Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppkobling og feste av lysekrone

Anbefalte innlegg

Har aldri vært borti noe slik før, så spørsmålene er nok rare og kanskje åpenbare.

Starter fra toppen av, har et hull i taket med gjenger i, lysekrona fulgte med en krok, kroken går inn i hullet. Problemet er bare at om jeg henger den derfra så har jeg et mellomrom mellom taket og selve takfestet på krona... Gode forslag? Tenkte kanskje å kutte litt på kroken så jeg kan skru den lengre inn, men vet ikke.

Så er det strøm. I toppen er det en sukkerbit med merker på, jord, N og L. Forøvrig, hva står N og L for? Er ikke dette for å kunne bruke dimmer? Uansett, har jeg lov å kjøpe en strømkabel og koble til selv? Er ikke dette noe en elektriker burde gjøre? Mtp. Forsikringer osv..

Så, "kjettingen" er for lang, men om jeg bare fjerner noen vil jeg ha masse ledning til overs. Hvordan løser man dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Høres ut som om en elektriker er en god ide for deg. Han vil både kunne fjerne de leddene som gjør at "kjettingen" er for lang, korte ned ledningen tilsvarende, lage et oppheng som både er lovlig og ser pent ut, og legge opp ledning og koble for deg. Om du kan bruke dimmer kommer an på type pære® lampen har.

BTW: L betyr live og N betyr neutral. For Norge og Albania, som stort sett har IT-anlegg i boliger, spiller dette ingen rolle, men for alle andre land (og de i Norge som har TN-anlegg), kan det være greit at dette blir koblet som i resten av huset.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...