Gå til innhold

Canon EF 40mm - brukererfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ligger en god del review's rundt om på nettet. Det er det nye "pancake" objektivet EF 40mm F/2,8 STM du mener?

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-40mm-f-2.8-STM-Pancake-Lens-Review.aspx

Objektivet får veldig gode kritikker. Ville mye heller gått for dette fremfor 50mm plastic fantastic.(50mm F/1,8 II)

Den eneste ulempen med objektivet slik jeg ser det, er lysstyrken som "bare" er F/2,8. Til å være et fastobjektiv i dette området er dette ganske dårlig egentlig. Men noe må ofres for pris, og størrelse.

Lenke til kommentar

Ramses: Har du noe tro på denne istedenfor 50mm for litt lett portrettbruk, eller blir det for mye potetneser?

I min verden egner denne seg dårlig som portrettobjektiv.

Gruppebilder vil den funke til og til dels helfigur så lenge man vet hva man gjør. Har jo sett og tatt gode portretter med 17-40mm også.

Nå vet ikke jeg hva slags bilder du tar, eller om du kjører crop eller FF. MEn det spiller ikke stor rolle.

Generellt for portrett vil jeg foreslå 85mmf1,8 eller 100mmf2 eller 135mmf2. Eller en av de fortreffelige 70-200.

Jeg bruker sjeldent mindre enn 85mm. Uansett om det er crop eller ff kamera.

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Som nevnt i mine to første poster, er det crop som gjelder. :hm:

Jeg har en Canon 50mm f:2.5 kompakt-macro som jeg har tatt litt bilder av slektninger med - det jeg misliker med den, er at fokusen naturligvis jager en hel del.

Tanken min med 40mm'ern er hovedsaklig å ha noe å spasere rundt med på 7D'n, siden den er såpass tung som den er fra før. At den en i tillegg kunne bli brukt til litt protrettbruk en gang i blandt, hadde vært en god bonus.

Tidligere nevnte 50mm skal vike plassen for et nytt macroobjektiv i området rundt 100mm, og jeg er usikker på hva jeg skal bruke til portrettbildetaging fremover.

Gode råd og tips ønskes, tar med objektivpark om det kan være int.

Sigma 10-20mm f:4-5.6

Canon EF-S 15-85

Sigma 30mm f:1.4

Canon 50mm f:2.5

Holga 60mm f:8

Tamron SP 70-300 VC USD

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på 40mm f/2.8 som noe som helst portrettobjektiv. Jeg tror din Sigma 30mm f/1.4 vil klare den jobben bedre.

For meg så fremstår det derimot som et skarpt og lite objektiv for de tilfellene der man ikke er fullstendig avhengig av motivseparasjon. Du kan jo så klart klare det med 40mm f/2.8 også, men det krever jo større avstander. Men for all del - du skal nok klare å ta gode bilder av folk med det. Tynn DOF trenger jo ikke å være et must, dersom du har en ryddig bakggrunn

Jeg vurderer det selv, men var målet i vesentlig grad portretter ville jeg heller sett i retning av 50mm f/1.4. Men som walkaround-objektiv for de gangene du ønsker å bare slenge kamera over skulderen med så lite vekt som mulig og utfordre deg selv, er det nok ypperlig :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd 30mm'ern litt, og til full- eller 3/4-portrett er den fin, men til hodeportretter lager den potetneser. For å få noenlunde hele ansiktet i fokus med den, må jeg også blende ned.

Mangelen på stor blender skremmer meg ikke, men "potetnesefaren" er det jeg derimot ER redd for.

En annen mulighet er å kjøpe 40mm'ern + en eller annen som kan gjøre nytte for seg både til macro og portrett. Ulempen er da at til macro vil jeg gjerne på oversiden av 100mm - noe som blir vel trangt på et crop-hus og jeg vil fortsatt ha problem med jagende fokus ved utfordrende lysforhold.

Lenke til kommentar

Sett zoomen din på 40 mm og sjekk om du får potetneser. Perspektivet avhenger kun av avstanden til objektivet så alle objektiver på 40 mm vil oppføre seg likt i så måte.

Siden det er avstanden så bestemmer så er det bare du som kan si om du får potetneser eller ikke siden forskjellige fotografer velger forskjellige løsninger.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg hentet en slik i dag. Super byggkvalitet til prisen, og kjekk størrelse. Autofokusen er stille, men ikke lydløs, noe som er litt skuffende, men kanskje å forvente. Uansett uendelig mye stillere enn mine vanlige Canon 50mm f/1.8 og Sigma 17-70mm. Jeg tror nok det for min del i stor grad vil erstatte 50mm bortsett fra når det gjelder portretter innendørs, og det virker også som et kurant traskeobjektiv for turer der jeg ikke gidder å ta med zoomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...