Gå til innhold

[Løst] Flash webside?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes en masse guider og tutorials som tar for seg det å lage nettsider i Flash. Likevel vil jeg sterkt fraråde å gjøre det. Mange mobile enheter har ikke flashstøtte, samt at du ikke kan regne med å bli plukket opp av søkemotorer i noen særlig grad.

Det var kanskje mer aktuelt før, men i dag kan du gjøre veldig mye med Javascript og CSS. Animasjoner, overganger osv er ikke lenger noe problem.

Så om du ikke har en veldig god grunn for å bruke Flash: Hold deg unna. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

tumblr_m44iybveJD1rw659vo1_1280.jpg

Flash blir mindre og mindre relevant.

Glem å få det til å virke på iDingser fra Apple, og flere andre nettbrett og mobiler.

Når det en sjelden gang fungerer, fungerer det dårlig, og sluker strøm.

Flash er nesten død. Finn noe annet å lage siden din.

Jeg er ingen programmerer, men det aller meste kan gjøres uten Flash. Fancy animasjoner er irriterende, og trengs ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det kommer inn en del hodeløse anti-Flashfolk her. I mitt syn er det best å ha et nøytralt og åpent ståsted.

- Flash er ikke ut.

- Flash er helt overlegent HTML/CSS/JS til å lage animasjoner. Animasjoner er ikke irriterende i seg selv, det kommer helt an på hvordan man bruker det. En animasjon kan være en tegnefilm, eller det kan være en liten diskré effekt.

- Flash er helt overlegent HTML/CSS/JS til å lage spill. Lykke til med å porte Angry Birds eller mer avanserte Flash-spill til HTML5 canvas / js / css.

- Flashapplikasjoner ser likt ut i alle nettlesere. HTML-applikasjoner ser i beste fall tilnærmet likt ut i forskjellige nettlesere.

- At Flash sluker mer strøm enn HTML er en myte, og i mange tilfeller er det helt omvendt. Kilde

- Det samme gjelder ytelse.

Til konklusjon, bruk HTML til det HTML er best til og bruk Flash til det Flash er best til.

Lenke til kommentar

MikkelRev: Trådstarter spurte om å lage nettsider i Flash, og det var det jeg anbefalte ham å ikke gjøre. Flash har fremdeles en del av markedet, og vil sannsynligvis fortsette å ha det i noen år fremover. Når du sier at man kan glemme å lage Angry Birds med HTML5/Javascript, er det vel verdt å nevne at Angrybirds slett ikke er laget med Flash. Og... Rovio har laget en versjon i nettopp Canvas/Javascript, som funker helt utmerket. Du kan prøve den her: http://chrome.angrybirds.com/

Synes det var verdt å nevne. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke feilsiter meg nå. Jeg vet du anbefalte han å ikke lage nettsider i Flash, og videre anbefalte du han om å holde seg helt unna Flash. At "man kan glemme å lage Angry Birds med HTML5/Javascript" er dine ord. Men tipper de bruker litt flere kodelinjer. Angry Birds på Facebook bruker ihvertfall Flash. Men du har selvsagt et poeng i at det lar seg gjøre. Det at noe lar seg gjøre, overbeviser meg likevel ikke at det er mer egnet til det.

Lenke til kommentar

syns mange hopper over det å spørre om ytterligere info om formålet og brukergruppe denne nettsiden er ment for. "webside/portfolio" sier ikke nok til å konkludere om at det ikke skal brukes flash.

På et salgskurs for noen år tilbake lærte vi om hvor viktig det var å lytte til kunden før vi begynte å selge.

Og en artig short-story gikk noe slik:

En kunde kommer inn i en butikk og skal handle seg et nytt kjøeskap.

Selgeren tar med seg kunden og presenterer et stort og flott side-by-side kjøleskap og forteller om alle finessert etc.

Når kunden endelig kommer til og for snakke, så sier kunden; "Joda, dette virket jo som et kjempe flott kjøleskap, men hvordan i all verden skal jeg få plass til dette i den lille båten min?".

Personlig benytter jeg ikke flash til noe særlig annet enn bannere i forbindelse med markedsføring for bedrifter da flash gjør det lett å implementere/dele etc. samt at det har en tendens til å fange brukerens oppmerksomhet siden det som regel består av animasjoner.

Si at trådstarter her skal ha en webside/portfolio med flash animasjoner som mooo har laget selv da, så vil jeg si at et flash-basert nettsted er veien å gå. Noe vi faktisk ikke vet siden ingen har valgt å spørre om dette...

Lenke til kommentar

Metaforen var mer rettet mot at ingen hadde tatt seg tid til å spørre om hva slags nettsted...

Dessuten var ikke spørsmålet om hva som var best, eller mest foretrukket, i forbindelse ved å sette opp en nettside.

Spørsmålet var hvordan man lager ei webside/portfolio i flash.

Derfor er det aller fleste svarene i denne tråden helt usaklige da det ikke svarer på det trådstarter faktisk spør om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...