Gå til innhold

Vurderer å kjøpe meg Canon Powershot S100

Anbefalte innlegg

Hva med en S95? Forgjengeren? Kan kanskje finnes billig. :)

Takk for tips! :)

Skal vurdere det, men jeg tenker nok jeg da heller går for S100.

Flere kameraer i Canon S100 sitt prissjikte (eller billigere) som jeg burde vurdere? :)

Får litt følelsen av at det er det beste kameraet jeg kan få i den prisklassen, men har ikke god nok oversikt til at jeg stoler helt på dømmekraften min...

- L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en S95? Forgjengeren? Kan kanskje finnes billig. :)

Takk for tips! :)

Skal vurdere det, men jeg tenker nok jeg da heller går for S100.

Flere kameraer i Canon S100 sitt prissjikte (eller billigere) som jeg burde vurdere? :)

Får litt følelsen av at det er det beste kameraet jeg kan få i den prisklassen, men har ikke god nok oversikt til at jeg stoler helt på dømmekraften min...

- L

Kjøp dette du: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=29&kjoepsalgid=2&id=179441 :dribble:

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Dessverre (for min del) er brukthandel ikke akutelt. Jeg skal kjøpe det i en bestemt butikk..

Bruken vil i all hovedsak være i de situasjonene jeg ikke gidder/kan/vil ta med meg et større dSLR-kamera; konsert, fest, løpeturer, vannaktiviteter (veldig kjekt med RAW), etc.

Positivt for Canon S100 er at det har et rimelig undervannshus som er lett å få tak i (jeg er glad i å snorkle, vindsurfe, padle kajakk, etc).

Jeg har vurdert Olympus ZX-1 og Panasonic LX5. Av disse ser LX5 mest aktuell ut. Det er i største laget, men jeg merker at det frister med større blender i teleenden og blitssko.. Men jeg vet jo av erfaring at jeg i 3 av 4 tilfeller (om ikke oftere) benytter kameraet på korteste brennvidde. Da blir det argumentet svekket. Når det gjelder mulighet for ekstern blits er det lett å argumentere mot. Det er nok sjelden jeg ønsker å ha med meg kompaktkamera og en Speedlite-blits i tillegg. Det ville mer enn tredoble vekten og størrelsen vil jeg tro. Da tar jeg heller med meg annet utstyr. Men det er jo kjekt å ha :p

Sony RX100 frister, men prisen blir i stiveste laget - jeg har jo annet kamera jeg kan benytte.

Det ser ut til at det blir S100 for min del, jeg klarer ihvertfall ikke finne et kamera i samme/rimeligere prisklasse som er like lite og lett.

Noen med innspill? :)

Det er lett å bli fristet av dyrere kameraer med bedre spesifikasjoner, uten at en egentlig trenger det ;)

- L

Redigert skrivefeil

Endret av lma
Lenke til kommentar

S100 er et bra valg i den prisklassen ja, så du gjør ikke noe feil med den.

Dog synes jeg den ble litt for "enkel" for min smak som nr.2 kamera.

Bildekvaliteten var ganske bra på S100, men man blir ikke akkurat slått av stolen for å si det sån. ISO egenskapene var greie (pris tatt i betraktning) men fra 400 ISO begynner man å se litt korn. Det gjør man ikke på det nye RX100 jeg har kjøpt i den grad, men det koster jo så klart en del mer.

Så S100 mener jeg kanskje er noe av det bedre man får i den prisklassen/størrelsen.

Lenke til kommentar

Nå var det jeg som er den heldige kjøperen av kameraet til BjerkneZ, det fikk kjørt seg på en bryllupsmiddag nå i helgen. Er fornøyd med resultatet. For meg var det viktig å få et kamera som er så tynt at det går fint i innerlomma på dressen uten å bule ut for mye. Sony kameraet er betraktelig tykkere, 27mm vs 36 mm.

Lenke til kommentar

Da bildekvaliteten til mitt vanntette kamera ikke er så mye å skryte av, har jeg planer om å kjøpe meg ett Canon S 100 kamera og ett vanntett kamerahus. Kameraet vil da være godt beskyttet mot vann.

Men, hvordan blir kvaliteten på bildene som blir tatt fra kajakken.

Når en fotograferer gjennom ett vanntett kamerahus, vil dette forringe bildekvaliteten ?

Lenke til kommentar

Så lenge du holder glasset foran rent, så burde det ikke bli så ille - blir som et litt tykt filter foran.

Det blir nok en del mer flare hvis du får sollys inn foran og litt lavere kontrast, men totalt sett skulle jeg tro at bildekvaliteten holder seg bedre enn "vanlige" vanntette små kompakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...