Gå til innhold

PC med på ferie

Gjest Slettet-SnBb11Z

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-SnBb11Z

Hei

Skal reise til utlandet med fly og lurer på om man må gjøre noe "papirarbeid" for å kunne ta det med seg, ettersom tollen kan tro det er kjøpt i utlandet i det jeg skal hjem igjen?

Endret av Slettet-SnBb11Z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker som regel å ta med PC-en når jeg skal til utlandet.

Den ene gangen jeg ble stoppet i tollen brydde de seg ikke om PC-en. Men hvis du nå skulle ende opp i en slik situasjon, kan du ikke lukke opp PC-en? Jeg antar den har Æ- Ø- og Å-tast? Det er nok ikke så veldig mange land som selger PC-er med de tastene.

Lenke til kommentar

For å se hva slags person du er; hvilke interesserer har du, hva mener du, hva slags organisasjoner er du medlem, hva slags venne har du osv. Basert på det så avgjør de om du er terrorist. :roll:

Det skal sies at min kamerat er av delvis arabisk avstemning og har et arabiskklingende navn, som gjorde han mer suspekt enn reisefølget. Det var kun han som ble undersøkt. :p

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å dra PCen med seg så lenge det er snakk om en til personlig bruk.

Det finnes dog enkelte spesialregler for tilleggsutstyr. Amerikanerne har eksempelvis begrensning på antall ekstrabatteri.

Om du har med deg noe utover PCen og tilhørende kabler og annet standarutsyr (i standard mengde) bør du sjekke flyselskapets sider.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke åpne Iphone esken da? Eventuelt ta med kvittering om den er ny.

Det du bør være mest redd for er vel å ha piratvare på PCen, men det er vel først og fremst ett problem i statene, og såvidt jeg vet så kan de ikke tvinge deg til å oppgi passord på PC'en så husk å sette det.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Hva med å ha med seg en ny, uåpnet iPhone-eske som reservetelefon, tilfelle telefonen blir stjålet?

Ta i tilfelle med en kopi av kvitteringen. Hvis ikke kan norske tollere tro at den er kjøpt i utlandet og dermed en del av de 6000 du har lov til å ta med varer for. (sjansen for å bli kontrollert er minimal, men uansett)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kvittering ikke dumt, nei.. Men kanskje tollerne i f. eks. Vietnam tror jeg eksporterer iPhone? :/

Det du bør være mest redd for er vel å ha piratvare på PCen, men det er vel først og fremst ett problem i statene, og såvidt jeg vet så kan de ikke tvinge deg til å oppgi passord på PC'en så husk å sette det.

Hva er konsekvensene for piratvare, og hvordan skulle merke det om jeg hadde hatt noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...