borchgrevink Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Var det ikke snakk om et EU-krav om universell lader til mobiler for et par år siden? Hva skjedde egentlig med det? Noen som vet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) De har standarisert lading via micro USB. Vet ikke om apple er et unntak siden de er proprietære på alt annet. Jeg har seks mobiler nå som kan lades med samme lader. 220v adapter ->USB kabel ----- micro USB -> Mobil Blir ett fett hvilken mobil jeg lader med HTC laderen/Sony Laderen/Nexus laderen/Samsung laderene. Alle lader telefonen jeg velger. Sony Xperia S Samsung Galaxy Ace Google Nexus-S HTC Desire HTC Gratia Samsung S3 Endret 23. juli 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Apple sine telefoner kan også lades via USB, men du trenger fortsatt Apple sin spesialplugg mot selve telefonen. Laderen som fulgte med mitt Samsung nettbrett har jeg brukt til å lade både Samsung-telefoner, Nokia-telefoner og iPod. Men med iPoden trenger jeg den hvite, medfølgende kabelen, som har Apple-plugg i den ene enden, og standard USB i den andre enden. Laderen har vanlig USB-port: Endret 23. juli 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Mao - apple har ingen intensjon å være med i denne lader standardiseringen med sin "apple phone port" , som nå også blir omgjort/ny med iphone 5. Alle android telefoner har i værtfall microusb inngang for lader, min første er fra 2010. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det er mulig å kjøpe denne for å kunne lade iPhone med micro-USB. Men jeg håper Apple tar til vettet, og gir iPhone micro-USB direkte. Lenke til kommentar
belenix Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Alle android telefoner har i værtfall microusb inngang for lader, min første er fra 2010. Ikke helt riktig, min første er fra juni 2009 og har miniUSB, en HTC Magic. En litt "proprietær" miniUSB da den også bruker den til lydutgang, headset-tilkobling. Vanlig miniUSB kabel kan brukes til lading. Fantes overgang å få kjøpt med vanlig 3,5 mm tilkobling slik at andre headset enn det medfølgende kunne brukes. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Det er riktig det belenix, Formulerte kanskje litt feil - fom 2010 ble 'micro' usb standarden fleste la seg på. HTC var tidlig ute faktisk HTC Desire ble utviklet 2009/2010 . lansert mars/apr 2010. Wiki While many currently available devices and cables still use Mini plugs, the newer Micro connectors are being widely adopted and as of December 2010, they are the most widely used. The thinner micro connectors are intended to replace the Mini plugs in new devices including smartphones, personal digital assistants, and cameras. The Micro plug design is rated for at least 10,000 connect-disconnect cycles which is significantly more than the Mini plug design.[32] The Universal Serial Bus Micro-USB Cables and Connectors Specification details the mechanical characteristics of Micro-A plugs, Micro-AB receptacles, and Micro-B plugs and receptacles,[32] along with a Standard-A receptacle to Micro-A plug adapter. Endret 24. juli 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Apple er ikke untat de bare gir faen. apple har altid gått sin egen vei... kan ikke EU gå etter apple som microosft gir dem bøter til de hører på? 100mrd hadde vert en godt start. 1 Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Apple har hele tiden vært på listen over firmaer som gikk med på standardiseringen i 2009: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/chargers/story/index_en.htm http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_i__list_of_signatories_en.pdf Så vi får bare se hva de finner på med iPhone 5. Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Men hva med KRAVET? DET har det tydeligvis ikke blitt ennå siden ikke Apple nruker microUSB? Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Apple kommer med ny liten plugg men med egen sandard på ione 5. De kan ikke gå for mikro usb pga all ekstraustyr for lyd går via analog kabel i kablene deres. Så går de for icro usb standarden vil ikke noe amelt utstyr fungere selv med adaptere Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Etter min mening burde alt tilleggsutstyr gjøres trådløst (BT eller wifi) , så holder det med micro usb til lading og evt data, samt 3,5 mm. Endret 25. juli 2012 av learntofly Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Apple kommer med ny liten plugg men med egen sandard på ione 5. De kan ikke gå for mikro usb pga all ekstraustyr for lyd går via analog kabel i kablene deres. Så går de for icro usb standarden vil ikke noe amelt utstyr fungere selv med adaptere Ja, men da ble det tydeligvis ikke noe krav, for Apple kan jo ikke bare si de ikke ønsker å følge et KRAV. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Så vidt jeg skjønner er det ikke noe krav om at det må være micro-USB, så lenge laderen leveres med en standard USB-port og også oppfyller de andre tekniske kravene. Da kan man bare bytte kabelen hvis kabelen går i stykker, og også bruke den med kameraer og GPSer som til nå ofte har brukt mini-USB. 2. DC Plug Connector Specification The cable assembly shall terminate in a Micro-B plug. The plug shall meet the USB- IF Connector Test Requirements (http://www.usb.org/d...nce/connectors/), shall be compliant to the Micro-USB Cables and Connectors Specification, Rev 1.01 (Micro-USB 1.01), and shall be rated to meet all electrical specifications. An EPS provided with a detachable cable shall be equipped with a USB Standard-A receptacle. Standard detachable cable assembly, supplied for use with the EPS, shall have Standard-A and Micro-B plugs and meet the USB-IF Cable Assembly Test Requirements for Compliant Usage of Connectors and Cables in Micro-USB 1.01. (http://www.usb.org/d...mpliance/cable/).” Above requirement also applies to detachable cables used as adaptor i.e. where the Micro-B is replaced by a proprietary plug Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 OK, men da forsvinner jo noe av poenget med "kravet". Alle ladere skulle kunne brukes om hverandre og man kunne slippe mye unødvendig forsøpling. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Men laderne kan brukes om hverandre, men du må ha riktig kabel. Så lenge selve laderen fungerer med USB burde dette være en ikke-sak da man ikke trenger å kaste den når man bytter telefon. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Min tidligere tab. Asus TF300T nektet å lade via andre ladere enn ASUS laderen. f.eks en lader til Samsung GT10.1 funket ikke. Men andre veien fungerte det bra Lenke til kommentar
borchgrevink Skrevet 28. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2012 Men laderne kan brukes om hverandre, men du må ha riktig kabel. Så lenge selve laderen fungerer med USB burde dette være en ikke-sak da man ikke trenger å kaste den når man bytter telefon. Poenget, trodde jeg, var at man kunne bruke ÉN LADER uansett mobil (trodde ikke det gjaldt tablets, correct me if I'm wrong), altså UTEN adaptere og tull. DET hadde vært besparende for miljø etc. og enklere for alle.... Men, det hjelper jo hvis selve "laderen" (omformer blir det vel) støtter micro-USB. Likevel ikke en "optimal" løsning. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Min tidligere tab. Asus TF300T nektet å lade via andre ladere enn ASUS laderen. f.eks en lader til Samsung GT10.1 funket ikke. Men andre veien fungerte det bra Dette er fordi TF300T krever USB 3.0, mens Samsung GT10.1 ikke krever det. Hadde du hatt en annen lader som fulgte USB 3.0 -standarden ville det fungert! Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 28. juli 2012 Del Skrevet 28. juli 2012 Alle micro/mini-USB-kabler jeg har har vanlig USB i ene enden og kan brukes i iPhone/iPad-ladere. Problemet de vil ha bort er vel de laderne med permanent festet kabel og plugg, de må jo kastes hvis pluggen ikke passer i neste telefon, og ikke kan de brukes som USB-strømforsyning for andre enheter heller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå