Gå til innhold

Snillismen i Norge er til å bli kvalm av.

Anbefalte innlegg

Man ser hvordan de skal være så siviliserte i retten og Breivik får snakke "fritt" og avbryte og si meningen sin, og advokatene smiler og ler til han og behandler han som ett menneske som fortjener respekt. Håndhilser på han.

De gjør det mulig for han å utøve hvilke hilsninger han ønsker, noe de fint kunne unngått ved å ta håndjerna bak ryggen på han istedet.

Jeg blir så forbanna lei av denne snille siviliserte oppførselen Norge skal ha mot denne kaldblodige morderen.

Jeg hadde aldri håndhilst på den jævelen. Jeg hadde aldri smilt eller ledd sammen med han.

Av med silkehanskene for pokker og på med boksehanskene. Satt og så på rettsaken en av dagene og der var det en fagmann som vitnet som da Anders følte seg krenket av, og Anders sa dette høyt og fagmannen sa "Det var ikke meningen å krenke deg"

Jo det er bra vi er siviliserte på mange områder, men når det kommer til en sånn sak, ja da burde han bare sitte ned og holde den stygge kjeften sin og ikke få mulighet til å utfolde seg på noen som helst måte! Man skulle faktisk gått innfor å irritere han og få han til å bli emosjonelt frustrert uten å kunne få kjenne tilfredsstillelsen ved å kunne svare tilbake!

Han fortjener å sitte på en trang liten celle med minimalt av komfort med et emosjonelt HELVETE inni seg hele tida og følelsen av å bli latterliggjort og at han er ett null!

Vi er altfor siviliserte og rettferdighet så langt det går blir ikke oppnådd i denne saken her! Da han ene kastet skoen for å treffe Breivik men bomma så burde politiet plukka oppp skoa og pælma den midt i trynet på Anders!

978x.jpg

nnSbXoZuiymhlyg8czefmASzT9j8pHq06RBTFi1kFsNw.jpg

Han fortjener ikke sivilisert behandling. Jeg blir forbanna. Hver gang han smiler så skulle han blitt slått til hardt i tinningen og fått tørka av det gliset hans.

Endret av RawNorway
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tildels enig med deg, RawNorway.

Jeg er sterk tilhenger av minimering av ritualer som håndhilsing, kjortler, standardfraser, osv i rettsaker.

Jeg hadde foretrukket en arena uten noen form for staffasje, kun down to business, ingen høflighetstituleringer, ikke maktsymbolikk, ikke noe respekt for øvrighet, et bord, eller prosess via pc og forum, straight talk, som i et radiostudio, folk kunne følge med fra et galleri som på operasjonssaler i tv-serier.

Målet må være at avdekking av alle fakta skal kunne skje uten hinder.

Alt som ikke har med dette å gjøre, er avledning.

Det er respektløst ovenfor ofrene å le med denne mannen, eller vise ham respekt. Det er kunstig å tro at man kan dele inn adferd ovenfor breivik i en standard-vennligsinnet adferd, og så i neste omgang en fiendlig adferd med straff som konsekvens.

Eneste grunnene til ikke å knuse trynet hans, dersom du er et offer, er at du ikke vil klare det, at samfunnet hindrer deg, og et spørsmål om du er fornøyd med at du får din hevn, men samtidig så fratar du andre muligheten til å få sin. Når han har skadet så mange mennesker, så blir det et forhandlingsspørsmål, hvem skal bestemme hvordan han skal straffes eller tilgis.

Å ha generelle kjøreregler i rettsvesenet, gir fordeler for individer som kompromitterer staten bl.a, dersom de generelle kjørereglene er vanntette nok. I Breivik saken, så er det mediestyret og sakens størrelse som garanterer rettsikkerhet. Det er godt mulig en nordmann som hadde utført en overfallsvoldtekt hadde blitt avbrutt, avspist, ja kanskje man ikke hadde praktisert retten riktig, når det ikke er tilstrekkelig mediedekning.

Summa summarum:

Gjør hva du vil med Breivik, men dersom du får det til, så viser det at systemet ikke er trygt.

En mer distansert og mindre rituale-preget rettssak, ville vært et kompromiss mellom å smile med ham, og å slå ham i trynet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette en rasjonell vurdering eller en emosjonell? Følelser kommer ofte i veien for å ta veloverveide avgjørelser, og jeg stiller spørsmålet om hva vi skulle oppnådd med en røffere tone i rettssalen? Det eneste jeg kan se for meg er at enkelte ville fått utløp for en slags primitiv hevnlyst, samtidig som vi hadde risikert at Breivik ville blitt langt mer defensiv og gitt mindre opplysninger til saken, hvis han ikke hadde lukket seg helt.

Jeg synes rettssaken er vært eksemplarisk så langt. Beundringsverdig at man ikke lar seg påvirke av handlingenes karakter og bare lar rettsapparatet rulle videre som en følelsesløs robot, da det understreker rettstatens styrke og den tiltaltes ubetydelighet. Jeg synes absolutt ikke Breivik skal få "æren" av å ha skapt et vannskille i norsk retthistorie der Norge endelig mistet fatningen og ga beng i prinsipper.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med at det er usmakelig å le med "kødden", men Norge er et sivilisert land og skal behandle mennesker der etter.

Skulle selvfølgelig sett at han ikke fikk gjort de høyreekstreme hilsningene og at han heller ikke skulle hatt et jævla ord han skulle ha sagt under rettsaken (bortsett fra under hans egen forklaring).

Optimalt på et personlig hevnnivå skulle "kødden" blitt dradd ned over Karl Johan etter en bil, og deretter blitt satt i gapestokk for offentlig torturering, men igjen Norge er et sivilisert land.

Min mening om rettsaken er at den har blitt gjennomført på en profesjonell måte bortsett fra ett par tilfeller (skokastingen f.eks). Og Norge som en rettsstat viser seg fram ut et godt eksempel på hvordan en slik rettssak skal fremføres med verdighet og rettsferdighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var Breiviks tid i rampelyset, det var nå han kunne få gi utløp for hva han ville si og gjøre og vi lot han få utløp for dette, ihvertfall noe av det.

Verste straffen er de vonde følelsene man sitter inne med, derfor burde man gjort det man kunne for å la han lide innvendig. Det er lov å være slu i sånne ekstreme situasjoner selv om man skal føre rettsak etter boka.

Ungdommene som møtte sin død ved å se rett inn i våpenet til Breivik før han trakk av, hadde blitt så SKUFFET over hvor snille vi er mot deres morder. FY for en skam :realmad:

Du har min fulle støtte trådstarter

Takk for støtten på dette ja, bra det er fler som reagerer på dette!

Endret av RawNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt er jeg glad for at rettsaken har foregått såpass profesjonelt og at vi som samfunn og system har reagert sånn som vi har gjort. Dog har jeg null problem med å skjønne pårørende som ønsker han død eller som kaster en sko, men det betyr ikke at v "tredjeparter" skal gjøre det samme.

Akkurat hvorfor de tar av ham håndhjernene og lar ham gjøre sin hilsen, det har jeg veldig liten forståelse for ...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror man skal respektere våre siviliserte gjennomgangsmåter og føre denne terroristen gjennom den prosedyren som han må igjennom for å bli dømt. Respekterer man ikke det, respekterer man ikke de pårørende og man gir seieren til den siktede. Han blir dømt nå neste måned, jeg tipper 21 år + forvaring. Han kommer nok ikke ut på veldig lenge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg blitt drept på den øya, ja da hadde jeg vært rimelig skuffa over den gode behandlingen han får. Han blir bedre tatt vare på enn de eldre i dette landet her jo! De som har bygd dette landet og jobbet hele sitt liv og slitt med blod tårer og svette også skal han som dreper ungene og søsknene og barnebarna våres få en så bra behandling?

Skammelig!

Dette er en mann som har drept ikke en, ikke to, ikke femti, ikke seksti men 77 stk og skadet over 200 mennesker. Det betyr 77 familier som må lide resten av sitt liv pga han.

Også skal vi kose og klemme han fordi vi er et sivilisert land fra før av? Nei, ikke i dette tilfellet altså. Ikke i dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe om å kose med noen, men at en som så til de grader rystet oss alle på en unik og forferdelig måte fortsatt får ryddige den rettsaken han har krav på er et tegn på at systemet er sterkt.

Han kommer aldri til å være en fri mann igjen. Det er den hardeste straffen jeg er villig til at samfunnet jeg lever i skal gi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er da ikke noe vits å behandle han dårlig i en rettsak hvorfor skal vi synke ned til han sitt nivå ?

At soningen burde være hardere er nok mest sannsynlig hele Norge enig i, dessverre har han det bedre en de fleste med 70+kvm,3celler, samt egent treningsrom og egen mat lagd utenfor fengselkjøkken i frykt at det kan legges gift i maten hans..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo jo.. greit nok. det skal være en viss sivilisert saksgang selvsagt.

Men som sagt, jeg syns at vi har vært altfor snille mot han under rettsaken. Han fikk uttrykke seg, avbryte folk, komme med innspill, vise håndhilsninger, bli håndhilst på av dommere, advokater og gudene vet hvem andre. Han fikk sikkert servert god mat og får det enda.

Det hele blir bare så surrealistisk uforventet.

Det hele er et hån mot Norges ungdom som ble skutt og tok sin siste pust den dagen.

Hvorfor vi skal synke til hans nivå? Jo, for han fortjener ikke bedre!

Endret av RawNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har de klart helt selv på egen hånd. Ved å tillate han å oppføre seg på den måten han har gjort gjennom rettsaken.

Jeg blir flau og skamfull på mitt lands vegne.

Jeg sier da ikke at man skal oppføre seg som villmenn heller, jeg sier at retten har vært altfor snille med silkehansker gjennom rettsaken mot Breivik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De tillater han akkurat de samme rettighetene som andre tiltalte. Dette er ikke svikt, men en bekreftelse på at systemet ikke lar seg rokke av en imbesil som har gått til det ekstreme for å forandre Norge. De drepte ungdommene tilhørte en politisk organisasjon som støtter dette systemet, så hvordan i helvette er det hån mot dem når man ivaretar deres politiske verdier?

Endret av elevathor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser så uenig som det er mulig å bli. Rettsstaten og konsepter som likhet for loven er en av våre største verdier, utviklet og kjempet for i hundrevis av hundrevis av år.

At rettsprosessen skal endres for Breivik? Fuck you, ikke om tallet var 777 eller 7777.

Den nøytrale rettsprosessen er for min del en forlengelse av ytringsfriheten og for min del gjelder dette sitatet for begge to:

«I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.»

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...