Gå til innhold

Nytt Mini-ITX-kort perfekt for hjemmeservere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker allerede et EPIA-M (Det som har 5.1 lyd og TV-kontroller) som mini (micro) server på hybelen min. Jeg brukte den eneste PCI-sloten på et ekstra nettverkskort. Det jeg ikke forstår er hvorfor de har sparket ut TV-kontrolleren fra dette nye kortet. Sånn oppsettet mitt er nå, så bruker jeg TVen som monitor, og det må da være en fin løsning for andre også... På 640x480 går det fint an å lese det som står på skjermen, og i tillegg til å være FW og FTP/HTML-server så kan jeg spille musikk og filmer på den. Morsom sak, og her er kabinettet: http://www.haraldseid.org/bilder/zaphod.jpg

Ølen er ikke min nei :D Den er der for å gi et inntrykk av størrelsen. De vitale målene er (BDH) 20x31x18 cm :) Kjempefornøyd. Hadde jeg bare fått kompilert inn riktige drivere så jeg kan dra nytte av MPEG2-chipen :roll:

Lenke til kommentar

Jeg bruker EPIA V (533mhz) som router/firewall med FreeBSD. Det fungerer glimmrende. Jeg har brukt linux med disse kortene før, men ikke testet X. Grafikkkortet er ikke så raskt, og støtter sikkert ikke xv (hardware skalering), uten at jeg har testet dette. Det er en MPEG2 dekoder på nye kort, men linux driver for dette har ikke kommet enda. Det er en fyr som reverse-engineerer driveren fra via, så det kommer nok.

Disse kortene har støtte for 2 stk pci kort med adapter. www.travla.com C137 er lite, og har plass til 2 kort.

Lenke til kommentar

Har selv en m10000 nehemiah. funker smooth, men:

Siden når ble kortene 20x20 cm? mini-itx er 17x17.

Ghostrider: de funker smooth med både linux og bsd. hvor du har det fra at det bare er trøbbel vet jeg nå ikke. www.linitx.org

edit: min gamle boks: http://stasj.doomtech.net/itx . EHJ: hva er morroa når du kjøper en skyhawk-kasse til kortet?

awold: ferkseste epia m-drivere tar xv. m10000 er forresten bra nok til å spille av divx med ac3.

edit igjen: nye kasse

itx_1.jpg

itx_2.jpg

crappy pics men jaja.

49 spenn for kabinett med glassdør på ikea. 31x21x8 cm. via epia m10000 nehemiah, 256 mb ram, 40 gig hd, 180 w flexatx psu, radeon 7k pci (hadde m9000 før, og skulle ha radeonen for å kunne ta divx med ac3. m10k tar slikt uten ekstra grafikkort).

Lenke til kommentar

http://mistake.td.org.uit.no/dante/temp/tv...dvd-smaller.jpg

VIA EPIA Nehemiah M10000 1Ghz All In One Motherboard

Cubid 2699R EPIA M Compatible Mini-ITX Case - Black

Med en fryktelig bråkete disk, som blir bytta ut i disse dager.

Men jeg synes det er genialt at de har kasta seg på "server"markedet med disse korta, noe som ville vært perfekt for en fin tux-fw/gw, eventuelt kanskje en liten webserver osv. Selv om de har tatt ut tv-utgangen. (Som riktignok blir overflødig for flesteparten av de som kjører maskina som en "server".)

-Dante

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
(...) EHJ: hva er morroa når du kjøper en skyhawk-kasse til kortet?(...)

For det første, det er EJH, og for det andre: Et ord - latskap :lol:

Før eller senere vil jeg finne på noe mer originalt, jeg har bare ikke fått den helt store idéen enda. Og jeg har heller ikke tid og utstyr til å utføre et mod-prosjekt (student, bor på hybel etc.)

Edit: Beklager bouncingen forresten, men jeg oppdaget at jeg hadde fått et spørsmål som jeg ikke kunne la forbli ubesvart :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...