Mazå Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Noen som vet hvordan man lager ei webside/portfolio i flash cs6? hva må du gjøre? Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Det finnes en masse guider og tutorials som tar for seg det å lage nettsider i Flash. Likevel vil jeg sterkt fraråde å gjøre det. Mange mobile enheter har ikke flashstøtte, samt at du ikke kan regne med å bli plukket opp av søkemotorer i noen særlig grad. Det var kanskje mer aktuelt før, men i dag kan du gjøre veldig mye med Javascript og CSS. Animasjoner, overganger osv er ikke lenger noe problem. Så om du ikke har en veldig god grunn for å bruke Flash: Hold deg unna. 2 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Du må gjerne bruke Flash til å lage animasjoner, spill eller andre småfunksjoner som embeddes i nettsiden din. Til dette er Flash+AS3 fremdeles langt overlegent HTML5+CSS3. Det som er frarådet er å lage hele nettsiden i Flash. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Flash blir mindre og mindre relevant. Glem å få det til å virke på iDingser fra Apple, og flere andre nettbrett og mobiler. Når det en sjelden gang fungerer, fungerer det dårlig, og sluker strøm. Flash er nesten død. Finn noe annet å lage siden din. Jeg er ingen programmerer, men det aller meste kan gjøres uten Flash. Fancy animasjoner er irriterende, og trengs ikke. 2 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Ser det kommer inn en del hodeløse anti-Flashfolk her. I mitt syn er det best å ha et nøytralt og åpent ståsted. - Flash er ikke ut. - Flash er helt overlegent HTML/CSS/JS til å lage animasjoner. Animasjoner er ikke irriterende i seg selv, det kommer helt an på hvordan man bruker det. En animasjon kan være en tegnefilm, eller det kan være en liten diskré effekt. - Flash er helt overlegent HTML/CSS/JS til å lage spill. Lykke til med å porte Angry Birds eller mer avanserte Flash-spill til HTML5 canvas / js / css. - Flashapplikasjoner ser likt ut i alle nettlesere. HTML-applikasjoner ser i beste fall tilnærmet likt ut i forskjellige nettlesere. - At Flash sluker mer strøm enn HTML er en myte, og i mange tilfeller er det helt omvendt. Kilde - Det samme gjelder ytelse. Til konklusjon, bruk HTML til det HTML er best til og bruk Flash til det Flash er best til. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 MikkelRev: Trådstarter spurte om å lage nettsider i Flash, og det var det jeg anbefalte ham å ikke gjøre. Flash har fremdeles en del av markedet, og vil sannsynligvis fortsette å ha det i noen år fremover. Når du sier at man kan glemme å lage Angry Birds med HTML5/Javascript, er det vel verdt å nevne at Angrybirds slett ikke er laget med Flash. Og... Rovio har laget en versjon i nettopp Canvas/Javascript, som funker helt utmerket. Du kan prøve den her: http://chrome.angrybirds.com/ Synes det var verdt å nevne. 2 Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Ikke feilsiter meg nå. Jeg vet du anbefalte han å ikke lage nettsider i Flash, og videre anbefalte du han om å holde seg helt unna Flash. At "man kan glemme å lage Angry Birds med HTML5/Javascript" er dine ord. Men tipper de bruker litt flere kodelinjer. Angry Birds på Facebook bruker ihvertfall Flash. Men du har selvsagt et poeng i at det lar seg gjøre. Det at noe lar seg gjøre, overbeviser meg likevel ikke at det er mer egnet til det. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 syns mange hopper over det å spørre om ytterligere info om formålet og brukergruppe denne nettsiden er ment for. "webside/portfolio" sier ikke nok til å konkludere om at det ikke skal brukes flash. På et salgskurs for noen år tilbake lærte vi om hvor viktig det var å lytte til kunden før vi begynte å selge. Og en artig short-story gikk noe slik: En kunde kommer inn i en butikk og skal handle seg et nytt kjøeskap. Selgeren tar med seg kunden og presenterer et stort og flott side-by-side kjøleskap og forteller om alle finessert etc. Når kunden endelig kommer til og for snakke, så sier kunden; "Joda, dette virket jo som et kjempe flott kjøleskap, men hvordan i all verden skal jeg få plass til dette i den lille båten min?". Personlig benytter jeg ikke flash til noe særlig annet enn bannere i forbindelse med markedsføring for bedrifter da flash gjør det lett å implementere/dele etc. samt at det har en tendens til å fange brukerens oppmerksomhet siden det som regel består av animasjoner. Si at trådstarter her skal ha en webside/portfolio med flash animasjoner som mooo har laget selv da, så vil jeg si at et flash-basert nettsted er veien å gå. Noe vi faktisk ikke vet siden ingen har valgt å spørre om dette... Lenke til kommentar
agm Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Metaforen er ikke helt passende. Det finnes mange argumenter mot å lage nettsider i flash - argumenter som blir stående uavhengig av hvordan nettside det er snakk om. 1 Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Metaforen var mer rettet mot at ingen hadde tatt seg tid til å spørre om hva slags nettsted... Dessuten var ikke spørsmålet om hva som var best, eller mest foretrukket, i forbindelse ved å sette opp en nettside. Spørsmålet var hvordan man lager ei webside/portfolio i flash. Derfor er det aller fleste svarene i denne tråden helt usaklige da det ikke svarer på det trådstarter faktisk spør om... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå