kong_gabby Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Dette er hentet fra et spill, men jeg mistenker at sjansen for gode svar er bedre her enn i en spillkategori. Vi som spiller spillet har et marked hvor vi kjøper og selger fotballspillere fra hverandre online. Men ved hvert salg trekkes det 5 % "skatt", som selgeren går glipp av og som forsvinner i et "sort hull". Grunnen skal være at man vil forhindre inflasjon. Hvordan er det fornuftig? Vil ikke en rasjonell selger alltid/ofte sette opp prisen for å unngå tap? Hvis jeg kjøper en spiller for 5000 og ikke vil tape på et salg, setter jeg prisen til ca 5300 eller høyere.. Hvis prisene skal holde seg stabile må jo det forutsette at mange selgere er villige til å selge med tap? Hvis man har kjøpt til overpris, så må man jo regne med å ta et tap, men hvis man alltid kjøper billig eller til normalpris så unngår man jo det hvis man kan. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Ved at du må sette opp prisen med minst 5 % for å dekke inn "skatten" bremser det omsetningshastigheten i markedet (folk tenker seg om før de kjøper/selger), noe som begrenser prisøkning/inflasjon. Noe av det samme hensynet ligger bak dokumentavgiften i Norge, bl.a. 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. juli 2012 Del Skrevet 23. juli 2012 I mange spill f.eks. WoW. Vil loot føre til at penger samler seg opp. Da er det viktig at noe fjerner gullet fra spillet. Nå vet jeg ikke hvordan mekanikken er i ditt spill, men generelt sett er det nødvendig at det går penger ut av omløp når det kommer inn mer (dersom det ikke er kommer flere personer å fordele pengene på). Du kan jo tenke deg om 2 stykker har 50 000 hver. Dersom det til stadighet dukker opp nye penger vil disse 50 000 miste sin verdi, men om det er flere spillere som konkurerer om disse nye pengene vil du bremse effekten av inflasjon. I tillegg kommer effekten Krikkert nevnte. Du kan ikke bare øke prisen. Noen må være villig til å kjøpe. 1 Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 24. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2012 Ok, takk for svarene. "Du kan ikke bare øke prisen. Noen må være villig til å kjøpe." -> Sant nok, men min erfaring er at det alltid er noen som vil kjøpe til min økte pris Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 (endret) Jeg har lest artikler om 'sweatshops' i Øst-Europa som gikk på en smell fordi gullprisen i WoW hadde sunket for mye. Det var ikke lengre lønnsomt å farme gull. Sånn må det nødvendigvis bli i spill, for der er det ingen myndigheter som styrer trykkingen av penger. Tyskerne satte jo i gang seddelpressene i depresjonen, og man måtte ha bøtter med penger for å kjøpe et brød. Jeg har en tysk mark seddel med pålydende verdi av 50 millioner. Endret 24. juli 2012 av Dux ducis Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. juli 2012 Del Skrevet 24. juli 2012 Ok, takk for svarene. "Du kan ikke bare øke prisen. Noen må være villig til å kjøpe." -> Sant nok, men min erfaring er at det alltid er noen som vil kjøpe til min økte pris Joda, men hvis din høye pris er over markedsprisen, og de likevel kjøper, så handler de irrasjonelt, altså dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå