Gå til innhold

Hvordan få tilgang fra en router igjennom en annen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt meg overvåkingskamera med trådløst nett på som jeg skal ha hjemme. Har nett fra nextgentel med Thomson 789VN router. Men får ikke trådløse til å funke på denne routern.

For å komme inn på denne routern bruker jeg IP 10.0.0.1 .

Men hvis jeg kobler dette kamera med kabel til routern så får jeg det til å fungere. Da blir linken til kamera 10.0.0.5:1234 (har åpnet en port som heter 1234) for å komme på kamera internt i nettverket. Også blir det 89.10.232.62:1234 utenifra.

Men jeg har en trådløs router nr 2 hjemme, dette er en D-Link DIR665. Med denne får jeg koblet opp kamera trådløst. Og her bruker jeg 192.168.0.1 for å komme inn på routern.

Så linken for å komme inn på kamera mitt nå er satt til 192.168.0.195:1234 internt i nettet.

Men hvis jeg da prøver 89.10.232.62:1234 utenifra så fungerer ikke dette!

Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få denne igjennom begge routerne?

Har åpnet porten "1234" i begge routerne.

Har også sendt mail til nextgentel for å spørre hvorfor jeg ikke får trådløs tilgang til routern deres.

Har også koblet opp dyndns på nextgentelroutern.

Kamera er forresten dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625417

MVH Bjørnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det er et par forskjellige ting du kan gjøre i grunn...

Mulighet 1 er jo å få trådølsen på Thompson ruteren til å fungere. Dette er sansynligvis ikke så veldig vanskelig å ordne, men da blir det fremdeles litt knotete med at du må koble på der spesifikt bare for å få tilgang til kameraet.

Mulighet 2 er å disable DHCPen på dlinken din. Det resulterer i at alle enhetene dine får 10.0.0.x adresser, inkludert PCene dine. Da vil du kunne få direkte tilgang til kameraet siden alle vil ligge på samme adressenett. Dette er definitivt den "reneste" løsningen hvis du gidder å sette deg inn i hvordan du ordner dette på dlink ruteren.

Evt mulighet 3 er jo å koble kameraet til dlinken i stedet. da vil den få 192.168.0.x adresse slik som PCen og da vil do også komme inn på den uten videre tull (fra innsiden av nettverket ihvertfall). Det spørs jo om dette er praktisk å gjøre rent fysisk da. metode 2 - å slå av DHCP er som sagt "best" selv om det kanskje involverer litt mer arbeid.

Skal du ha mulighet til å kontakte kameraet fra utsiden av nettverket ditt - når du er på arbeid f.eks. så må de relevante portene forwardes korrekt. skal utside adressen også fungere fra innsiden av nettverket så må også NAT loopback være aktivert (usikker på om dette står på som standard på den modellen du har).

-Stigma

Lenke til kommentar

På DIR-655 er dette jevnt over svært enkelt.

1. Husk å koble kabelen fra Thomson modemet i Lan 1 og ikke i WAN på DIR-655. DIR-655 har ikke muligheten til å sette selve routeren i brigde modus så vidt jeg husker (er noen år siden jeg gjorde dette).

2. Logg inn på DIR-655

3. Gå til Setup, Network settings.

4. Ta ut avmerkingen i Enable DHCP Server - da er den slått av.

5. Det er også lurt å gi DIR-655 en adresse i "det nye nettverket", dvs en 10.0.0.x adresse - dette for at du lettvint skal kunne komme inn i DIR-655 senere.

6. Lagre oppsettet.

Da skal alt fungere - gjorde i alle fall for meg. Når du gjør som dette trenger du heller ikke portforward eller åpne porter i DIR-655, da denne nå er kun switch og aksesspunkt. Da skal du også ha tilgang til kameraet eksternt og internt uansett hvor du plugger det inn - også trådløst.

Det er også en fjerde mulighet - nemlig å sette Thomson routermodemet i brigde mode - men akkurat det krever litt kunnskap. I tillegg mister man da switchen på denne.

PS; Jeg har et relativt komplisert oppsett med følgende:

Internett 1 ---> Routermodem 1 (brigde mode) ---> Cisco box (lager en form for VPN med fast IP) ---> Linksys RV04 ---> DIR-655

Internett 2 ---> Thomsson kable modem --------------------------------------------------------------------------> Linksys RV04 ---> DIR-655

Det er kun Linksys RV04 som deler ut adresser og i realiteten fungerer som router - DIR-655 fungerer kun som switch og aksesspunkt. Og dette var helt greitt å konfigurere - dog fikk jeg Ciscoen ferdig konfigurert.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ok. Prøvde det du sa med å disable DHCPn i dlinken. Men når jeg disabla den så finner jeg ikke igjen IP adressen til kamera. Den ligger ikke under "status" over tikoblete enheter til vanlig, men der blei alt borte.

Det beste hadde selvsagt vært om thomson routern funka. for det er den routern jeg bruker! Får vente på svar på nxt. Men på innstillingene på kamera måtte jeg oppgi følgende for å få den til å fungere utenifra med thomson routern (med kabel):

Defalt getaway: 10.0.0.1

subnet mask: 255.255.255.0

IP adress: 10.0.0.5 (kamera)

Primary DNS: 217.13.4.24 (fikk dette av nextgentel)

Secondary dns: 217.13.7.140 (fikk dette av nextgentel)

Men hva skal jeg da bruke her med bruk av d-linken? har prøvd stort sett alt uten at det funker (før jeg disabla DHCPn da)

Lenke til kommentar

Ingenting om du følger min anbefaling - da er nemlig routerfunsksjonaliteten slått helt av, og den trenger ikke noe av denne informasjonen. Du skal da også ha status på tilkobla enheter i Thomson routermodemet. Jeg har i alle fall det i RV042 boksen min - både kablet og trådløse.

Edit: Det er for å komme inn på den igjen du må sette IP-adresse på DIR-655. Da skal du komme inn med 10.0.0.10 som adresse. Men husk at subnet mask også må være rett, dvs 255.255.255.0. Har du problemer - ja da er det bare å resette boksen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ok, da skal jeg bare prøve å komme inn på kamera mitt igjen. Kommer ikke inn på det nå. finner d ikke i nettverket. Jeg satt også 10.0.0.5 som fast ip på det. så skal prøve å restarte det. Kommer tilbake når jeh har testet dette. Har litt jeg kan prøve nå :)

Lenke til kommentar

Jeg må jo nesten sette en fast ip på kameraet. Og da må jeg oppgi primary DNS, Secondary dns. Skal jeg da bruke det jeg fikk av nextgentel? eller blir det noe eget med tanke på dlinken?

Og blir default getaway 10.0.01 (thomson router) eller 10.0.0.10 (dlinken)

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Jeg må jo nesten sette en fast ip på kameraet. Og da må jeg oppgi primary DNS, Secondary dns. Skal jeg da bruke det jeg fikk av nextgentel? eller blir det noe eget med tanke på dlinken?

Og blir default getaway 10.0.01 (thomson router) eller 10.0.0.10 (dlinken)

Det er Thomson router som bestemmer default gateway og DNS, D-linken er bare en dum boks nå (aksesspunkt og switch) - og styrer ikke noe som helst.

@shabador:

Kanksje lurt å lese hele tråden først. Thomson 789 har ellers ingen WAN utgang. WAN til WAN har uansett ingen hensikt - WAN er porter som i utganspunktet er laget for å koble mot eksterne nettverk for å få gateaqy eller router funksjonalitet. Medfører altså at man får ulike subnett. Og de kobles alltid mot eksterne kilder (som eksternt nettverk, modem etc).

Og routermodem (Thomson) virker det - med unntak av det trådløse aksesspunktet. Utfordringen her er å få DIR-655 til å fungere som kun trådsløst aksesspunkt og switch, slik at alt kommer på subnettet som Thomson 489 gir ut.

Lenke til kommentar

Ser ut som alt blei innsykt ustablit her nå. nette detter ut hele tida osv. Må bare spørre litt dumt, men hvis jeg kobler DIR655 routern til LAN1 istedenfor WAN, vil ikke denne da fungere som en trådløs router lenger?

Enkleste her hadde vært om jeg fikk kobla på trådløst på thomson, ingen som vet hva som kan være årsaken? jeg så at "interface" type var forskjellig. ellers ser alt likt ut. Men interface type er ikke mulig å endre på thomson ettersom hva jeg kan se.

Når jeg kobla til LAN1 i dlinken så fant jeg også kamera (som er koblet med kabel forøyeblkket) når jeg gikk inn i thomson routern, det gjør jeg ikke hvis jeg kobler dlinken til WAN..

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

@shabador:

Kanksje lurt å lese hele tråden først. Thomson 789 har ellers ingen WAN utgang. WAN til WAN har uansett ingen hensikt - WAN er porter som i utganspunktet er laget for å koble mot eksterne nettverk for å få gateaqy eller router funksjonalitet. Medfører altså at man får ulike subnett. Og de kobles alltid mot eksterne kilder (som eksternt nettverk, modem etc).

Om det er Thomson 789ivn har den WAN utgang (er nok feil å kalle den WAN, men den er merket som det). Jeg sitter selv med et slikt, den leverer public IP direkte til hva som kobles til den. Thomson 789ivn er videre ikke ekstremt enkel å sette i bridgemodus, da må man inn via telnet.

http://www.ipbforum....ges/TG789v2.jpg &--#60;-- Den røde porten.

Det er mulig at den ut av fabrikken ikke skal fungere slik, men NGT har ihvertfall programmert den til å gjøre dette. Om den fungerer på samme måte når man bruker PPPoE vet jeg ikke, den fungerer ihvertfall slik når det er DHCP fra sentralen via VDSL.

EDIT: Skjønte hva du mente med "lurt å lese hele tråden først". Din metode vil selvsagt fungere også, der man lar modemrouter være som den er for så å sette dlink som trådløst aksesspunkt.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Når jeg kobla til LAN1 i dlinken så fant jeg også kamera (som er koblet med kabel forøyeblkket) når jeg gikk inn i thomson routern, det gjør jeg ikke hvis jeg kobler dlinken til WAN..

Om DHCP er slått av på dlink, kobler du lan1 til lan1. Da vil Thomson styre alt som er av funksjonalitet, mens alt dlink gjør er å sende signalet videre trådløst.

Ikke kombiner min og Bolsons løsning, da det er to vidt forskjellige løsninger for samme problem.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg alt til å fungere! :D

Kobla dlinken til LAN1 fra thomson routern. Og fikk lagt inn primary og secondary dns fra nextgentel på kamera under network settings. Men jeg måtte legge inn IP adresse, defalt getaway, og primary/secondary dns manuelt på wireless settings også.

Fikk koblet meg trådløst til dlinken, å det fungerer utenifra! Takk for hjelpa ! :)

Da er neste steg å prøve å få det til å fungere på thomson routern, men da må jeg vente å se hva NXT sier.

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar

Om det er Thomson 789ivn har den WAN utgang (er nok feil å kalle den WAN, men den er merket som det). Jeg sitter selv med et slikt, den leverer public IP direkte til hva som kobles til den. Thomson 789ivn er videre ikke ekstremt enkel å sette i bridgemodus, da må man inn via telnet.

Da er det en port som faktisk går forbi selve routerfunksjonaliteten - og virker som en brigde mode.

Generelt er Thomson sine produkter noe direkte "dritt" å sette opp.

Ellers er min erfaring at det alltid er lurest å la routerfunksjonaliteten være i første enhet og så koble vekk denne i enheter etterpå. La de bare være aksesspunkt og switch.

Lenke til kommentar

Er det flere som har opplevd problemer etter å koble opp router slik som jeg har gjort her? TVn har hakka og internetten detti ut helt siden jeg satt det opp, forrige søndag. har fått tillsendt ny router av nextgentel, de trodde den var defekt. Men akkurat det samme! men koblet ut kablen til d-linken nå, så hakker det faktisk ikke mer? foreløbig hvertfall. Kan dette være årsaken?? :S

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

<p>Jeg har hatt store problemer med trådløsdleen på Thomsom 789ivn fra NextGenTel.</p>

<p>Har ikke telefoni eller tv i tjenestespekteret fra de, så kun internetttilgang.</p>

<p>Likevel er jeg nå på router 3 fra de, men opplever samme problematikk. Funker i noen dager, så begynner faenskapet. Bytter kanaler på routeren, men hjelper lite.</p>

<p> </p>

<p>Har nå i dag kjøpt en Netgear JNR3210 som jeg tenkte jeg skulle prøve.</p>

<p> </p>

<p>Hva bør jeg gjøre for å få dette til å funke best mulig ? Har langt fra god peiling, så teskje prinsippet burde være en god løsning ved forklaring..... :-)</p>

<h1>

</h1>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...