Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Lett MC eller Moped?


Anbefalte innlegg

Akkurat fylt 16, lurer på om jeg skal ta lett lappen eller mopedlappen, med tanke på at bil lappen kommer om 2 år. Er det noe vits i å bruke 50.000 på lett mc?

 

Sykler jeg er interessert i:

 

Lett MC:

Yamaha YZF 125

Yamaha WR 125

KTM Duke 125

Derbi 125

Aprilia 125

 

Moped:

Yamaha TZR 50

Derbi GPR 50

Aprilia RS 50

 

 

velg en fra hver klasse og hjelp meg !!

om det blir moped skal denne trimmes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe vits med lett?

Ikke etter min mening. Selv bruker jeg bare min moped til butikken, trening, og jobb. Jobben er ikke lenger en 25 minutter unna, og butikk og trening er 5 minutter.

 

Har du derimot skole langt unna, jobb osv, kan det lønne seg med lett-sykkel.

 

Lett-MC:

+ Du kommer deg fort fram dit du vil

+ Du får god opplæring, og har enklere mulighet for større motorsykler senere

- Det er dyrt

- Både sykkel og lappen er dyrt

- Ikke sikkert det er nødvendig.

 

Har selv moped, og ville selv gått for det.

 

Men hvorfor vil du ha mopeder som ser ut som noe annet en de faktisk er? TZR, GPR og RS 50 er unødvendig dyre som mopeder. I tillegg prøver de å ligne på noe de ikke er, og det ser bare teit ut.

Lenke til kommentar

Er det noe vits med lett?

Ikke etter min mening. Selv bruker jeg bare min moped til butikken, trening, og jobb. Jobben er ikke lenger en 25 minutter unna, og butikk og trening er 5 minutter.

 

Har du derimot skole langt unna, jobb osv, kan det lønne seg med lett-sykkel.

 

Lett-MC:

+ Du kommer deg fort fram dit du vil

+ Du får god opplæring, og har enklere mulighet for større motorsykler senere

- Det er dyrt

- Både sykkel og lappen er dyrt

- Ikke sikkert det er nødvendig.

 

Har selv moped, og ville selv gått for det.

 

Men hvorfor vil du ha mopeder som ser ut som noe annet en de faktisk er? TZR, GPR og RS 50 er unødvendig dyre som mopeder. I tillegg prøver de å ligne på noe de ikke er, og det ser bare teit ut.

Hva slags mopeder tenker du på da?

Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt gått for lett. Fordi du får en MYE bedre opplæring, som gjør at du har større sjanse til å "overleve", og ikke minst vil det gjøre det mye lettere å ta lappen på egentlig hva som helst senere. Jo tidligere du får _trafikkforståelse_ inn i ryggmargen, jo bedre. Trafikkforståelse lærer du INTET om med mopedlappen, men det gjør du på lettlappen.

I de aller fleste tilfeller så vil også kjøretøyet være bedre egnet. En moppe er sjeldent konstruert for noe videre hastigheter, og kvaliteten/funksjonaliteten på dempere/bremser er oftest så som så. Unntakene finnes selvsagt.

Trimme? Nææh, gi deg du dah. Bare løkhoder trimmer mopper. Du kjører ulovlig, du risikerer avkortning på forsikring (jæ... teit om du ødelegger din egen eller andres helse pga krasj med trimmet moppe, og du må betale for det personlig - det er svindyrt!!!), du risikerer at kjøretøyet blir avskiltet permanent.

 

Nei, få deg en lett. Ja, det koster peng, både med lapp og sykkel, men pengene til lappen tjener du dels igjen når du senere tar lappen på annet kjøretøy, og prisen på sykkelen får du også dels igjen når du selger den, om du faktisk steller den.

 

Har hatt en Duke125, og er litt usikker om jeg vil anbefale den til noen. Hadde seriøst mye problemer med den, veldig mye! Da ville jeg heller sett på Yamaha sin WR, som ser ut til å ha mye de samme kjøreegenskapene som Duke-en, men trolig med en langt bedre kvalitet.

 

Om det er vits å ta lappen på lett? Oh jess! Jeg tok lappen på lett i 1986, og jeg er overbevist at det har hjulpet meg mye til å få den kjøreerfaringen jeg har idag!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Selv har jeg fått god trafikkforståelse nettopp ved å KJØRE moped. Opplæringen gir meg lite, men å kjøre mye på trafikkerte veier har lært meg mye.

Lærer mer ved å prøve og undersøke selv. Har kjørt nå i over to år, og har aldri kommet i en ordentlig skummel situasjon. Fordi jeg er oppmerksom og forsiktig.

Det å øvelseskjøre med bil hjelper jo også stort, og jeg er overbevist om at jeg kan mer en de fleste lett-sykkel førere.

 

Du må også ta til tanke at lappen på lett koster _litt_ mer i dag en det gjorde i 1986, fikse.

 

Om du trådstarter har mye penger, så gå gjerne for lett-sykkel, men jeg for min del ville spart pengene på lappen eller på en ålreit bil.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på at lappen idag er så mye dyrere enn den gang. Dvs idag har du et par obligatoriske kurs (trafikkalt..) som ikke var dengang, men det er noe "alle" må gjennom en gang uansett idag. Dengang var teorien det samme som på bil, pluss MC-teori. Jeg betalte rundt 6.000,- for lappen den gang. Siden det er hus blitt minst 10 ganger så dyrt, lønnen er tredoblet....... nei, jeg går ikke med på at lappen idag er så mye dyrere. Jeg driver fra tid til annen og øvelseskjører med ungdom som skal ta lettlappen, så jeg er godt orientert om hva lappen koster idag :-)

 

Du Vertical har stor tro på egne ferdigheter. Det forteller meg at du ikke har så mye kunnskap som du burde ha. Den kunnskapen får du kun med å ta lappen på noe annet enn moppe. Du har helt rett i at du lærer mye/mest på å kjøre på egenhånd, men du vil nærmest garantert gjøre endel ting feil, feil som en som har tatt lettlappen har blitt stoppet på av en god kjørelærer.

Jeg har kjørt i noen år, med diverse kjøretøy, og jeg ville i dag aldri våget å sagt at jeg kjører "bedre enn de fleste", slik du gjør....

 

Dessverre er lappen på lett, og lettsyklene, veldig dyre for en 16-åring. 50.000,- er budsjettpris, om du regner med både lapp, sykkel og kjøreutstyr. Fort gjort å nærmest doble den summen. Og det er en synd og en skam! Lapp til de yngste burde vært veldig mye rimeligere, for det gir en tryggere sjåfør i fremtiden.

Lenke til kommentar

Dessverre er lappen på lett, og lettsyklene, veldig dyre for en 16-åring. 50.000,- er budsjettpris, om du regner med både lapp, sykkel og kjøreutstyr. Fort gjort å nærmest doble den summen. Og det er en synd og en skam! Lapp til de yngste burde vært veldig mye rimeligere, for det gir en tryggere sjåfør i fremtiden.

 

vell, lappen blir rundt 15.000. har allerede tatt trafikalt grunnkurs. Finner en bra Yamaha YZF brukt på Finn til 35-40.000. men hvor mye koster diverse utstyr? Er ganske rookie når det gjelder MC og lignende

Lenke til kommentar

Du må jo ha penger til:

- Forsikring

- Avgifter som registrering, osv. osv.

- Bensin og kvalitetsolje

 

Også trenger du hjelm, hansker, kjørejakke, en lås er veldig greit.

 

En hjelm kan fort komme opp i 2000 kroner, og det samme med jakka. Forsikring og avgifter er billig på motorsykkel, men fortsatt "dyrt".

 

Det er også greit med noen tusenlapper til overs i tilfelle noe skjer med sykkelen. At du velter, eller at noen mekanisk eller teknisk går feil. Så litt penger til service.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tips: Få med deg en som kan litt om MC når du ser på sykler. Veldig mange (men ikke alle!) brukte lettsykler er skrudd "ihjel", selv om de er ganske så nye. Så få med deg en som kan sjekke for slitasje, oljer, etc. Alt som ikke er "strøkent" skal man trekke fra på summen. Eks: Slitt bakdekk=2.000,- Slitt kjede-drev=1.500,- Sånn ca :-)

 

Utstyr, der finner du ting på Biltema som kan være en grei løsning. Bullfighter, om det er en sjappe som har det, der du bor, er og rimelig og bra. Ta gjerne også turen innom en MCforhandler, det kan være de har noe som er både bra og rimelig, selv om de ofte har litt mer eksklusivt utstyr med en eksklusiv pris... Selve hjelmen ville jeg prøvd å spandere på deg minst 2.000,- kanskje opp i 3.000,- Merkevare, så gå til en MC-forhandler når du skal finne hjelm. Se og at du får en hjelm som har mulighet for pinlock-visir, som er et eget tynt anti-dugg-visir til å feste på innsiden av det vanlige visiret. Veldig nyttig når det er regn ute! Se ellers etter utstyr som er både vind og vanntett. Det er ikke bare sol og varme når en kjører, og frost er den farligste "fienden" når du kjører :)

 

Ellers nevner Vertical et par ting som også er verdt å ha i bakhodet :thumbup:

Lenke til kommentar

Tips: Få med deg en som kan litt om MC når du ser på sykler. Veldig mange (men ikke alle!) brukte lettsykler er skrudd "ihjel", selv om de er ganske så nye. Så få med deg en som kan sjekke for slitasje, oljer, etc. Alt som ikke er "strøkent" skal man trekke fra på summen. Eks: Slitt bakdekk=2.000,- Slitt kjede-drev=1.500,- Sånn ca :-)

 

Utstyr, der finner du ting på Biltema som kan være en grei løsning. Bullfighter, om det er en sjappe som har det, der du bor, er og rimelig og bra. Ta gjerne også turen innom en MCforhandler, det kan være de har noe som er både bra og rimelig, selv om de ofte har litt mer eksklusivt utstyr med en eksklusiv pris... Selve hjelmen ville jeg prøvd å spandere på deg minst 2.000,- kanskje opp i 3.000,- Merkevare, så gå til en MC-forhandler når du skal finne hjelm. Se og at du får en hjelm som har mulighet for pinlock-visir, som er et eget tynt anti-dugg-visir til å feste på innsiden av det vanlige visiret. Veldig nyttig når det er regn ute! Se ellers etter utstyr som er både vind og vanntett. Det er ikke bare sol og varme når en kjører, og frost er den farligste "fienden" når du kjører :)

 

Ellers nevner Vertical et par ting som også er verdt å ha i bakhodet :thumbup:

 

 

Takk begge to ;) Får se hva det blir til!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...