Gå til innhold

Skal man kjøpe et Nikon V1, eller..?

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere et D300s som jeg solgte (av en eller annen merkelig grunn!) og nå savner jeg veldig et kamera. Har lenge tenkt at "det holder med et kompaktkamera", og det er jo greit nok det sikkert - til tider. D300sn ble heller ikke brukt noe særlig da det ble for stort.

Så da er spørsmålet, skal ma kjøpe et V1 og et FT-1 adapter? Har store ambisjoner om å gå opp på fjellet her å ta bilder av nattehimmelen (har alltid hatt lyst til å ta et bilde av mekleveien!) Eller skal en heller vente på D400, eller kjøpe det ny D7100/7200 når det kommer, eller en 7D kansje? Eneste grunnen til å gå for Nikon nå er at jeg har en gammel 50mm/1.8D liggende.

Med et V1 blir det jo lite, men hvordan er bildekvaliteten og filminga? Kan du stille blender og lukker akkurat som på et helt vanlig DSLR? Så er jo V1 et fryktelig pent kamera synes jeg! Men er det mulig å bruke feks SB-600 på V1?

Er V1-pakka med 10mm/2.8, FT-1 og kansje 35mm/1.8G eller 50mm/1.8G noe å satse på? Er klar over 2,7x-croppen på FT-1. Det blir jo dyrt, 5-6000kr for V1 med 10mm-en, pluss 2000kr for FT-1, men da kan en jo like gjerne kjøpe et D7x000?

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sony, Panasonic, Olympus og Samsung har alle kameraer som vil passe mellom de to alternativene dine der, og antageligvis passe deg bedre enn noen av dem. Canon og Nikon prøver begge å verne om EF-S/DX ved å gimpe den speilløse satsningen, ihvertfall ser det sånn ut foreløpig. De fire nevnte produsentene har ingen slike nykker. Det kan fort bli like kostbart som D7000 om du for eksempel skal ha E-M5, men det er ganske mye greiere å ha med seg, og det finnes flere rimelige kameraer.

Lenke til kommentar

Dersom video er viktig så skulle vel en av Panasonic sine G-modeller gi deg det du trenger? Hvis video ikke er avgjørende er vel det robuste (tåler både vind og vær) Olympus OM-D være mitt i blinken for en fjelltur eller to!

Ser forresten ut til at den nye Canon EOS-M også kan være bra på video.....?

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått her, selv om det koster det samme som D7000 så ER det ikke D7000 !

Speilløst er laget for å være ett mindre alternativ for folk som ikke gidder drasse rundt på kilovis med kamerautstyr som i de fleste tilfellene blir liggende hjemme og støv ned.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at Nikon 1 + adapter og G optikk vil bli balete. Kun Nikon 1 kan dog fungere, men da må du nøye deg med lyssvak optikk.

Da er det bedre å se på alternativene (µ-4/3, NEX og NX) som gir deg liten størrelse og muligheten for lyssterk optikk i riktig fatning. Særlig µ-4/3 har objektivutvalget du trenger.

Lenke til kommentar

Ville dratt og klådd og sett hva _du_ liker å holde i.

Vil sterkt anbefale å først og fremst kjøpe "riktig" optikk til systemet du velger - adapter blir knot og valg, og hverken fugl eller fisk.

Nikon 1 er et spennende system, men først og fremst med sin "egen" optikk.

http://www.stevehuffphoto.com/2012/07/16/camera-strangelove-or-how-i-learned-to-stop-worrying-about-the-sensor-and-love-the-camera-by-craig-litten/

Lenke til kommentar

Oh, my, goad! Olympus M5-en så lekker ut!

Tror det må bli en M5. Fant en kar på Foto.no som hadde et helt nytt uåpnet til 9300,- i sort med 12-50mm-en. Pluss et fast lyssterkt vidvinkelobjektiv så snakker vi! Panasonics 14mm f2.5 eller noe kanskje.

Men hva er det med Olympus egentlig? Kameraet fås i sort og sølv, men batterigrepet er kun i sort, de fleste objektivene deres er i sølv..

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Grattis med nytt kamera , jeg kjøpte nettopp EP-L 3 og det er et så lite men morsomt kamera som jeg allerede er glad i etter en uke. Derfor sikler jeg også litt etter OM-D , men må roe meg litt til etter ferien. Kanskje like greit og vente til etter Photokina også for min del , siden jeg allerede har kjøpt nytt. Det er uansett et supert kamera i tillegg til min 7D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...