Mogens4 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Jeg har kjøpt meg et slikt ølbryggingssett på Europris. Da kjører en jo på med 1 kg sukker, litt ølguffeekstrakt, vann og gjær. Når dette har stått en ukes tid og det er klart til å flaskes, skal man tilsette ca en halv ts. sukker pr flaske før man korker. Er dette for at det skal bli søtere eller er det for at det skal bli kullsyre? http://lkhaaland.no/files/beer.jpg Mogens Lenke til kommentar
SuperGoo Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Jeg har kjøpt meg et slikt ølbryggingssett på Europris. Da kjører en jo på med 1 kg sukker, litt ølguffeekstrakt, vann og gjær. Når dette har stått en ukes tid og det er klart til å flaskes, skal man tilsette ca en halv ts. sukker pr flaske før man korker. Er dette for at det skal bli søtere eller er det for at det skal bli kullsyre? http://lkhaaland.no/files/beer.jpg Mogens Sukkeret reagerer med gjær som lager etanol No suger no buzz. Endret 23. juli 2012 av SuperGoo Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Sukker er karbohydrater, og jeg vet en på jobben bruker sukkeret til nettopp dette. Alt øl må brygges på karbohydrater, hvorfor? Aner ikke. Jeg har bare plukket opp små ting fra folk på jobben. Men jeg mener at dersom du brygger øl på sukker stenger vil du få en mere Cider smak på ølet, altså søtere. Vanlig sukker trur jeg tynner ut ølen. dvs at overdrevent mye sukker i blandingen vil føre til veldig tynn øl. Kan hende det jeg sier er på bærtur, men det er slik jeg har oppfattet det. Om noen kan bekrefte dette. Endret 23. juli 2012 av The_Tom Lenke til kommentar
Mogens4 Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 Takk for svar begge to, men jeg vet ikke om jeg ble noe klokere . Jeg har ofte tenkt på at om en brygger øl selv så blir det ikke kullsyre, men så mener jeg å ha hørt at det siste sukkeret en heller på flaskene har med kullsyre å gjøre, men ikke vet jeg . Står jo ingen ting på etiketten heller! Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Stemmer at det blir kullsyre av det. Man brygger øl (og eventuelt andre godsaker) på karbohydrater fordi de danner alkohol og kullsyre. Lenke til kommentar
Mogens4 Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Ok Hansi. Jeg liker både alkohol og kullsyre så dette blir bra . Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ja dette er for å få kullsyre i ølet. Når ølet gjærer så blir det danna kullsyre, det er dette du ser bobble ut gjennom gjærlåsen. Når alt sukkeret/karbohydraten frå malten er brukt opp så stopper gjæringa. Ved å tilsette litt ekstra sukker så starter gjæringa opp igjen. Når dette skjer på ei lukka flaske så vil ikkje kullsyra sleppe ut, dermed går den inn i ølet og du får spruddlande øl. Alternativt kan du tilsette kullsyre med CO2 gass. PS, eg anbefaler at du lager sukkerlake ved å koke opp vatn og sukker. På den måten vil sukkeret bli fordelt jamnare i ølet og du får litt mindre sediment i botnen av flaska. Du kan også med stor fordel lage sukkerlake på sirup eller honning i staden for rafinert sukker. Då vil du få ein litt meir spennande smak på ølet. Klassisk sett så har ein brukt honning til lyst øl og sirup til mørkt øl, men dette gjer du som du vil alt etter kva du liker. 1 Lenke til kommentar
Mogens4 Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Det står på boksen at gjæringen vanligvis tar mellom 5-8 dager. Nå må det ha gått 10-12 dager tror jeg og hydrometeret har fortsatt bittelitt igjen før det står bottle. Er alt ok tro?? Tipper det er mellom 18 og 23 grader der det står og gjærer. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Gjæringstida er avhengig av kva type gjær du bruker og kva temperatur du gjærer på. Estimatet på 5-8 dager er under forutsettninga om ein temperatur på rundt 20-22 grader. Dersom det av og til har vært kjøligare så vil det ta lenger tid. Berre la ølet få bruke den tida det treng til å bli ferdig. Den største forskjellen er at dersom ølet gjærer lenge så vil du få eit øl som er undergjæra i staden for overgjæra. Overgjæra øl (ale) som er vanligast til heimebrygging gjærer raskt under høge temperaturer, undergjæra øl som f.eks pils bruker lang tid på å gjære med mykje lavare temperaturer. Det viktigaste er at du er oppmerksom på hygienen når du brygger, dersom du har vært slurvete og f.eks tatt i ølet med uvaska fingre så er det ein liten sjangs for at du kan ha fått villgjær i ølet. Men du merker fort om dette er tilfellet då vilgjæret vil gjere at ølet både lukter og smaker surt. Det sikkraste er å ta ein liten smakstest, akkurat no vil ølet ha forholdsvis lite smak då mykje av smaken kjem når ølet får modne seg på flaske etterpå. Men du vil med ein gong merke dersom ølet har blitt øydelagt. Uansett så er ikkje 10 dagers gjæringstid uvanleg, eit vanlig annslag på gjæringstid er ein plass mellom 2-10 dager. Temperatur, kvaliteten på gjæret og næringa i vørteren vil ha stor innvirkning på gjæringstida. Lenke til kommentar
Mogens4 Skrevet 27. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2012 Takk for gode svar . Jeg får smøre meg med tålmodighet da. Men jeg er litt betenkt med at hydrometeret har stått på stedet hvil i et par tre dager nå (rett før det står "bottle"). Hver dag jeg tar av lokket på dunken så bobler det bra i gjærlåsen så det må jo være noe på gang enda. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. juli 2012 Del Skrevet 27. juli 2012 Det er ikkje gitt at hydrometeret i det heile tatt vil nå "bottle" punktet. Dette kan ha fleire grunnar alt ifrå at gjæret ikkje har klart å formere seg nok til å fullføre prosessen til at hydrometeret har ein liten fysisk feil som gjer at det måler feil. Uansett så skal du ikkje ta dette så tungt, berre vent til at gjæringa har slutta (eller til gjæringa går veldig sakte) får du starter neste trinn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå