Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vonde knær

timotei

Anbefalte innlegg

Da jeg (en gubbe på 82) som liker å gå turer i skog og mark, fikk vonde knær

spurte jeg, naturlig nok, min fastlege til råds. Fikk da forordnet smertestillende tabletter. Ikke så mye annet å få gjort.

Jeg så med gru for meg en alderdom uten de fine turene i ”berget”

Som bonde er jeg vant til å finne en løsning på tekniske problemer så jeg

satte i gang ”de små grå” for å tenke i gjennom hva som kan være årsaken til elendigheta.

Hvordan funker et kneledd?

Mitt gamle bondevett sier meg ar det ganske enkelt er et gangjern som er beregnet på å fungere en veg og ikke på tvers av gangretningen.

Når en går i ulendt terreng er det veldig lett å sette foten på tvers av gangretningen.

Det resulterer i at senene som holder gangjernet på plass blir utsatt for store strekkbelastninger, de blir tøyd mere enn de har godt av og blir for lange slik at det blir slark i leddet, samt at senefestene blir vonde og betente.

Dette er funderinger gjort av en gammel bonde og skogsmann og er ikke blitt fortalt meg verken av leger ellet fysioterapeuter.

Jeg ser derfor for meg at fagfolk kommer til å slakte mine enkle terorier.

Jeg tok i alle fall konsekvensen av mine funderinger. Droppet tablettene foreløpig, og

begynte å gå mine turer i berget med fotbladene pekende rett fram. (Det var utrolig lett å vende seg til å ikke sette føttene på tvers)

Etter to tre uker, og 6-8 turer i ulendt terreng er knesmertene nesten borte og jeg ser

for meg at jeg kanskje enda kan få mange fine turer i skog og mark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja se der, så bra at du ikke har problemer med kneet ditt lengre og at du kan fortsette de fine turene i berget! Å sammenligne kneleddet med et gangjern er en grei sammenlignelse, men du mangler internal og external rotasjon som også er bevegelser du må tilføye. Med tanke på din alder så er det ganske vanlig å utvikle skader i kneleddet av forskjellige slag. Fortsett turene, men vær oppmerksom på eventuelle nye skader og selv om det ordnet seg denne gang er det ikke alltid tilfelle.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at folk skal gå i skog og mark. Det er jo det som er naturlig. Ikke å gå på asfalt og harde gårdstun. På grunn av det så blir ikke senene trent opp på samme måte.

Det er også en måte å si det på. Men jeg støtter teorien 100%

Personlig så tror jeg at knærne dine måtte "knekkes" opp litt men det vet jeg ikke. Det kan også være et problem. Det er store knokler og mye brusk. På akkurat samme måte som fingrene bare at de er mindre. Men det er kanskje leddgikt?

Lenke til kommentar

Det sier seg selv at folk skal gå i skog og mark. Det er jo det som er naturlig. Ikke å gå på asfalt og harde gårdstun. På grunn av det så blir ikke senene trent opp på samme måte.

Tror ikke i forste omgang at det er senene som var irritert/betente. Matte det vert patella senen/ligamentet, eller noen av de andre leggmusklene som fester seg paa tibia/fibula og smerten ville sannsynligvis ikke blitt lokalisert til kneet. Heller collateral ligamentene, cruciate ligamentene eller kapselen eller knoklene selv.

Men det er kanskje leddgikt?

Er nok ikke leddgikt. Et rontgen ville fort vist det. I alderen hans er det stor sannsynlighet for menisken er degenerert som folge av aldring og andre arsaker. Noe som igjen forer til degenerering av andre strukturer i omrade som knoklene f.eks og de kan fort bli betente. Men na er du frisk og rask sa a spekulere i hva som var galt kan en jo alltid gjore for morohetens skyld. :)

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Jeg hadde noen smerter i knærne mine selv. Så derfor er jeg aktiv på denne tråden. Selv om jeg i utgangspunktet er frisk og rask.

Jeg fikk først litt vondt i begge knærne mine. Så forsvant det også fikk jeg vondt i venstre kne. Etter en uke så var smertene når jeg gikk så store at jeg måtte på legevakta å få krykker for å kunne gå eller ferdes rundt.

Jeg tok bare en krykke eller stav da det bare var ene beinet. Så senere samme kveld så måtte jeg hente den andre krykken fordi jeg fikk plutselig vondt i høyre kne.

Jeg hadde vondt i ca 1-2 uker før jeg klarte å knekke opp leddene og etter det så har jeg ikke hatt vondt. Nå er snart 2 år siden. Jeg var hos legen men han kunne ikke hjelpe meg der heller. Har tydeligvis en dårlig lege. Jeg vet fortsatt ikke hva det var men jeg tror det kan ha vært gikt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vondt i ca 1-2 uker før jeg klarte å knekke opp leddene og etter det så har jeg ikke hatt vondt. Nå er snart 2 år siden. Jeg var hos legen men han kunne ikke hjelpe meg der heller. Har tydeligvis en dårlig lege. Jeg vet fortsatt ikke hva det var men jeg tror det kan ha vært gikt.

Leddgikt isolert til bare kneleddet har du nok ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...