Ozelot Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 Hei. Hvordan blir regnestykket om jeg vil finne ut hvor mange joule en kule har om den har en fart på 200m\s og veier ca 7 gram? Har prøvd å søke, men får ikke noe vettig svar når jeg regner selv. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Nei, den blir nok litt vanskelig, fordi det står ikke noe om akselerasjon. Her er greia! Joule er en måleenhet for arbeid. Den påviser kraft utført over en strekning. Kraft måles i Newton, og er produktet av akselerasjonen og vekten (i kg) til kula. Vi ser i oppgaven at den har en masse på 0.007kg, og en fart på 200m/s, men ingen akselerasjon. Dette betyr at kula ikke har noen kraft (0 Newton), og utfører derfor heller ikke noe arbeid (0 Joule). Dette kan være litt vanskelig å få hodet sitt rundt, men selv om den beveger seg i 200m/s, så er netto kraft som utføres på kula lik null! Det er akselerasjonen som teller her, men dette medfører at vi ser på kreftene som virker på kula, og ikke hvilke krefter som ligger i kula selv. Det er uansett en litt vanskelig problemstilling, fordi en kule utfører ikke arbeid på seg selv. Det du kan finne er hvor stor bevegelsesmengde kula har. Dette sier noe om hvor stor reaksjon den kan påføre det den eventuelt treffer. Så i bunn og grunn; hvis du ikke finner noe vettugt svar ved å søke, så er det nok fordi når vi bare ser på kula for seg selv, så er det ikke noe arbeid (Joules) involvert Endret 23. juli 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 23. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Kulens vekt er såklart 0,36 gram og ikke 7 som jeg skrev tidligere. Hvordan finner jeg ut hvor mye bevegelsmengde kulen har? På esken med kuler så står det diverse ting blant annet "&--#62;25j" noe jeg trodde var hvor mye energi kulen bar med seg i målet den treffer. Her har jeg vel bommet litt da den vil øke alt ettersom hvilket gevær(og da utgangshastighet) du har. Edit: Er denne ammonisjonen jeg har. Endret 23. juli 2012 av Ozelot Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Bevegelsesmengde er produktet av vekta på kula (i kg) og farta den har (i m/s). Så her ganger man bare sammen Hva 25j står for vet jeg ikke. Måleenheten Joule betegnes som regel med en stor J, men jeg kan ikke si noe for sikkert om hva den merkinga på ammodåsa betyr. Energien kula har med seg kan naturligvis regnes ut. Når den er i bevegelse så snakker vi om kinetisk energi. Energien kula bærer er da (Går ikke gjennom enhetsregninga så hardt nå men og dette er produktet av enhetene vi regner med.) Der har vi den kinetiske energien i kula når den reiser i 200m/s (med mindre jeg har slurva med å konvertere fra gram til kilogram ) Men merk at ei kule vil miste fart jo lengre den reiser, så den kinetiske energien vil også avta over tid. Endret 23. juli 2012 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå