tomsi42 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Jeg har alltid tatt med med speilrefleks, også når jeg har vært med gutta på tur på sjøen Men er enig at det hadde holdt med en god kompakt på slike turer - Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Har man vert på noen slike turer, så blir det fort "slitsomt" med tungt utstyr. Det er viktig (vertfall for meg) og koble av noen ganger med tanke på bilde tagning. Jeg ville vertfall ikke vert med en kompis på biltur som var sykt opptatt av lyd i bilen. Jeg blir med for bilturens skyld og det sosiale, ikke for å snakke om basskasser og dyre kabler. Da må vertfall personen forstå såpass at andre faktisk kan mene noe annet og ikke gidder å fylle tiden med slikt snakk. Alt til sin tid og jeg kan snakke om det meste, men ikke det samme HELE tiden. Sist jeg dro opp 5D'en på brygga i byen med 70-200 f/2.8L USM IS II påmontert lurte dem på om jeg var fra avisen eller var journalist. En annen småberuset person lente seg over rekkverket der jeg satt og spurte meg hva "doningen" kostet og da svarte jeg at den har kostet meg non uker med hard jobbing. Poenget er at man er liksom ikke diskret, og selv med en liten 50mm påmontert så går folk nermest i ring rundt deg når du drar det frem, siden sikkert mange tror jeg er journalist eller kanskje noen få også tror jeg er en syk f*** som går rundt og tar bilder av jenter... Et kompaktkamera er mer godtatt og da blir man vertfall ikke sett på som en retard blandt mange, hehe. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 jeg var også på sjøen samt i en lita bukt i dag og angrer ikkje på at nikon D7000 ble hjemme.Rx100 gav meg bilder av veldig god kvalitet, faktisk så bra at jeg tviler på at D7000 med mitt sigma 17-70/2.8-4 hadde gjort det bedre. Nå har D7000 sine fordeler, særlig ergonomi men å ha med seg et lite kamera som leverer er veldig befriende. Tok for morro en liten sammenlignet i dårlig lys mellom d7000 og rx100, begge på videste setting. For at sammenligningen skulle bli rettferdig satt jeg d7000 til iso 3200 og f2.8 og rx100 til iso 1600 og f1.8 Jeg foretrakk bildene fra rx100.. nå skal det sies at sensoren i rx 100 er ganske stor(2.7x crop og 3x større en s100) men den er alikevel liten i forhold til d7000 så jeg er overasket over resultatet.Sony har virkelig hjort en god jobb med sin 20mpx sensor og carl zeiss optikk er det lite tvil om i allefall. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Kanskje jeg skulle solgt S100 og Samsung NX210 og kjøpt meg RX100..... ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 På slike turer, så er vi oftest for oss selv; så vi slipper problemet med fulle og nysgjerrige fremmede. Når jeg hadde Canon, så var 30D med Tamron 17-50mm f/2.8 som ble med. Og det er jo ikke så voldsomt. 70-200mm f/2.8 hadde blitt hjemme hvis jeg hadde hat noe slikt. Det kan også nevnes at i den perioden så var det glissent med gode kompaktkmeraer på markedet. Kanskje jeg skulle solgt S100 og Samsung NX210 og kjøpt meg RX100..... ? For ditt bruk; så tror jeg faktisk det kan være løsningen. Se om du kan få lånt en for en kort periode og prøv den ut. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 hehe det kan du jo vurdere;-)selv solgte jeg sony nex 5n og sony c3 med 18-55,16 mm og 30/2.8 samt et kompaktkamera fra casio for å forsvare rx100... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 DAMN! Det fotogreine tar livet av meg snart! Hvorfor kan dere bare ikke si "Nei nei.. behold det du har, det er mye bedre!" ? Slemme slemme mennesker! Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 ikke bare bare med de kameraene... selv har jeg kjøpt og solgt litt for mye men ser ut til at jeg slår meg til ro med rx100 nå:-) sony nex 5n var veldig bra, men rx100 leverer nesten like bra eller like bra an på forhold(dynamisk omfang er nok bedre på 5n)i en mye mindre størrelse så jeg er glad jeg skiftet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Hver gang jeg får deg til å kjøpe noe nytt, så demper det kjøpelysten min 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Jaja, noe må man jo bruke pengene på Selv om det i dette tillfelle kanskje kommer til å gå i pluss. Hvis jeg for solgt de to jeg har da sef... Men jeg får tenke litt på saken Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 S100 er desverre det eneste kameraet som det ikke er angrefrist på. Jada... det er det... ikke noe å diskutere! Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 S100 er desverre det eneste kameraet som det ikke er angrefrist på. Jada... det er det... ikke noe å diskutere! tenkte bare siden du kjøpte det så nylig at du kan returnere det om du vil;-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Kan ikke, kan ikke, kan ikke, kan ikke.... Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 jeg var også på sjøen samt i en lita bukt i dag og angrer ikkje på at nikon D7000 ble hjemme.Rx100 gav meg bilder av veldig god kvalitet, faktisk så bra at jeg tviler på at D7000 med mitt sigma 17-70/2.8-4 hadde gjort det bedre. Den tvilen er det vel egentlig greiere å få dokumentert med et par bilder fra sammenligningen. Ingen tvil om at Sony sikter høyt med denne modellen, og frister, men den kombinasjonen du sammenligner med representerer det ypperste av dagens APS-C kombinasjon... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Jaja... hvis noen vil ha Samsung NX210 og eller Canon S100 (fremstår som nytt) med "superforsikring" og orginalforpaktning etc. så ta kontakt RX100 høres ut som et riktig valg. Stor sensor, mye høyere oppløsning, bedre ISO egenskaper OG den går i skjortelommen! Er vel nesten så man kan si at det er en forminsket NEX-5N eller Samsung NX210 kanskje? Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 Kan ikke, kan ikke, kan ikke, kan ikke.... du kan lese litt på dette:http://www.stevehuffphoto.com/tag/rx100/ imens du tenker:) Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 jeg var også på sjøen samt i en lita bukt i dag og angrer ikkje på at nikon D7000 ble hjemme.Rx100 gav meg bilder av veldig god kvalitet, faktisk så bra at jeg tviler på at D7000 med mitt sigma 17-70/2.8-4 hadde gjort det bedre. Den tvilen er det vel egentlig greiere å få dokumentert med et par bilder fra sammenligningen. Ingen tvil om at Sony sikter høyt med denne modellen, og frister, men den kombinasjonen du sammenligner med representerer det ypperste av dagens APS-C kombinasjon... skal se om jeg får til noen sammenlignings bilder i morgen;-) Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 26. juli 2012 Del Skrevet 26. juli 2012 (endret) Jaja... hvis noen vil ha Samsung NX210 og eller Canon S100 (fremstår som nytt) med "superforsikring" og orginalforpaktning etc. så ta kontakt RX100 høres ut som et riktig valg. Stor sensor, mye høyere oppløsning, bedre ISO egenskaper OG den går i skjortelommen! Er vel nesten så man kan si at det er en forminsket NEX-5N eller Samsung NX210 kanskje? Isoegenskapene når ikke opp til 5n, men i praksis vil man få like bra bilder i dårlig lys pga rx100 f1.8 og effektive stabilisator.håndgrep er noe bedre på 5n men menysystemet til rx100 like jeg mye bedre.Autofokus er foresten vanvittig rask , mye raskere en 5n som jeg også var ok fornøyd med. Om det er noe jeg savner så er det innebygd nd -filter som bl.a canon g12 har, men har ikke mye å utsette på rx100. Endret 26. juli 2012 av jonash92 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2012 Lysstyrke på f/1.8 liker jeg godt på et slikt kamera Jaja.. har lagt ut S100 og NX210 for salg på foto.no nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå