Thombr86 Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 har en slk 800, med ei 80mm 32bD papst, den står på å blåse. men er det det optimale? er det bedre å suge luften ut ifra ribba? Lenke til kommentar
hcgustad Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 nei, det er ikke bedre å suge lufta vekk... Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Prøv det ut selv da vel. Det har blitt presisert 1000 ganger før på dette forumet at det er SVÆRT individuelt hva som er best. Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 det står litt om det i en artikkel på www.overclocking.no Kan være en fordel å lese på relevante steder før man spør Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 men seriøst, prøv det ut... gjorde det selv med noen kabinettvifter og fikk meg en overraskelse... Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Jeg har alltid lært at den skal blåse jeg.. med mindre man bruker sånn overgangs"trakt".. og holder fortsatt en sterk tro på det Lenke til kommentar
Thomas Hansen Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Prøv det ut selv da vel. Det har blitt presisert 1000 ganger før på dette forumet at det er SVÆRT individuelt hva som er best. Det er ikke alle som er LIKE aktive på hw.no forumet og har lest alle postene Lenke til kommentar
atrax Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Tommelfingerregel: Har kjøleribba di lange finner, er det nok lurest å sette vifta til å blåse luft over finnene, og har har den korte finner, kan du prøve begge deler. Har prøvd å lage en liten illustrasjon nedenfor: ---------- blåse- -------> vifte -------> ---------- ---------- / suge- <- vifte <- ---------- Cluet er at når du blåser, så går luftstrømmen fra vifta noenlunde rett frem, mens når du suger, så kommer lufta inn i vifta fra alle retninger. Mao. suger du luft inn fra en kjøleribbe som har lange finner, vil kun det øverste luftlaget mellom finnene bli byttet ut, og dermed oppnår du ikke optimal kjøling der du trenger den, nemlig på bunnen. Bare prøv å holde hånda foran en støvsuger-åpning, du kjenner ikke luftstrømmen mange cm fra åpningen, mens fra en hårføner kjenner du den opptil et par meter. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 fikk samma temp begge veier jeg, men har hørt at viften blir uttørket når du setter den til å suge, er det sant? Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 fikk samma temp begge veier jeg, men har hørt at viften blir uttørket når du setter den til å suge, er det sant? Haha, det tror jeg nok ikke. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Noen vifter jobber bra på mottrykk og andre ikke, hvis du skal ha vifte montert på kjøleribbe bør du faktisk sette vifte som suger varmen ut og bort fra f.eks CPU og hovedkort. Hvis det blåses ned mot CPU så trykkes varme og støv seg ned i ribbene, men det har jo selvfølgelig kjølende effekt i forhold til ingen vifte. Jeg prøvde en gang å sette ei vanlig vifte uten no ekstra kobbel på og merket temp dropp på hele 4'C da jeg satte den til å suge varmen bort fra CPU (idle) Lenke til kommentar
atrax Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 [brife] Heldigvis slipper jeg denne problemstilling ved min pc, siden jeg har vannkjøling [/brife] Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Prøv det ut selv da vel. Det har blitt presisert 1000 ganger før på dette forumet at det er SVÆRT individuelt hva som er best. Det er ikke alle som er LIKE aktive på hw.no forumet og har lest alle postene Nå er faktisk jeg ikke så aktiv at jeg leser 1% av alle postene her på forumet, men jeg er såpass smart at jeg skjønner at en skal søke ang. dette temaet før mang lager den tredevte posten som spør om akkurat det samme. fikk samma temp begge veier jeg, men har hørt at viften blir uttørket når du setter den til å suge, er det sant? Bare på enkelte små kjølere som ikke er laga for 80mm vifter, og som det brukes en form for 60-80mm fanadapter. Da kan de rett og slett bli ødelagt. Ei 80mm Zalman vifte jeg hadde var ikke så alt for glad i å bli brukt slik... Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 er det ikke olje på akslingen da? og når du suger varm luft fra cpu-ribba vil ikke denne tørke ut oljen? Lenke til kommentar
capy Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 det viktigste er å ha en "rømningsvei" for luften. mitt forslag: inn fra siden av kabinettet. inn gjennom cpuviften og gjennom kjøleren. rett opp i psu'en og ut. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 OK, takk for mange svar! det beste var å blåse, men jeg funderer på å kjøpe funnel, 60-80mm, for å få konsentrert lufta imot cpu! |-------| <-vifte ___/ <-funnel ||||||| <-ribbe __-__ <-cpu dette bør vel gi en bedre kjøling? eneste problemet blir å montere det, for slk 800 er jo skrueløst! ble ikke så veldig bra illustrert, men dere skjønner vel! :wink: Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Kunne jo vært verdt et forsøk med en funnel. Tror egentlig heller at jeg ville kjøpt denne hvis du kan få tak i den. Designen gjør nemlig at lufta slipper til i midten selv med festet i midten. Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 jau jo, den vifta var jo nærmest sexy! den og funnel, blir knæsj! Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Du trenger ikke funnel hvis du skaffer deg ei sånn vifte. Det er hele poenget med den - det blir tilnærmet ingen dødsone der motoren vanlig vis hadde vært. Forresten så finnes bare denne vifta å 70mm utgave og er vist ikke lagt ut for åpent salg enda... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå