vsagen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Da jeg opprinnelig skulle studere i Oslo ble jeg tilbudt en hybel som jeg sa at jeg ønsket å leie. Nå viser det seg at jeg blir nødt til å studere et helt annet sted i landet. Dermed har jeg nå takket nei til hybelen. Eier krever likevel nå at jeg betaler for de dagene hybelen står ledig, til tross for at jeg verken har skrevet under kontrakt (som det ble bedt om) eller betalt inn depositum. Jeg har selv skrevet under kontrakt til den nye hybelen og flytter inn dit om få uker. Jeg har ikke råd til å betale for to hybler samtidig, og jeg mener at jeg ikke burde være pliktet til å betale noe som helst for den andre hybelen da jeg formelt sett ikke har overført den til mitt navn. Jeg ba også om kontrakt tidligere gjennom samtale over SMS med vedkommende, og det skulle vi "ta når jeg flyttet inn", noe jeg syntes hørtes useriøst ut. Har jeg egentlig noen rettigheter angående dette? Jeg har gjort mitt ytterste og anbefalt rommet som er til leie videre til venner av meg som skal flytte til Oslo, og har gitt dem nummeret til eier. Således føler jeg meg ikke pliktig. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Så lenge du har bekreftet muntlig eller skriftlig så er du bundet til den avtalen. Hva lovverket sier uten at det er noe kontrakt inne i bildet er jeg usikker på. Men jeg ser på det som rimelig at du skal måtte dekke hybelen den perioden den står tom på. Det er ikke utleier sin feil at du må bryte avtalen og at du påfører han en økonomisk belastning. Hvis du feks klarer å skaffe en ny leieboer fra den dato du skal flytte inn så vil ikke han kunne stille noen økonomiske krav til deg Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Enig med Loko. En muntlig avtale er i praksis like bindende som en skriftlig. Det gjelder dermed som en muntlig kontrakt da du godtok å underskrive en skriftlig kontrakt først når du flyttet inn. At du ikke har råd til å betale for to hybler er strengt tatt ikke utleiers problem. Det er heller ikke utleiers problem eller skyld at du nå må studere et annet sted i landet så det er urimelig av deg å kreve at han skal tape penger på dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Som de før meg sier - om du mente 'jeg vil ikke binde meg før jeg har fått svar på skolesøknaden' så burde du sagt det, ikke avtalt at du skulle signere kontrakten når du flytter inn. Man kan fint inngå en avtale uten å signere en kontrakt, og det er det du har gjort når du har bekreftet muntlig at du ville signere. Du må dermed betale husleie ut oppsigelsestiden, men bare så lenge huseier ikke har ny leieboer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå