Fotografen92 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hei. Er det noen av dere som har noen bra tips for å få fine bilder? Har vært litt hobbyfotograf en stund, men får aldri så bra bilder som jeg vil ha.. elsker å ta bilde av det meste. Har et canon speilrefleks kamera, og setter pris på alt av tips og inspriasjon jeg kan få! Takk Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Tja, et sted å begynne er jo å lese gjennom fotokompendiumet her på forumet for å lære deg grunnleggende begreper og teknikk slik som blender, lukkertid, ISO osv. Ser du liker å ta bilde av "det meste", men hva tar du mest bilde av? Natur, mennesker, biler, rust, dyr? Hva er det som er "galt" med de bildene du tar? Hva er "bra" bilder? Hvordan utstyr har du utover et Canon Speilreflekskamera? Velkommen til forumet forresten, ved å bare "henge" her på forumet kommer du til å utvikle deg som fotograf. Vær aktiv, still spørsmål til de mer erfarne her. Du kan også bruke bildekritikkforumet for å få tilbakemeldinger på bildene dine. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Er enig med awesnes her. For å bli en god fotograf må du først og fremst lære deg litt om teknikk og hvordan ISO/Blenderverdi/lukkertid etc. henger sammen. Dette bør du sette deg såpass inn i at du nærmest vet hva du skal stille det inn på FØR du kommer til et motiv og gjerne i løpet av noen få sekunder. Fomler man med innstillingene kan man miste mange gode motiver og dette gjelder spesielt ved fotografering av ting i fart som fugler, raske bilder, hester eller andre ting som plutselig dukker opp. Dyrt utstyr gjør deg ikke automatisk til en god fotograf, men hvis man har teknikken inne kan dyrere utstyr gjøre jobben langt enklere og mer behagelig. Klart et kamera til 50.000,- gir deg bedre bildefiler enn et kamera til 5.000,- (sett at forholdene er de samme), men det forutsetter jo at man faktisk KAN bruke kameraet og utstyret. Men spørsmålet ditt blir litt som "Har nettopp kjøpt meg en pistol... Hvordan skal jeg treffe blinken?" Det må trening og teknikk til, og med et speilreflekskamera så har du vertfall det "riktige" verktøyet med tanke på og lære seg blender/lukkertid/ISO etc.og hvordan disse påvirker hverandre. Hvordan disse tingene påvirker hverandre kan også komme ann på hva man bruker av brennvidder (zoom) etc. Lenke til kommentar
Fotografen92 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Tja, et sted å begynne er jo å lese gjennom fotokompendiumet her på forumet for å lære deg grunnleggende begreper og teknikk slik som blender, lukkertid, ISO osv. Ser du liker å ta bilde av "det meste", men hva tar du mest bilde av? Natur, mennesker, biler, rust, dyr? Hva er det som er "galt" med de bildene du tar? Hva er "bra" bilder? Hvordan utstyr har du utover et Canon Speilreflekskamera? Velkommen til forumet forresten, ved å bare "henge" her på forumet kommer du til å utvikle deg som fotograf. Vær aktiv, still spørsmål til de mer erfarne her. Du kan også bruke bildekritikkforumet for å få tilbakemeldinger på bildene dine. Takk for svar, jeg skal absolutt prøve å se meg litt rundt om her inne ! Hm.. jeg tar vel kanskje mest bilder av mennesker, og natur. Det som blir "galt" med bildene mine er at jeg aldri føler at jeg får "fanget øyeblikket", og ofte så får jeg ikke det samme motivet på kamera, som jeg har oppe i hodet mitt. Høres sikkert rart ut men. Jeg har vel egentlig ikke noe annet ordentlig utstyr enn selve kameraet, for tiden er jeg bare en fattig student. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Hvilket kamera og objektiv har du da? Redigerer du bildene noe? Tar du bilder i RAW? Mye kan "reddes" inn i redigeringen, skape helt andre uttrykk enn utgangspunktet. Skal kanskje være litt "forsiktig" med å anbefale nytt utstyr, det er jo ikke alltid det hjelper heller. Men kommer med et par tips uansett. Tar du mye bilder av folk kan kanskje en lyssterk Canon 50mm 1.8 til under tusenlappen være en grei investering? Evt en Canon Speedlite 430EX II- blits til rundt 2 000. Jeg bruker blits mye når jeg tar bilder av folk, både inne og ute. For å få litt mer schwong over landskapsbilder kan en super-vidvinkel (jeg har Sigma 10-20mm til litt over 3 000) være veien å gå. Å kjøpe brukt er jo selvsagt et alternativ, følg evt med i "kupptråden" her på forumet. Men vil uansett anbefale deg å lære deg det utstyret du har nå. Endret 24. juli 2012 av awesnes Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Hei. Er det noen av dere som har noen bra tips for å få fine bilder? Har vært litt hobbyfotograf en stund, men får aldri så bra bilder som jeg vil ha.. elsker å ta bilde av det meste. Har et canon speilrefleks kamera, og setter pris på alt av tips og inspriasjon jeg kan få! Takk 1. Kom deg vekk fra dette forumet! 2. Kom deg langt vekk fra dette forumet!! 3. Hvis du bestemmer deg for å bli her, ikke hør på forumfolket. Søk etter workshop og fotoklubber i nærområdet ditt. Søk etter online workshop's, en god del ligger på youtube. 3 Lenke til kommentar
Fotografen92 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Hvilket kamera og objektiv har du da? Redigerer du bildene noe? Tar du bilder i RAW? Mye kan "reddes" inn i redigeringen, skape helt andre uttrykk enn utgangspunktet. Skal kanskje være litt "forsiktig" med å anbefale nytt utstyr, det er jo ikke alltid det hjelper heller. Men kommer med et par tips uansett. Tar du mye bilder av folk kan kanskje en lyssterk Canon 50mm 1.8 til under tusenlappen være en grei investering? Evt en Canon Speedlite 430EX II- blits til rundt 2 000. Jeg bruker blits mye når jeg tar bilder av folk, både inne og ute. For å få litt mer schwong over landskapsbilder kan en super-vidvinkel (jeg har Sigma 10-20mm til litt over 3 000) være veien å gå. Å kjøpe brukt er jo selvsagt et alternativ, følg evt med i "kupptråden" her på forumet. Men vil uansett anbefale deg å lære deg det utstyret du har nå. Jeg har Canon Eos 1000D, med 58mm objektiv. Jeg sitter å pusler litt med bildene i Photoshop innimellom, ser jo da noen bedre bilder noen ganger, men andre ganger har jeg ødelagt de istedenfor, men sånn går det jo, hehe. Må nok prøve å finne meg en jobb før jeg kan tenke på nytt utstyr dessverre.. eller kanskje jeg kan håpe på at jeg får noe til bursdagen min. Lenke til kommentar
Fotografen92 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Hei. Er det noen av dere som har noen bra tips for å få fine bilder? Har vært litt hobbyfotograf en stund, men får aldri så bra bilder som jeg vil ha.. elsker å ta bilde av det meste. Har et canon speilrefleks kamera, og setter pris på alt av tips og inspriasjon jeg kan få! Takk 1. Kom deg vekk fra dette forumet! 2. Kom deg langt vekk fra dette forumet!! 3. Hvis du bestemmer deg for å bli her, ikke hør på forumfolket. Søk etter workshop og fotoklubber i nærområdet ditt. Søk etter online workshop's, en god del ligger på youtube. Hva er det verste som kan skje mener du? Syns egentlig det er veldig greit å ha sånne steder jeg, der jeg kan høre med andre hva de mener, eller ikke, det velger jeg alt ettersom hva de sier. Enkelt og greit Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Hva er det verste som kan skje mener du? Du blir bitt av basillen og sitter her i timevis å diskuterer unødvendige skarphetsmålinger og hvilken kamera som er best Du har nok et 18-55 objektiv, 58mm er omkretsen foran på objektivet, det bruker man for og få riktig dimensjon på filter. Siden du har Canon 1000D er sikkert objektivet ditt uten stabilisering "IS" har du stabilisering står det 18-55 IS på objektivet. stabiliseringen er ikke så viktig, men akkurat det objektivet uten IS er relativt dårlig konstruert og gir heller laber bildekvalitet. Lær deg "blender,lukker,iso og sånt" og hvis du vil ha bedre kontroll over kameraet så bruk enten P eller AV på innstillings-hjulet, vil også anbefale raw-filer istedenfor jpg, og bruke Canon DPP programmet som fulgte med kameraet til "fremkalling" fordelen med raw er at du har veldig mye mer informasjon til redigering samt eksponering og hvitbalansen "blå eller gule bilder" blir relativ enkelt og justere. Ta også og bruk kun et fokuspunkt og rekomponer bildet, her er en guide som er for 450D men er likt på 1000D. For og fortsette med objektiv så anbefaler jeg og kjøpe Canon 50mm f/1.8 et supert fastobjektiv med kun en brennvidde "ikke zoom" det gjør at du må tenke litt før du tar bilder samt at du har større kreative muligheter, her får du mye for lite penger. Når det gjelder komponering av bilder lærer du endel ved og etterlingne andre sine bilder, men da må du også forstå sammenhengen på lukker/blender, se og les div. bildekritikktråder, der kan du få tips om hva som kan gjøre spesifikke bilder bedre, det og følge med her inne kan være opplysende. Får heller ikke glemme alle fine fotoguidene som Akam har produsert i løpe av årene Endret 24. juli 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 58mm er omkretsen Og det er du helt sikker på? Diameter? Til trådstarter: Kelux er en *****, ikke hør på ham. Kos deg på forumet. 1 Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Kelux e en stor kødd som ble født med saltvann i øran ute på fuglenes, han skreik værre enn måsan og det gjør han fortsatt! 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 (endret) Kelux e en stor kødd som ble født med saltvann i øran ute på fuglenes, han skreik værre enn måsan og det gjør han fortsatt! Nåja..Har du brukt den andre brukerkontoen din for å få plussen? Endret 25. juli 2012 av pybalto Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 25. juli 2012 Del Skrevet 25. juli 2012 Hva er det verste som kan skje mener du? Du blir bitt av basillen og sitter her i timevis å diskuterer unødvendige skarphetsmålinger og hvilken kamera som er best Anbefaler deg å bli bitt av basillen! Dette forumet og folkene her som gjorde jeg begynte å ta bilder, ville lære mer og utforske. Herlige folk her inne, ekstremt gode bilder, fotografer og du vil kanskje lære deg triksene til å få tatt slike bilder! Utstyret er ingen hindring. Igjennom forumet har jeg fått mange tips, hjelp, og fått hjelp for å utvikle meg som fotograf. Bare positivt å si om det å bli bitt av basillen! Lenke til kommentar
Fotografen92 Skrevet 25. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2012 Til kelux78, takk for linkene, de var kjempefine ! Og til dere andre som har svart her og, takk ! Jeg syns det er kjempegøy å gå gjennom diskusjoner og sånt på siden her, jeg føler at jeg får med meg masse nytt. Føler også at jeg har fått til et par morsomme bilder etter at jeg begynte å kikke rundt her og, faktisk et par bilder som jeg er fornøyd med, så takk! Fortsett gjerne med linker, tips osv, dere har vært til stor hjelp! Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Canon EF 50mm/1.8 II tilrår eg og. Det fungerer veldig bra til landskapsfotografering, særleg om du har stativ og fokuserer manuelt. Eg har mange bilete tekne med det som eg er nøgd med. Her er nokre lenker som eg har funne hjelpsame og har bokmerka! Tips: gå ut og følg med på lyset. Lyset er fotografering. Ofte er det berre interessant lys som skal til for å fange augneblinken. Lær deg å sjå og tolka lyset, ver obs på det. http://photoinf.com/General/KODAK/guidelines_for_better_photographic_composition_introduction.html http://www.ultimate-photo-tips.com/photography-composition.html http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm http://www.photographymad.com/pages/view/10-top-photography-composition-rules http://photoinf.com/General/Robert_Berdan/Composition_and_the_Elements_of_Visual_Design.htm http://digital-photography-school.com/digital-photography-composition-tips Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hvilken brennvidde man bør ha til landskap kommer ann på to ting: 1. Hvor langt unna er landskapet? 2. Hvilket utsnitt ønskes? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå