Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bo alene eller med andre? Deres mening?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i et forferdelig dilemma. Jeg skal flytte tilbake til Oslo for å bli student, og jeg har vært der flere helger på rad på visning. uten helt å finne det jeg hadde ønsker, mtp på pris og beliggenhet. Men så sist gang jeg var der, fikk jeg et tilbud:

- Rom i nyoppusset kollektiv på grunerløkka, med fire andre jenter (jeg er jente), to bad, rom meg skivepult og sovehems. Altså vil jeg få litt plass til å ha andre møbler på rommet enn seng. Vaskemaskin, kjøkkenutstyr osv inkl. Felles stue.

Minus: Alle andre enn meg er i full jobb, og jeg blir eneste student. Man må alltid planlegge dusjing og besøk osv. Pris: 5800 inkl strøm

Så skjedde det at det aller første jeg var på visning på, ringte meg i går og sa jeg kunne få den leiligheten hvis jeg ville: En flott 1-roms med en vegg som delte "soverom" og stue 20kvm m/ eget kjøkken og bad to kvartaler unna det første. Det ligger i en lav 1.etg med bakgård.

Jeg bor altså helt alene med KUN mine uvaner (Happy.gif), men jeg må skaffe seng og møbler selv, betale meg inn i vaskemaskin, skaffe støvsuger, dra med meg kasseroller o.l. Men da får jeg studere og feste/leve som jeg vil.

Pris: 6100kr inkl.strøm.

Jeg er helt i villrede. 300kr er jo penger for en student. Men ville dere ha valgt å bo sosialt, framfor å ha ditt eget sted (hvor du også må skaffe alt selv). ???? Har allerede sagt ja til første, men har ikke skrevet kontrakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes begge alternativene var dyre. Selv bodde jeg leide jeg alene og betalte 7300,- i mnd. Dette ble etterhvert en ufattelig kjip ting å bruke penger på, så jeg bestemte meg for å finne et kollektiv.

Nå bor jeg med to andre gutter på samme alder og vi leier en 110m2 leilighet for 4800,- pr hode.

Som du sier er det fordeler og ulemper ved begge alternativer. Selv synes jeg det økonomiske overskygger det å måtte dele med to andre.

Så lenge man går overens med de man bor med skal man være bra sær hvis det blir kniving. Selvsagt blir det små irritasjoner når sistemann på kjøkkenet ikke har vært så grundig med oprydding osv, men i det hele og store bildet er det bagateller som man selv velger om man skal la seg irritere over.

Så jeg ville gått for kollektiv, men kanskje se etter noe rimeligere?

www.hybel.no har drøssevis med annonnser.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å bo både for meg selv og kollektiv, og ville helt klart valgt egen leilighet. Men det blir veldig individuelt. Noen takler ikke å bo med andre, og noen kjeder vettet av seg om det ikke er noen andre til stede. Jeg synes det er helt greit å bo i kollektiv, men det er mer avslappende å bo alene. Ingen kø utenfor badet eller foran komfyren, rikelig med skapplass og man må ta ansvar for (kun) eget rot.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har heller ingen problemer å bo med andre, så lenge de rydder opp. Ser jo det sosiale i det. Men 5800 ink strøm er det for dyrt ?? Jeg tok det første og beste siden jeg var så lei av å leite.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har heller ingen problemer å bo med andre, så lenge de rydder opp. Ser jo det sosiale i det. Men 5800 ink strøm er det for dyrt ?? Jeg tok det første og beste siden jeg var så lei av å leite.

Ikke dyrt-dyrt, men det man kan få det mye, mye billigere hvis man leter litt. 5800,- er helt ok altså.

Lenke til kommentar

Om du ønsker å bo alene vs sammen med noen er helt opp til deg og hvor godt du går overens med andre. Dersom alle andre i leiligheten er i full jobb, er det jo også kanskje negativt hvis du lever et typisk studentliv der du raller rundt i fylla flere dager i uka, når de andre helst ser at du holder deg utelukkende til helgene. Samtidig er det klart at de 4 andre (hvis de har bodd sammen der også før du kom til) nok er omgjengelige personer siden de klarer å bo med hverandre.

Husk også at dette er nok den verste tiden å være på hybel/leilighetsjakt på, da en overflod med studenter "må" ha noe umiddelbart. Det er ikke utenkelig at du om noen måneder kan få noe bedre, og ikke minst er det mulig at du omprioriterer alene eller sammen med noen. For meg ville nok det viktigste i begynnelsen være å ikke binde meg til en for lang kontrakt.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet så synest eg det er svært liten prisforskjell på dei to alternativa. Det er mulig at kollektiv løysninga blir litt billegare dersom dere får til ei ordning med felles innkjøp og felles middag.

I alle tilfeller så er prisforskjellen her så liten at du ikkje bør bruke buutgiftene som argument verken den eine eller andre vegen.

Eg har sjølv budd i kollektiv som student, eg var godt fornøgd med det.

Men eg er svært usikker på om dette kollektivet er noke særlig for deg å sattse på. Eit kollektiv fungerer mykje betre dersom alle er studenter eller alle jobber.

Som student så rekner eg med du vil ha muligheita til å feste litt på kvardagane samtidig som at du vil ha det stille og rolig når du skal lese til eksamen, dersom dei andre er i vanlig jobb så er det ikkje sikkert dette blir så lett å kombinere.

I tillegg så er det fort gjort at du kjem skeivt ut økonomisk med tanke på at du er den i kollektivet som har lavast inntekt. I tillegg er du i mindretall så dersom dei fire andre finner ut at dei skal gjere noke som koster penger så er det ikkje sikkert du har råd til å bli med, du kan derfor risikere å gå glipp av litt av det sosiale i kollektivet.

Eg vil også sette spørsmålstegn med kor stabilt dette kollektivet kjem til å være, dei fleste som jobber vil på eit eller anna tidspunkt kjøpe seg eiga leiligheit, i alle fall vil det være svært aktuellt at dei flytter ut dersom dei får seg seriøs kjæreste. Dersom dei hadde vært studenter så ville ikkje det være like aktuellt for dei å flytte ut då dei fleste sattser på å fullføre studiane og deretter flytte. Personer som er i jobb står mykje meir fritt til å flytte dersom forholda ligg til rette for det.

Men når det er sagt så er denne ettromsleiligheita svært liten, med så liten plass er det nok litt begrensa kor mykje besøk du har annledning til å ta i mot samtidig. Dette kan gjere det vanskelig for deg å holde vorspiel og fester. Dette kan bidra ytterligare til at du blir mindre sosial.

Eg synest at dette er to alternativer som det er vanskelig å velge mellom. Dersom kollektivet hadde vært eit studentkollektiv så ville eg ikkje vært i tvil, men eit kollektiv der dei andre bebuerane er i vanlig jobb virker på meg som svært usikkert.

Lenke til kommentar

Jeg har bodd for det meste i kollektiv eller sammen med 1-2 kamerater. Og noen ganger så fungerer kollektiv veldig bra, noen ganger er det et helvette. Det kommer helt an på hvordan du er som en person og hvordan de andre er som du skal bo sammen med.

Mitt første tips er å _IKKE_ bo sammen med folk som ikke studerer, spesielt hvis du blir den eneste studenten. Grunnen til dette er den sosiale biten som er en fordel for meg i alle fall i kollektiv blir nesten borte. Med det mener jeg at det er ofte sosiale treff som er kun ment for studenter og sosiale aktiviteter styres ofte av økonomien.

Så hvorfor dette blir et problem, for ta et eksmpel. Mange liker å se på film, men det er stor pris forskjell på en tur til kino og leie (host*nedlaste*host) film og se den hjemme. Og hvis du bor med folk som jobber og som bor i kollektiv så har de som regel en ganske god økonomi fordi de betaler lite for leie. Ergo så kan de som oftest bruke litt ekstra på sosiale aktiviter noe du som student kommer ikke til å klare like bra.

Så har du støy i leiligheten. Hvis de du skal bo med jobber skift så må de kanskje opp så tidlig som 05:00 for å være på jobb kl 06:00, og da legger de fleste seg enest 22/23:00. De folkene liker lite at man ser på en film fra klokka 21:30 eller har vors før quizen som er som regel midt i uken, på Onsdag/Torsdag.

Og så har de som jobber som kokk/kelner/bartender, som jobber frem til 02-04:00 og kommer hjem når du sover. Og som folk flest liker de et måltid etter jobb, noe som akn føre til masse støy fra kjøkken/stuen. Noe som er lite intr når du har eksamen dagen derpå.

Jeg kan forsette slik i evigheter. Min verste opplevelse var når jeg bodde sammen med 2 jenter og senere to gutter som jobbet.

Mitt tips er å bo i kollektiv sammen med andre studenter. Selv om du må forberede deg på litt rot fra andre og at noen låner favoritt koppen din osv. Så er det som regel en veldig fin sosial opplevelse. Jeg har bodd sammen med 4 forskjellige grupper med studenter, mens jeg selv studerte og jeg har kontakt med alle den dag i dag. :)

Lenke til kommentar

Bor med en student og to arbeidere (afrikaner og polakk) i kollektiv.. Ser jo at det er oss studenter som er mest på samme plan når det kommer til diskusjoner og intelektuellt nivå... Likevel ønsker jeg ikke å flytte da jeg bor billig, markedet er overpriset og meget trangt (stavanger), samt at jeg ikke kunne tenke meg å bo alene. Må ha noen folk rundt meg :)

Det er jo en del som kommer seg inn på leiemarkedet bare for å ha en start. Deretter er det jo mulig å flytte senere dersom du ikke går overens med de andre/ finner noe billigere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...