Gå til innhold

Student: Macbook pro 13'' VS. 15''

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner på høyskolen til høsten, og da trenger jeg en ny datamaskin. Jeg har søkt rundt og havnet på valget mellom to datamaskiner.

- Macbook pro 13'' 2,9 GHz tokjerners Intel Core i7.

- Macbook pro 15'' 2,3 GHz firekjerners Intel Core i7.

Gaming eller videoredigering er ikke noe jeg kommer til å jobbe med så mye, hvis jeg skulle så blir det helt vanlig redigering, amatør klassen kan man si.

Økonomi og administrasjon linjen skal jeg gå på. Det vil si at jeg bruker datamaskinen mest til Office word, powerpoint og excel.

Jeg vet ikke om jeg skal gå for den med mindre skjerm eller er det verdt å legge til et par ekstra lapper og kjøpe Macbook pro 15''?

Jeg takker og legger pris på alle som bruker tiden sin til å svare :w00t:

Takk. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke den til så mye tungt, ville jeg faktisk gått for 13". Fortsatt rask nok for bruk med de programmene du skal bruke og veldig portabel.

Personlig liker jeg 15" bedre, men som en studie-laptop ville mestsannsynlig gått for 13".

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg begynner på høyskolen til høsten, og da trenger jeg en ny datamaskin. Jeg har søkt rundt og havnet på valget mellom to datamaskiner.

- Macbook pro 13'' 2,9 GHz tokjerners Intel Core i7.

- Macbook pro 15'' 2,3 GHz firekjerners Intel Core i7.

Gaming eller videoredigering er ikke noe jeg kommer til å jobbe med så mye, hvis jeg skulle så blir det helt vanlig redigering, amatør klassen kan man si.

Økonomi og administrasjon linjen skal jeg gå på. Det vil si at jeg bruker datamaskinen mest til Office word, powerpoint og excel.

Jeg vet ikke om jeg skal gå for den med mindre skjerm eller er det verdt å legge til et par ekstra lapper og kjøpe Macbook pro 15''?

Jeg takker og legger pris på alle som bruker tiden sin til å svare :w00t:

Takk. :p

Du burde holde deg unna MAC'er. Overprisa motestatusmaskiner. Du får bedre laptop'er til samme pris, og Windows er mer stabilt og mindre klønete enn OS X. Og hvis det ikke blir noen redigering og spilling, da kunne du nesten gått for en kraftlaptop med Linux Ubuntu på. OS X er en kopi av Linux-systemet, så det er ganske likt. I tillegg så er Ubuntu mer stabilt og bedre til hardware-støtte. Og best av alt: DET ER GRATIS! Du kan også laste ned OpenOffice for ubuntu, som da er noe lignende ala MS Office og støtter samme filformat. Asus G53SX-S1169V er ganske bra og du får mest kraft pressa inn for penga (10tusen). Var litt vanskelig å finne en med Ubuntu på, da det systemet brukes mest til å installere senere :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefalt å gå for 13" Pro, da den har en udugelig oppløsning på kun 1280x720 kontra 13" Air sine 1440x900 - det samme som 15".

Den beste verdien finner du nå i 13" Air og 15" Pro Retina. Det er ikke noe galt med en vanlig 15" Pro om du trenger 4 kjerners prosessor, men for "bare" 3000 kroner ekstra så gjør Retina opp for mellomlegget med en 256GB SSD, 8GB RAM, mer minne på skjermkortet og en sinnsyk skjerm som standard. Dette koster deg likevel 18000 kroner (16000ca om du kjøper gjennom Stundenttorget) og den er overkill for deg om du kun skal bruke den til Excel og tekstbehandling.

Jeg anbefaler en 13" Air. Jeg har en selv med 128GB SSD og 8GB RAM og den takler Aperture 3 med et 60GB stort bildebibliotek og RAW-bilder helt nydelig. Gikk fra en 15" Pro fra 2009 og til en 13" Air fra 2012. Vanvittig forskjell i ytelse og størrelsen på maskinen skal virkelig ikke undervurderes. Veldig mye mer håndterlig enn jeg hadde sett for meg. Samme oppløsning som 15" Pro 2012, samme grafikkort som 13" Pro, men en litt trege prosessor og ikke noe DVD drev. Om du er som meg er DVD drevet uansett ikke noe savn. Sist jeg brukte det var vel 1,5 år siden. Du sier selv også at du kommer til å bruke den mest til Excel osv, så da står egentlig 13" Air igjen for meg som det eneste logiske valget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Overprisa motestatusmaskiner.

Irrelevant påstand!

Windows er mer stabilt og mindre klønete enn OS X.

Irrelevant påstand!

I tillegg så er Ubuntu mer stabilt

Irrelevant påstand!

Trådstarter kommer hovedsaklig med spørsmål om skjermstørrelse. Svar heller på dette, fremfor å rakke ned på Mac-ene.

Stod med samme spørsmål selv da jeg kjøpte meg min Mac. Hadde 13" Macbook fra før, men syntes oppløsningen ble for lav. Valgte derfor 15". Litt mer å drasse med seg på skolen, men jeg synes det er verdt det. Blir det 15" burde du vurdere om du skal velge 1680x1050 skjermoppløsning. Sjekk også ut studentrabatten du får gjennom http://www.studentkortet.no. Det er hvertfall den beste jeg har funnet :)

Lenke til kommentar

Enig med Lakus, gå for MacBook Air! Den er jo som laget for ditt bruk.

Men om du er usikker på skjermstørrelse så stikk på elkjøp å ta en titt. Ingen andre enn du kan vite hva du synes er passelig størrelse på skjermen. Prosessor forskjellen er irrelevant til ditt bruk på de du nevner. Men var jeg deg ville jeg virkelig tatt en titt på Air'en. 13" er perfekt til studier, og skjermoppløsning/vekt kommer du til å sette pris på.

Lenke til kommentar

Jeg valgte Macbook Air 13" når jeg startet å studere forige høst. Ett år senere må jeg si at jeg ikke kunne valgt noe bedre. Ultraportabel og batteriet holder til å notere hele dagen. Den er også lynkjapp så lenge man holder seg vekke fra gpu-tunge programmer (spill). Den nyeste har også fått vesentlig (60%) raskere gpu, så kansje du til og med kan spille litt på den.

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...