den er lettere, mindre og har i utgangspunktet en spesifisert funksjonalitet for blant annet "deling". Uansett hvor mange apper man puttet inn i et systemkamera (eller kompaktkamera) - vi det bli en duppedipp ekstra i lomma eller væska. Akkurat som at den dedikerte musikkavspilleren (iPod etc) haar mistet enorme markedsandeler.

Så om segmentet ditt er "shoot and share" mennesker - da ville du neppe fått mange av de til å kjøpe et 300 - 400 gram kameraløsning som ikke går riktig i den andre lomma for å bruke til å gjøre "shoot and share" i tillegg til mobiltelefonen. De som kjøper kamera i dag gjør det fordi de ikke er fornøyd med funksjonalitet, kvalitet og mer avansert bruk for kameraløsningen til en mobiltelefon. Store grupper vil uansett klare seg med å være fornøyd med mobiltelefonen som kamera.

Faktisk tror jeg det rette for kameraprodusenter vil være å fokusere på de forholdene som gjør at man faktisk er villig til å ha to duppeditter med seg - ikke de områdene der mobiltelefonen alltid vil være bedre.

Det betyr ikke at man ikke skal prøve å få plass til GPS, Bluetooth og WiFi, hensikten her er jo primært å kunne kommunisere med f.eks iPaden (for å vise bilder), PC-en for å laste over bilder samt å geotagge.

Klart all den funksjonaliteten du ønsker kan integreres - men det vil også komme som en kostnad, lavere batterilevetid - krav til maskinvare i kamera. Man kan nemlig ikke bruke hardwaren som brukes i kamera direkte til f.eks apper - til det er det for spesialiserte prosessorer. Så da måtte man trolig puttet inn en SOC til. Som påvirker pris, batteritid og vekt.

Apps kommer til å komme, fordi fordelene er svært store, det er ikke bare deling, det er andre ting som er svært nyttig for bildetaking. Endringer på EVF, innbygd funksjoner som panorama, timlapse, HDR, custom menyer som er tilpasset den enkelte osv osv.

Ellers så kan jeg jo gjenta mitt inntrykka v dette kameraet: sikkert helt greit, men det er liksom ikke best på noe, det er litt under pari på alt. Ganske likt NEX, bare litt dårligere. Man kan sikkert bli fornøyd, men ser ikke helt det store det bidrar med på speilløs fronten.

AtW

Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Nå er det vel litt tidlig å dømme på snikktitt av "preproduksjonsmodell". Men jeg tror nok du er litt forhastet.

De snikktittene som jeg har lest sier at touchscreen løsningen er den desidert beste pr dato, med logisk oppbygging, glimrende respons etc. Hvor mange speilløse har ellers fullt regulerbart opptaksvolum, separat for hver kanal. Ellers ser jeg ingen nevne bildekvalitet og videokvalitet som under pari på 650D, som har akkurat samme egenskapene.

@Nautica:

Da kan det hende at en meget god touchscreenløsning ikke er så dumt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@ATWindsor:

Nå er det vel litt tidlig å dømme på snikktitt av "preproduksjonsmodell". Men jeg tror nok du er litt forhastet.

De snikktittene som jeg har lest sier at touchscreen løsningen er den desidert beste pr dato, med logisk oppbygging, glimrende respons etc. Hvor mange speilløse har ellers fullt regulerbart opptaksvolum, separat for hver kanal. Ellers ser jeg ingen nevne bildekvalitet og videokvalitet som under pari på 650D, som har akkurat samme egenskapene.

@Nautica:

Da kan det hende at en meget god touchscreenløsning ikke er så dumt.

Jeg er ikke enig, det er helt vanlig å "dømme" baert på tidlige data. Alle vet hva "dommen" er basert på og at den kan endres senere når mere informasjon dukker opp. En god touchscreen-løning er jo greit nok, men kameraet er ganske dyrt, ser ikke ut til å være særlig velutstyrt på knappefronten, det er per i dag få objektiver. Det vil antakelig få samme problem som NEX med store objektiv kontra huset, det er ingen søker, det er ingen blits, bildekvaliteten ser ikke ut til å være noe veldig spesielt. Kontra den nærmeste konkurrenten, sånn funksjonsmessig, NEX, så er det nesten ingenting den ser ut til å gjøre bedre. (unntatt potensielt touchscreenen, og ett rimelig snever funksjon mtp videoopptak). Og i mine øyne er mFT enda endel bedre enn det igjen. Det er ikke det at det virker dårlig, det er bare det at det knapt virker noe særlig bedre på noe enn konkurrentene heller, og i tillegg er det relativt dyrt.

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisen - så får vi vel se hva endelig butikkpris blir.

Og å kalle objektivene store er nå litt tåpelig også. Faktisk er 18 - 55 mm omtrent nøyaktig samme størrelse som kitzoomen til GF3 etc (faktisk litt mindre). 22 mm er samme størrelse som Panasonic sin 20 mm. Om dataene som er gitt er korrekte. Og som jeg skrev i en annen tråd - hva som mangler er en pannkakezoom. Det er jo den som gjør PEN og GF5 svært små.

At det er få objektiver til EF-M i dag er tross alt helt naturlig, det var ikke mange til Olympus og Panasonic sine mFT i starten heller. Husker jeg ikke feil var det her også argumenter at man kunne bruke FT med adapter. Slik sett er jo objektivutvalget til EOS M enormt. Om det ikke har kommet flere objektiver/varslet flere i løpet av oktober så skal jeg være enig. Den lanserte Speedlite blitzen leveres faktisk med som standard i de oppgitte prisene (slik jeg har forstått det) - og dette er faktisk en blits med masterfunksjon. Har jeg ellers ikke rett i at GF3 og GF5 heller ikke har tilgjengelig ekstern søker, at Samsung har droppet dette osv. Er vel heller ikke alle NEX modellene som har dette.

Og kan du fortelle meg hvor/hvilke mFT modellene, NEX etc er så fantastisk mye bedre på video enn EOS M (videofunksjonaliteten er helt identisk med EOS 650D). Det er også et alt for nytt kamera til at vi har mye omfattende tester, men ut fra deg jeg leser meg til er videofunksjonaliteten vurdert som av den desidert beste på markedet for dSLR og systemkamera.

Og kamera i fra speilløse og oppover har i realiteten hatt omtrent samme bildekvaliteten over de siste 4 - 5 årene. Og her er det ingen markant forskjell mellom merkene, selv om pixel-peepere og diagramlesere vil påstå noe annet.

Lenke til kommentar

Merkelig å dømme EOS M-systemet bare få dager etter det første huset og de første objektivene har blitt annonsert. Det som gjør dette mer spennende enn feks. NEX er Canons vesentlig større ekspertise når det kommer til objektivutvikling og -produksjon. Jeg tipper at det ikke tar veldig lang tid før objektivutvalget er bedre enn til NEX, og om noen år skal man ikke se bort i fra at det puster m4/3 i nakken heller...

Lenke til kommentar

Hvordan er det med forsinkelse fra man trykker på utløserknappen til bildet tas, på disse speilløse systemkameraene?

Som de bedre speilrefleksene.

Det er det ikke på alle. De siste itterasjonene til Oly; E-P3 og E-M5 har rask fokus.

Lenke til kommentar

Autofokus og utløserforsinkelse har da ikke noe sammenheng. Man fokuserer jo først ved å presse utløserknappen halvveis ned, så kan man måle utløserforsinkelsen fra man presser den helt ned til lukkeren begynner å gå.

På mange modeller kan man til og med skille fokus/lysmåling fra utløserknappen til en annen knapp (typisk der høyre tommel holder på kameraet). Personlig anser jeg kamera som ikke er satt opp slik til å være ganske ubrukelige. :p

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisen - så får vi vel se hva endelig butikkpris blir.

Og å kalle objektivene store er nå litt tåpelig også. Faktisk er 18 - 55 mm omtrent nøyaktig samme størrelse som kitzoomen til GF3 etc (faktisk litt mindre). 22 mm er samme størrelse som Panasonic sin 20 mm. Om dataene som er gitt er korrekte. Og som jeg skrev i en annen tråd - hva som mangler er en pannkakezoom. Det er jo den som gjør PEN og GF5 svært små.

At det er få objektiver til EF-M i dag er tross alt helt naturlig, det var ikke mange til Olympus og Panasonic sine mFT i starten heller. Husker jeg ikke feil var det her også argumenter at man kunne bruke FT med adapter. Slik sett er jo objektivutvalget til EOS M enormt. Om det ikke har kommet flere objektiver/varslet flere i løpet av oktober så skal jeg være enig. Den lanserte Speedlite blitzen leveres faktisk med som standard i de oppgitte prisene (slik jeg har forstått det) - og dette er faktisk en blits med masterfunksjon. Har jeg ellers ikke rett i at GF3 og GF5 heller ikke har tilgjengelig ekstern søker, at Samsung har droppet dette osv. Er vel heller ikke alle NEX modellene som har dette.

Og kan du fortelle meg hvor/hvilke mFT modellene, NEX etc er så fantastisk mye bedre på video enn EOS M (videofunksjonaliteten er helt identisk med EOS 650D). Det er også et alt for nytt kamera til at vi har mye omfattende tester, men ut fra deg jeg leser meg til er videofunksjonaliteten vurdert som av den desidert beste på markedet for dSLR og systemkamera.

Og kamera i fra speilløse og oppover har i realiteten hatt omtrent samme bildekvaliteten over de siste 4 - 5 årene. Og her er det ingen markant forskjell mellom merkene, selv om pixel-peepere og diagramlesere vil påstå noe annet.

Den er samme størrelsen som det desidert største 14-42-objektivet til mFT, den er større og dobbelt så tung som det nest største, og mye større enn det minste. Forøvrig vil jeg oppfordre deg til å lese hva jeg skrev om objektivers størrelse i posten du svarte på.

Konkurrentene kan også kjøre objektiver med adaptere, emn både du og jeg vet at dette ikke er det samme. Det er en grunn til at det selges mange native objektiver til systemet. Med "masterfunksjon", så regner jeg med det er snakk om å styre andre eksterne blitzer? Det gjør ihvertfall blitzene som følger med på mFT, vet ikke hvordan det er med NEX. Alle konkurrenthusene har ikke søker nei, men du kan velge modeller med søker om man vil.

Jeg har aldri sakt noe om at konkurrentene er "fantastisk mye bedre på video" , når det er sagt så er GH2 kjent for å være det beste systemkameraet for video uavhengig av pris. Var nylig en test der profesjonelle skulle bedømme hvilket kamera som hadde best bildekvalitet, og GH2 tok serien, foran dedikerte videokamera til hundretusenvis. Men poenget her er det samme som før,jeg føler ikke eos-m stikker seg noe fram, det er bare "Helt ok" på det meste virker det som.

Kanskje det ikke er noen markant forskjell, men det er ikke noe som går imot peonget mitt, hva er det som gjør dette kameraet mer interessant enn konkurrentene? Hva har dette av sentrale funksjoner som gjør at man bør velge dette istedet for ett annet system?

AtW

Merkelig å dømme EOS M-systemet bare få dager etter det første huset og de første objektivene har blitt annonsert. Det som gjør dette mer spennende enn feks. NEX er Canons vesentlig større ekspertise når det kommer til objektivutvikling og -produksjon. Jeg tipper at det ikke tar veldig lang tid før objektivutvalget er bedre enn til NEX, og om noen år skal man ikke se bort i fra at det puster m4/3 i nakken heller...

Hvorfor er det merkelig? Det er helt vanlig å uttale seg basert på tidlig informasjon? Jeg har ikke sagt at dette er noen endelig dom, og det er åpenbart hva slags informasjon inntrykket er basert på. Det bugner av folk som uttaler seg om systemet her, inkludert deg selv, hvorfor er det mindre merkelig?

AtW

Merkelig å dømme EOS M-systemet bare få dager etter det første huset og de første objektivene har blitt annonsert.

Er nok en fanboy som troller litt :)

Spar meg. Kanskje er jeg ikke helt objektiv, men du uttaler deg like fullt før du kjenner kameraer, og det er ikke trolling. Om du ikke klarer å komme med noe seriøst, så er det kanskje like greit å la være?

AtW

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...